Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.
PR článekPátek, 30. listopadu 2018, 10:00
Jednatel olomouckého Alfa taxi Martin Smetana v rozhovoru mluví o konkurenci, kterou se pro klasické taxislužby staly startupoví dopravci jako Taxify nebo Uber. Řeč je i o náročnosti provozu taxislužby nebo o tom, proč je složité sehnat schopného řidiče.
Proč bych měl jezdit v Olomouci taxíkem a nevyrazit kamkoliv tramvají, autobusem nebo s řidičem aut některé ze startupových společností?
Taxík je rychlejší než autobus nebo tramvaj, to je hlavní důvod. Taxi si vezmete většinou, když někam spěcháte. Alfa taxi si zavoláte hlavně proto, že naši řidiči dokonale znají Olomouc a jsou vstřícní k zákazníkům. Zákazníci nám to oplácejí tím, že se k nám rádi vracejí, což je důležité. A když se budu věnovat službám jako je Taxify nebo Uber, tam se mi nelíbí hlavně to, že tyto společnosti v prvé řadě nesplňují požadavky zákona o taxislužbě. Tím pádem by u nás neměli podnikat, jako je tomu ve většině evropských zemí, kde byla jejich činnost zakázána.
Jak dlouho funguje Alfa taxi?
Alfa taxi funguje od roku 2007. V září 2010 jsme založili Alfa taxi s.r.o.
Kolik taxislužeb v Olomouci funguje?
V Olomouci sice jezdí docela dost taxislužeb. Většina z nich má ale pochybný původ a většina řidičů těchto společností není z Olomouce a město neznají. My se zkrátka snažíme dbát na to, aby naši řidiči Olomouc znali a chovali se k zákazníkům tak, aby se chtěli příště svézt zase s námi. Naší výhodou je to, že se nám tým řidičů příliš nemění a naši lidé jsou spolehliví. Dá se říct, že Alfa taxi je jednou ze tří významných společností, kterým se v Olomouci dlouhodobě daří. Ostatní taxislužby průběžně přichází a po neúspěchu většinou s nepořízenou odchází.
Proč se zrovna Alfa taxi daří a na trhu zůstává?
Myslím, že je to o našem přístupu. Zákazníci jsou kvůli téhle zrychlené době čím dál častěji vystresovaní a na řidiče někdy i agresivní. Hlavně v noci. Dobrý řidič musí umět se zákazníkem vždycky nějak vyjít. Je to o komunikaci a musím říct, že v tomto ohledu jsme na tom dobře. Máme navíc stálou klientelu. A hlavně máme jinou klientelu než dopravci, o kterých jsme se bavili před chvílí. Samozřejmě zákazníkům nabízíme i vyšší komfort, auta měníme každé dva nebo tři roky. Jezdíme v Octaviích, do kterých se pohodlně vlezete. Máme tady i vícemístný Peugeot Traveller, nejsou to žádná malá auta, která teď někteří dopravci používají.
Co všechno musí takový majitel taxislužby nejen svým řidičům zařídit, aby všechno mohlo normálně fungovat?
Každé auto, které je přihlášeno pod taxislužbou, má spoustu povinností. Každý rok musíme se všemi auty na technickou kontrolu. Pro taxíky je povinné i havarijní pojištění s přirážkou sto procent. Kdykoliv, když probíhá jakákoliv montáž, která se týká taxametru, musíte projít metrologickým ústavem, kde každý tento zásah stojí asi tisíc korun na jedno auto. Od toho se pak odvíjí konečná cena, do které musí být samozřejmě započítaná mzda řidiče i cena pohonných hmot. Jedna společnost tady v minulosti zavedla převratnou novinku paušálu. Jenže ten paušál je vlastně prodělečný a už i ta společnost, která to v Olomouci zavedla, na to doplatila. Jenže paušál 79 korun, který byl nastavený v roce 2013, při velikosti Olomouce není adekvátní. Aby mohla taxislužba fungovat paušálně, musí se ten paušál dnes pohybovat kolem nějakých 120 až 130 korun. V letech 2005 až 2010 se jezdilo za 25 až 29 korun na kilometr, pohonné hmoty v té době stály 18 až 22 korun za litr. Stejné ceny jízdného nemohou fungovat dnes, kdy litr pohonné hmoty stojí asi 34 korun.
Pověst taxikářů je obecně čím dál horší. Jak je na tom Olomouc?
Myslím, že v menších městech, jako je Olomouc, to není nijak hrozné. Tohle je spíš otázka Prahy. Ta pověst taxikářů v Praze pochopitelně dobrá není a bohužel se to promítá do celé republiky. Jak už jsem říkal, my naše řidiče nabádáme k dobré komunikaci se zákazníky a k poctivosti. Když zákazník zapomene cokoliv u nás v autě, vždycky bude mít jistotu, že tu věc dostane zpět, což bohužel často není běžná praxe u některých taxislužeb nebo ostatních dopravců.
Předpokládám, že vaše služby nevyužívají jen jednotlivci…
Je to tak. Poslední dva roky se zaměřujeme i na firmy, pro které je často lepší využívat naše služby, než aby vlastnili rozsáhlý vozový park. Některé společnosti naše služby využívají jako benefit pro zaměstnance a s tou danou firmou je pak smluvně nastavená cena jízdného. Navíc pro návštěvy těchto firem často jezdíme na letiště jak do Katovic, tak do Prahy nebo Vídně. Tuto službu však mohou využít i jednotliví zákazníci, kteří se potřebují dostat na letiště a nechtějí se trápit s parkováním svého auta. Můžou se u nás objednat na daný termín, ale jsme pochopitelně připraveni vyrazit i na nečekanou cestu na letiště během několika minut. My jsme samozřejmě rádi, že firmy tuto naši službu využívají čím dál častěji. Jak už jsem říkal, je pro ně výhodnější pro návštěvy na letiště, nádraží nebo do hotelu poslat taxislužbu, než si dělat starosti s vlastními řidiči a vozy. Naši vizitkou budiž fakt, že se mi nestalo, že by s námi některá z firem rozvázala spolupráci, naopak těch firem, pro které jezdíme, přibývá.
Chtějí řidiči a dispečeři pracovat u klasické taxislužby?
To je složité. Před dvěma roky k nám do kanceláře přišli dva nebo tři lidé za týden, kteří chtěli dělat řidiče v naší společnosti. Teď to číslo není tak vysoké. Každý řidič, který u nás chce jezdit, musí projít testem, aby ukázal, že Olomouc zná. Teď u nás o práci žádají často lidé, kteří znalost města nemají. To je samozřejmě problém. Pokud někdo chce řídit vůz Alfa taxi, ať se nám ozve, projde-li testem, můžeme se domluvit.