Jednání o návratu bikesharingu do Olomouce pokračuje, soukromá společnost nabídla rozmístění kol k vypůjčení za podmínek dotace ve výši 1,5 milionu korun. Vedení radnice si ale představuje nižší finanční zapojení města. Sdílená kola jako forma udržitelné mobility jsou významným tématem i pro Univerzitu Palackého, která má v hanácké metropoli přibližně 23 tisíc studentů a 4 tisíce zaměstnanců.
V první polovině března projednali olomoučtí návrh společnosti Nextbike, která do loňského listopadu provozovala bikesharing v Olomouci. Poté svoje kola z ulic stáhla, zdůvodnila to nedostatečnou podporou ze strany města. Součástí aktuální nabídky bylo provozování bikesharingu za příspěvek 1,5 milionu korun bez DPH. Podle zápisu z jednání Rady prezentovala společnost fungování služby v rámci objednávky ve dvou variantách. Jedna z nich by pro uživatele ve městě přinášela prvních 15 minut jízdy zdarma, druhá pak možnost pak neposkytuje bezplatné jízdy, ale cena je stanovená na jednu korun za každou minuty výpůjčky. V hanácké metropoli měl dříve Nextbike 200 kol a evidoval 16 tisíc registrovaných uživatelů. Ti za půlhodinové vypůjčení platili 30 korun.
„Po diskuzi v politických klubech se Rada města nepřiklonila k využití nabídky společnosti nextbike, s ohledem na aktuální rozpočtové možnosti mne rada pověřila jednat o zajištění služby pro 2025 při nižší spoluúčasti města a dále na podzim předložit návrh veřejné zakázky na zajištění služby pro období 2026-2029,“ uvedl na sociálních sítích náměstek olomouckého primátora Tomáš Pejpek (ProOlomouc a Piráti).
Úterý, 25. března 2025, 07:04
Po sedmiměsíční modernizaci se v závěru února vrátily tramvaje na trať z centra Olomouce do městské části Nová Ulice, od dubna ale začne na stejném úseku opět výluka. Ta tentokrát potrvá tři týdny, kromě prací na výsadbě zeleně mezi koleje se...
„Radní akceptovali postup, kdy bude jednáno se společností Nextbike o snížení nabídkové ceny na 1 milion Kč s DPH, a zpřístupnění jejich dat. Specifikace dat bude přesně vymezena ve smlouvě. Vše je třeba také opětovně projednat v dopravní komisi a v komisi pro cyklodopravu,“ stojí v zápise. Například Přerov či Prostějov směřuje do dotovaného provozu sdílených kol částky v řádech milionů korun ročně.
Služba je důležitá i pro Univerzitu Palackého, zástupci vzdělávací instituce se zapojili do jednání. „Univerzita Palackého klade velký důraz na udržitelný rozvoj a podporu ekologických způsobů dopravy. Máme zpracovaný strategický plán, který zahrnuje opatření na podporu cyklistiky, jako je zajištění bezpečných parkovacích míst pro kola nebo spolupráce s poskytovateli bikesharingových služeb. Cílem je motivovat studenty a zaměstnance k využívání udržitelných forem mobility. V rámci našich aktivit sledujeme možnosti rozvoje infrastruktury podporující cyklistiku a další formy udržitelné dopravy, a to jak pro studenty a zaměstnance, tak i pro širokou veřejnost,“ komentovala Miroslava Zavadil, referentka udržitelného rozvoje Univerzity Palackého v Olomouci.
Ta dodává, že spolupráce se Statutárním městem Olomouc v oblasti udržitelné dopravy je rovněž součástí strategie univerzity, což naznačuje otevřenost k dalším společným projektům v této oblasti. Jasněji v problematice sdílených kol by mělo být po jednání radních ve druhém dubnovém týdnu. „Pokud by město bikesharing nepodpořilo, můžeme zvážit možnosti zapojení, bude-li to v souladu s posláním veřejné vysoké školy a našimi finančními možnostmi,“ podotkla Miroslava Zavadil.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám