Několik stovek vzletů vrtulníků k těžce zraněným lidem i pacientům s náhlými zdravotními potížemi má ročně na kontě v Olomouckém kraji letecká záchranná služba. Zdravotnická záchranná služba v regionu provozuje vrtulníky od října 1990 a od letošního ledna službu místo společnosti Alfa-Helicopter zajišťuje slovenská firma ATE.
Ze statistik, které byly zveřejněny na webu záchranné služby, vyplývá, že roční počet vzletů záchranářských vrtulníků se v Olomouckém kraji v posledních letech příliš nemění a v průměru se pohybuje kolem pěti stovek. Celkový počet výjezdů záchranné služby v posledních letech přesahuje 50.000 ročně, z toho dvě třetiny připadají na rychlou zdravotnickou pomoc a čtvrtina na rychlou lékařskou pomoc.
Vrtulníky olomoucké letecké záchranné služby vzlétly od založení služby více než 11.500krát a mají na kontě víc než 9000 letových hodin. Vytížené byly nejen při hromadných dopravních nehodách, ale také v době katastrofálních povodní, které Olomoucký kraj postihly v letech 1997 a 2002. Posádku vrtulníku tvoří lékař, zdravotnický záchranář a pilot. Podle ředitele Zdravotnické záchranné služby Olomouckého kraje Petra Hubáčka je služba záchranářů ve vrtulníku jedním z nejnáročnějších medicínských povolání. Posádka musí umět reagovat na všechna možná zranění a nemoci a zároveň zvládnout složitou službu ve vrtulníku.
Provoz záchranářských vrtulníků do konce loňského roku zajišťovala v Olomouckém kraji společnost Alfa-Helicopter. Letos v lednu ji vystřídala slovenská firma ATE, která zvítězila ve výběrovém řízení ministerstva zdravotnictví. Vrtulníky ATE budou v regionu létat do roku 2020. Podle Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) ale ministerstvo zdravotnictví při tendru na provozovatele letecké záchranné služby v Olomouckém kraji porušilo zákon a má zaplatit pokutu 3,75 milionu korun.
Slovenská ATE od 1. ledna v Olomouckém kraji nasadila 25 let starý vrtulník Agusta A109 K2. Firma Alfa-Helicopter přitom zajišťovala provoz pomocí vrtulníku Eurocopter pořízeného v roce 2010. V polovině ledna musel vrtulník Agusta kvůli signalizaci možné poruchy motoru nouzově přistát v Olomouci. Slovenská firma o měsíc později poslala na olomoucký heliport záložní stroj, který je připraven pro případ další poruchy vrtulníku Agusta.
Otazníky ale visí nad dalším osudem heliportu záchranné služby v Olomouci-Neředíně. Jeden z letových koridorů vrtulníků totiž vadí developerské firmě Gemo, která v této části Olomouce plánuje postavit nové obytné domy. Gemo přitom vlastní důležitý pozemek pod heliportem. Kraj se v závěru loňského roku dohodl na prodloužení pronájmu této parcely o další čtyři roky.
Hejtmanství a radnici při rozhodování o dalším osudu heliportu na kraji Olomouce pomůže nová studie. Ukáže, zda je možné přistávací plochu pro záchranářské vrtulníky provozovat i v následujících letech, nebo bude nutné ji přestěhovat například na nedaleké městské letiště.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.