Čtete text rubriky Blogy a komentáře. Jedná se názor autora, který se nemusí shodovat s postojem redakce.
V posledních letech se cestování na mnoha tratích v Olomouckém kraji zlepšuje. Už je tomu téměř deset let, co se na kolejích v okolí Olomouce ukázaly první RegioPantery a další budou brzy následovat. Nyní se v provozu stále častěji objevují motorové jednotky Stadler GTW 2/6. Měli jste již možnost se s nimi svézt? Pojďme si je představit.
Bylo by férové hned na úvod uvést, že jednotky nejsou zcela nové, ale zakoupené v Německu, kde jezdily téměř 20 let. Vyrobeny jsou tedy na přelomu tisíciletí. Na našich kolejích se poprvé ukázaly už v roce 2020, tehdy ale jen s drobnými úpravami pro provoz v ČR. V plánu však byla jejich celková modernizace, která postupně probíhá právě nyní, na trati Olomouc – Senice na Hané již jezdí první celkově modernizované stroje. A je nutno přiznat, že i když se nejedná o supermoderní vozidlo, přináší na české poměry velice slušný komfort. Jednotky mají dosazen nový infosystém, bezdrátové připojení k internetu, zásuvky i USB a také bezbariérové WC.
Jízdní komfort je ve srovnání s jednotkami řady 814, které se dosud na trati Olomouc – Senice na Hané objevovaly a stále někdy zaskakují, nesrovnatelný. Souprava má lepší akceleraci, lépe tedy stíhá jízdní doby nebo stahuje zpoždění, na kolejích ale také mnohem více „plave“ a jízda je klidnější.
Jednotky Stadler samozřejmě mají i své stinné stránky, které bychom neměli opomenout. Ve srovnání s jednotkami 814 (na snímku výše) jsou podstatně hlučnější a lidem v okolí nádraží v Senici či Drahanovicích jejich hluk vadí. Dalším problémem je jejich výška. Na stará nástupiště na lokálních tratích jsou stroje příliš vysoké a i s vysunutým schůdkem může být zvláště pro starší cestující nastupování obtížné. Vybaveny jsou ale zvedací plošinou, s invalidy by tedy problém být neměl, i když je pak samozřejmě nástup komplikovanější.
Pokud byste se již nyní chtěli těmito jednotkami svést, v okolí Olomouce se zatím objevují pouze na již zmíněné lokálce do Senice na Hané. V budoucnu by však měly zajíždět i do Hrubé Vody a Moravského Berouna. I zde místo jednotek řady 814. Dvě jednotky už jezdí také v Šumperku, zatím pouze na některých osobních vlacích do Hanušovic a Jeseníku. Později by ale měly zajíždět až do Javorníka, kam se v loňském roce stihly také už podívat.
Při hledání spojení do Hluboček či Hrubé Vody si v jízdním řádu můžete zjistit, že všechny osobní vlaky mají uvedenu WiFi, zásuvky i zmíněnou zvedací plošinu. Zatím byste tyto služby hledali marně. Počítá se zde už totiž také s jednotkami Stadler, ale na této trati je jejich nasazení plánované až v momentě, kdy bude většina jednotek po rekonstrukci. Celkově jich v našem kraji vyjede 12.
A pokud se zajímáte o železniční modely, asi nejznámější německá firma Piko má v plánu letos vyrábět právě naše olomoucké jednotky. Tak třeba některým z nás budou jezdit i doma v obýváku.
Středa, 29. prosince 2021, 18:12
Je tomu již dva a půl roku, co s velkou slávou začala rekonstrukce trati z Olomouce do Uničova, kterou v jízdním řádu nalezneme pod číslem 290. Mělo by se jednat o první regionální trať, kde se cestující budou moci svézt rychlostí 160 kilometrů v...
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.