Olomoucké hejtmanství plánuje, že příští rok více než zdvojnásobí příspěvek, který města a obce každoročně platí za zajištění dopravní obslužnosti v kraji. Zatímco od roku 2015 samosprávy přispívaly na veřejnou dopravu ročně 70 korunami za každého obyvatele, tak záměr krajského úřadu počítá se zvýšení poplatku na 150 korun. Dodatek ke smlouvám s obcemi projedná příští týden krajské zastupitelstvo. Řekl to hejtman Ladislav Okleštěk (ANO).
Vedení hejtmanství podle něj o návrhu na zvýšení příspěvku předběžně jednalo se zástupci některých obcí a některých statutárních měst, ve kterých funguje městská hromadná doprava dotovaná z obecních rozpočtů. Pokud návrh dodatku ke smlouvám schválí krajské zastupitelstvo, tak jej budou muset následně podpořit i zastupitelstva měst a obcí.
Například stotisícová Olomouc by za dopravní obslužnost místo dosavadních sedmi milionů ročně platila 15 milionů korun. Primátor Olomouce Mirek Žbánek (ANO) dnes po návratu ze zahraniční cesty ČTK řekl, že s návrhem hejtmanství zatím nebyl seznámen, takže jej nebude komentovat. Podotkl, že vedení radnice nyní jedná o výši nákladů města na dopravní obslužnost. Radním ale ještě nebyl předložen zpracovaný materiál, který tuto problematiku bude řešit.
Okleštěk návrh na zvýšení příspěvku zdůvodnil tím, že dopravní obslužnost kraje se v posledních letech "extrémně navýšila" a hejtmanství na ni ročně přispívá částkou 1,1 miliardy korun. „Dnes je velké množství spojů, které obce vyžadují pro své občany zajistit. To jsme poznali při změně jízdných řádů," uvedl.
Hejtmanství vypočítalo, že díky zdvojnásobení poplatku by se součet ročních příspěvků měst a obcí na veřejnou linkovou dopravu zvýšil o 42,5 milionu téměř na 80 milionů korun. „Chceme dopravní obslužnost pro lidi udržet, ale potřebujeme, aby se trochu podělily obce," uvedl Okleštěk.
Podle Oklešťka by se zvýšením poplatku na dopravní obslužnost nemusely mít problém menší obce, jejichž obyvatelé se bez linkové dopravy neobejdou, ani velká města s vlastní městskou hromadnou dopravou. Hejtman podotkl, že díky linkovým autobusům a vlakům je zajištěna doprava zaměstnanců do tamních továren.
Návrh dodatku ke smlouvám s městy a obcemi o příspěvku na dopravní obslužnost obsahuje i bod, díky kterému bude moci Olomoucký kraj roční příspěvek každoročně jednostranně zvýšit o tolik procent, kolik činila meziroční inflace za uplynulý kalendářní rok.
Veřejnou dopravu v Olomouckém kraji zajišťují čtyři autobusoví dopravci, Dopravní podnik města Olomouce a České dráhy. Organizaci dopravy má na starost společnost Koordinátor Integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.