Počasí dnes10 °C, zítra9 °C
Čtvrtek 18. dubna 2024  |  Svátek má Valérie
Bez reklam

Otupělost a změna hodnot. Psychologové z Univerzity Palackého zkoumali vliv sociálních sítí

Vliv sociálních sítí a influencerů na dospívající mládež zkoumali v rozsáhlém šetření odborníci z Filozofické fakulty Univerzity Palackého. Výzkumu se zúčastnilo přes 3700 respondentů. Podle analýzy psychologů výsledky ukázaly, že užívání internetu na víc než dvě hodiny denně snižují u adolescentů společenské i spirituální hodnoty. Jednalo se o první výzkum tohoto typu na území České a Slovenské republiky.

Odborníci z katedry psychologie se zaměřili na to, jaký vliv má na adolescenty ve věku od 11 do 19 let internet a s ním spojené sociální sítě. Od roku 2019 sbírali prostřednictvím různých typů dotazníků data od studentů a žáků středních škol, učilišť i druhých stupňů základních škol.

Studenti se v dotaznících setkali s dotazy typu: kolik máte k dispozici dat nebo kolik hodin na internetu, sociálních sítích a hraním digitálních her trávíte v pracovních dnech a dnech volna. Vědce z FF UP také zajímalo, jestli hrají na internetu hry, jaká sledují videa, jestli sledují influencery, youtubery, případně jaké, a zda se na sociálních sítích někdy nechají vyprovokovat.

„Z výsledků vyplynulo, že u adolescentů, kteří internet používají déle než dvě hodiny denně, klesají hodnoty autonomní, spirituální i společenské. Například jsme u nich zaznamenali nižší míru benevolence i hédonismu,“ uvedla v tiskové zprávě doktorandka katedry psychologie FF UP Barbora Považanová, která se na uvedeném výzkumu podílela mimo jiné v rámci své disertační práce.

Jak to u nás kdysi vypadalo: geoinformatici z univerzity vytvořili aplikaci s leteckými snímky Olomouce

Jedinečný pohled do historie Olomouce nabízí nová webová aplikace, která na jedné obrazovce přináší srovnání leteckých snímků města z různých časových období. Stránku Olomouc z výšky vznikla na katedře geoinformatiky Přírodovědecké fakulty...

Z dotazníkového šetření podle ní také vyšlo najevo, že část uvedené věkové skupiny sleduje a sdílí videa, která znehodnocují lidský nebo zvířecí život. „Jsou tak často otupělí vůči hodnotám, vůči sobě, společnosti, tradici, vůči nastavení, co je v určité společnosti správné a co ne. Určitě by společnost měla popřemýšlet nad regulací videí, měly by v úvodu obsahovat piktogramy, jaké například využívá Česká televize,“ dodala.

Zajímavé zjištění přinesl výzkum i v té části, která se věnuje influencerům. Výsledky šetření potvrdily, že influenceři adolescenty v určité míře ovlivňují, jejich názory v nějaké míře přebírá takřka čtyřicet procent dotazovaných dívek a chlapců. „Zdá se, že sledováním určitých influencerů chtějí dosáhnout většího úspěchu a získat moc nad druhými lidmi. Je k zamyšlení, jaké lidi adolescenti vlastně sledují, protože jsou jimi často ovlivněni a snaží se je napodobovat. Ve výsledku chtějí být i tím, kým nejsou,“ doplnila Barbora Považanová.

Výstupy z aktuálního šetření chtějí vědci využít pro utvoření metodické postupy pro práci s dospívajícím lidmi, kteří jsou ohrožení problémovým užíváním internetu nebo závislostí.

„Už nyní se získaná data dostávají prostřednictvím odborných konferencí věnovaných prevenci rizikového chování k preventistům. Odborníci z olomoucké katedry psychologie věří, že je využijí v intervenčních programech,“ upozornil mluvčí Univerzita Palackého Egon Havrlant.

Výstupy z výzkumu:
– Názory influencerů (youtuberů/instagramerů atd.) přebírá 39,34 % dotazovaných dívek a chlapců.
– 61,87 % adolescentů má profily na sociálních sítích, na kterých není ve spojení s rodinnými příslušníky.
– 8,94 % dívek a chlapců odpovědělo, že jsou hlavně přispěvovateli, než by byli jen konzumenty.
– Používání internetu: na zábavu – 83,99 %; na vyhledávání informací – 81,85 %; kvůli škole/vyučování – 72,54 %; na komunikaci – 55,91 %; na hraní her – 48,70 %.
– Hlavní účet má 43,03 % adolescentů na Instagramu. Průměrný věk, kdy si zakládají hlavní účet na sociálních sítích, je mezi 10. a 11. rokem věku.
– Videa znehodnocující lidskou nebo zvířecí důstojnost či život sleduje pro zábavu 26,40 % adolescentů. Nevhodné obsahy jich pak sdílí 10,37 %. Jen 15,74 % rodičů ví vždy, co jejich potomek dělá na internetu.
– Adolescenti bez účtu na sociálních sítích: vyšší hodnoty konformity, bezpečnosti a tradice. Adolescenti s účtem na sociálních sítích: vyšší hodnoty samostatnosti, stimulace, hédonismu, úspěchu, moci, benevolence a univerzalismu.
– Adolescenti bez účtu na sociálních sítích: vyšší průměr ve spirituálních hodnotách, nižší průměr v autonomních hodnotách, vyšší úcta, věrnost a pokora. Adolescenti online do dvou hodin denně: vyšší průměr ve všech typech hodnot. Adolescenti online nad dvě hodiny denně: nižší hodnoty ve všech typech hodnot.
Zdroj: Univerzita Palackého v Olomouci

Hodnocení článku je 90 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Pixabay.com

Štítky Věda, výzkum, vzdělání, sociální sítě, internet, děti, mládež, psychologie, Univerzita Palackého, Olomouc

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Otupělost a změna hodnot. Psychologové z Univerzity Palackého zkoumali vliv sociálních sítí  |  Vzdělání  |  Zprávy  |  Hanácká Drbna - zprávy z Olomouce a Olomouckého kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.