„Jsme nejposlouchanější rádio v okrese Olomouc, ze všech stanic, které si tu můžete naladit,” s hrdostí prohlašuje Radio Haná. I nadále je také nejposlouchanějším regionálním rádiem v Olomouckém kraji. Možná už jste zaslechli, jak i jiná rádia poukazují na svá nej. Jenže Radio Haná má jasně doložitelná data, o která svůj současný historický triumf v poslechovosti opírá.
Oblíbené rádio, které hraje hudbu ze špiček celosvětových hitparád 80. a 90. let a nového milenia a dále na svém druhém kanálu Skyrock výběr klasického rocku, poslouchá podle posledních měření agenturou STEM/MARK a Median aspoň jednou týdně celkem 142.000 posluchačů. Jako nejposlouchanější regionální rádio kraluje v Olomouckém kraji s počtem posluchačů 100.000 týdně a v okrese Olomouc je absolutní špičkou ze všech naladitelných rádií a to s počtem 63.000 posluchačů týdně. Kde všude si můžete naladit Radio Haná lze vidět na této mapě pokrytí:
142.000 posluchačů je spousta lidí. Člověka hned napadne, jak se jejich počet vlastně změří? Je to na první pohled docela jednoduchý, a zároveň efektivní systém. Jmenuje se CATI a jde o telefonické dotazování s pomocí počítače. Pracovníci call centra výzkumné agentury volají každoročně náhodným desítkám tisíc lidí ve věku od 12 do 79 let a ptají se jich, jaké poslouchají za rádio. Dále se pracovníci call centra také ptají na zajímavosti související s poslechem rádia, které pomáhají rádiu ujasnit si, jací jsou jeho posluchači. Jde např. o zaměstnání, o to, kde nejčastěji posloucháte rádio, jak dlouho apod.
Počítač poté třídí odpovědi na různé sociální skupiny - dle pohlaví, věku, vzdělání, kraje, velikosti obce trvalého bydliště, kdy a jak dlouho člověk poslouchá atd. Znalost takových detailů o posluchačích pomáhá rádiu rozvrhnout program vysílání, nastolit témata pořadů nebo upřesnit výběr hudby. Dále tím rádio efektivně rozvrhne reklamní tok, a to jak z hlediska času, tak tématu. Toto je pro Radio Haná velmi důležité, protože je soukromým médiem a reklamy jsou zásadním zdrojem jeho příjmů.
Říká se, že není člověk ten, který by se líbil všem. To platí i pro rozhlasové stanice. Jak to poznají, že se někomu líbí? Když zná stanice výsledky měření výzkumu poslechovosti, ví, kolika lidem se líbí. Ví, v jakém kraji či okresu stanici poslouchají. A ve výsledcích je i, zda si rádio svým programem získává nové posluchače nebo stagnuje či je ztrácí. Rádio je také po výzkumu zasazené do žebříčku poslechovosti, kde může vidět, jak se daří konkurenci. Přehledový žebříček poslechovosti pro Olomoucký kraj a okres Olomouci vidíte zde:
Při pohledu na graf vás může napadnout, jak tedy výzkumná agentura dotazováním několika desítek tisíc lidí ročně zjistí, kolik posluchačů celkem ladí jaké rádio? Každý dotazovaný v telefonickém výzkumu poslechovosti STEM/MARK a Median v Česku ve výsledcích reprezentuje necelých 300 lidí. Pracovníci call centra výzkumné agentury volají náhodným 30.000 lidí na mobil i pevnou linku. Výhodou této metody je rychlost, protože odpadá čtení papírových dotazníků a přepis dat do počítače. Zároveň je levnější než metody přímého setkání s dotazovaným, protože odpadá cestování. Nevýhodou je, že dotazovanému nelze ukázat obrazové informace (jako loga, grafy atd.) a není snadné se dovolat některým věkovým skupinám.
Rádio je velmi živé médium. Aspoň jednou týdně si ho v Česku pustí 87 lidí ze 100. Má velkou výhodu z hlediska pozornosti. A jakou? Pro jasné porozumění obsahu, který vysílá, nevyžaduje plnou pozornost posluchače. Tu potřebuje např. televize nebo multimediální obsahy na internetu. Rádio stačí vnímat a během poslechu se můžete soustředit třeba na práci, na řízení auta aj. Jistě vás zajímá, co běžně lidé při poslechu rádia dělají. Jak ukazují následující grafy, lidé rádio poslouchají hlavně jako kulisu při práci:
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.