Bitvy v Evropě jsou obrovská příležitost a výzva i pro fanoušky, říká nový SLO Sigmy Zbyněk Müller

Autoři | Foto Stanislav Heloňa, SK Sigma Olomouc

Nová éra. Jasným sloganem láká fotbalová Sigma Olomouc po změně majitele na tribuny příznivce sportovní zážitků. K prodeji akcií došlo před začátkem ligové sezony, klub má vyšší rozpočet, řadu posil a také chce být atraktivní pro fanoušky. Ke změnám se svým pohledem snaží přispět také olomoucký patriot Zbyněk Müller, který nově zastává pozici SLO, tedy koordinátora pro jednání klubu s fanoušky.

SLO neboli Supporter Liaison Officer je spojkou mezi fotbalovým klubem a fanoušky. V Olomouci roli hlavní kontaktní osoby nově zastává Zbyněk Müller. Sigmě fandí od osmdesátých let, k podpoře hanáckého klubu vede i své syny. Nyní zastává i pozici, která zahrnuje rozsáhlou komunikaci, zprostředkování pohledů obou stran i jednání s organizátory zápasů na domácích i venkovních zápasech. První domácí zápas v nové sezóně a éře čeká Sigmu tuto sobotu od 17 hodin proti pražské Dukle.

Jak se zrodila vaše nová spolupráce se Sigmou Olomouc na pozici SLO?

V podstatě asi před rokem a půl, kdy začala vlna určité nespokojenosti fanoušků proti vedení, jsem se nějakou přirozenou cestou dostal k tomu, že jsem komunikoval situaci s vedením klubu nebo třeba s některými novináři. Celou dobu jsem se kolem toho nějak pohyboval, byl jsem takový prostředník, ale komunikace se tehdy nedařila. Funkce SLO oficiálně funguje už delší dobu. Nyní mě fanoušci nominovali, mají ve mně důvěru, abych za ně mluvil. Díky kontaktům, které mám historicky v klubu, tak jsem byl vybraný. O funkci jsem se nehlásil, obě dvě skupiny mě oslovily, kdyby mě některá strana nechtěla, tak určitě nebudu do ničeho mluvit.

Všechno je asi zatím čerstvé, co vám ukázala první jednání s vedením klubu a se zástupci fanoušků?

Mám z toho zajímavé dojmy. Předem jsem byl optimista, vítal jsem příchod nového majitele. Teď ale musím říct, že jsem strašně pozitivně překvapený tím, jak se vše vyvíjí. Zažívám věci, které bych si ani neuměl představit. Nechci tedy vypadat blbě za půl roku, když třeba přijdou nějaké problémy, kdyby se například dlouho prohrávalo... V sektoru na Slovácku bylo třikrát více lidí než dřív, na Facebooku jsou pozitivní reakce. Fanoušci mi píšou, volají s nápady, co by šlo zlepšit. Je vidět, že Sigma je nebo bude v Olomouci dominantní téma. Myslel jsem, že komunikace bude váznout, kvůli věcem, které se staly v minulosti, ale strašně rychle se to přeskočilo. Proběhlo už druhé jednání Ultras s předsedou představenstva panem Navrátilem, schůzka byla v přátelském duchu a dá se říct, že panovala stoprocentní shoda na všem.

Dvojnásobný rozpočet, bitvy v Evropě i hledání cesty k fanouškům. Sezona nové Sigmy startuje

S novým majitelem, výrazně vyšším rozpočtem, řadou hráčských posil a s cílem získat si větší přízeň fanoušků vstupuje do nové sezony fotbalová Sigma Olomouc. Klub čeká během podzimu náročný program, po sedmi letech se Hanáci probojovali do...

Jak náročné může do budoucna být koordinátorem, spojkou či určitým prostředníkem? Měli byste ladit komunikaci mezi dvěma stranami, které mohou mít rozdílné názory. 

Jsem fanoušek, nejsem zaměstnanec klubu. Beru, že pozice není o nějakém Müllerovi, ale o koordinaci mezi dvěma stranami. Budu stát uprostřed. Chci pracovat na tom, aby bylo pro fanoušky všechno uděláno, ale taky budu i jejich kritik, když se mi nebude něco líbit. Fanoušky nebudu slepě obhajovat. Asi to někdy bude nevděčná role. Vím, že kotel je potřeba na tribuně, ale taky vím, že všechno není růžové. Musíme pracovat na tom, abychom měli lepší jméno. Ve světě je běžné, že lidé chodí na fotbal i díky dění na tribunách. Kluci si uvědomují, že skončila doba excesů. Aktivní fanoušci chtějí utvářet pozitivní dojem, aby na sebe mohli být hrdí.

Ve funkci SLO nejste sám, ale budou s vámi spolupracovat Radek Vyroubal, Bohdan Boblach a Pavel Medveď. Je to běžné i v jiných klubech? Jaké to má výhody?

Průměrně zastávají funkci SLO v českých klubech asi dva lidé. V řadě klubů je stav s fanoušky léta zaběhlý. Sigma prochází restartem, návratem kotle a mnoha dalších fanoušků. Věřím, že nás bude na tribuně běžně šest sedm tisíc. V Olomouci má vyšší počet SLO díky změnám logiku, budeme fungovat jako tým, budeme si navzájem pomáhat.

Věnoval jste se i organizování fotbalových zájezdů. Jaké kluby, země jsou pro vás inspirací z pohledu fanouškovské kultury?

To je pravda, mám díky tomu obrovskou zkušenost, dnes už to mám jako koníček. Ale i nyní mám každý rok aspoň dvacet zápasů v zahraničí. Přehled mám, vybíráme si fanouškovsky zajímavé zápasy. Podporujeme i českou reprezentaci, rozjel se tam také parádní projekt. Pozorujeme a sledujeme tábory fanoušků a dávají nám pozitivní příklady, které můžeme využít i v Olomouci.

Roste v aktuálním období marketingová a fanouškovská hodnota českého fotbalu? Má z tohoto pohledu potenciál i Sigma Olomouc?

Určitě má. Když odbočím, tak já pamatuju doby, kdy měla Sigma velké jméno, hrála většinou nahoře, lidí chodilo na stadion spoustu. Ve velkých počtech se jezdilo ven na zápasy. Časem ale docházelo k útlumu. Věřím, že se Sigma postupně vrátí tam, kam patří. Na Moravě a ve Slezsku jsou větší města Brno a Ostrava, ale i Olomouc má svou pozici. Když jsem začínal, tak Sigma byla od Přerova, přes Prostějov, Šumperk a další města. Mám přání, aby časem Sigma byla v našem regionu zase dominantní. Doba tomu přeje a Sigma se na tuto vlnu může dostat. Líbí se mi, že zaznělo od nových majitelů, že jsou pro ně fanoušci moc důležití.

Velkou změnou je pro novou sezonu přesunutí fanouškovského sektoru z východní tribuny na jižní. Co by to mělo přinést?

Obě místa mají svoje pro a proti. Znám argumenty pro obě varianty. Celou dobu kopu za jižní tribunu, i když vím, že všichni to tak nemají. Faktorů je několik. Roh tribuny východ nemá úplně dobrou pověst. Jih je příležitostí pro nové fanoušky. Za brankou se dá dodat hráčům lepší energie, v rohu není takový kontakt. Sektor východ má uprostřed díru se vstupem, je to horší pro přípravu prezentací a choreografií. Jih z celé řady důvodů dává smysl. Hráči a realizační tým nám také říkali, ať si vezmeme jih, že jim to pomůže. Viděli jsme na finále poháru, jak to může fungovat.

Vítězný tým Sigmy Olomouc po loňském finále poháru s fanoušky na jižní tribuně. 

Jedním z protiargumentů je, že za fanoušky nebudou moct přijít hráči po děkovačce, hlediště jižní tribuny je už v určité výšce.

Devadesát minut zápasu je lepší pro hráče, abychom byli za brankou. Plácání s hráči po utkání je docela fajn olomoucké specifikum, na jiných stadionech to moc není. S dětmi a dalšími diváky si mohou jít hráči plácnout po zápase na východní a západní tribuně, i když fanouškovský sektor bude na jihu. Pokud by byl zájem ze strany kotle, tak asi není až tak velký problém udělat nějaké schůdky, aby tam mohli hráči přijít po děkovačce. Ale mám vizi, že by třeba do kotle přišli klubové legendy nebo hráči, aby to bylo i takové místo setkávání.

Diskutovaným krokem je i nedávná amnestie pro příznivce Sigmy, kterým byl klubem v minulosti udělen zákaz vstupu na stadion. Kolika lidí se restrikce týkaly? Jaké má takové rozhodnutí rizika? Nemáte obavy z problémových situací?

Zákazy byly z různých důvodů. Orientačně se týkal okolo deseti lidí. Principiálně tento krok vítám, věřím, že jsou za to lidé se zrušenými zákazy rádi. Fanoušci chtějí ke své prezentaci přistupovat jinak. V rámci kotle a ultras si sami pohlídáme, aby nedocházelo k problémům. Pokud by něco nastalo, tak si to budeme řešit. Kluci chtějí být vnímaní úplně jinak. Fandění je i zážitek, příznivci velkých klubů mají za své aktivity respekt. Už nechtějí být vnímaní jako nějaká parta, co rozbíjí stadiony. Udělají krásné choreo, pak slyší, že jsou borci, nebo vidí na sociálních sítích uznání. Fanoušci proti sobě bojují prezentacemi na tribunách.

VIDEO: Sigma vyladila dresy na speciální sezonu, představila je i ve stylovém klipu

Přípravy na nový ročník Chance ligy vrcholí, olomoučtí fotbalisté představili již celou řadu posil a nyní i nové dresy. Zápasové oblečení má oproti loňsku mírně upravený design, hlavní dvě sady se drží tradičních modrobílých barev. Pro hanácký klub...

V předchozích sezonách se celotribunovými prezentacemi blýskly na severní tribuně Androva stadionu fanoušci Sparty, Slavie či Baníku. Jaký máte názor na poskytování veliké tribuny ze strany Sigmy početným táborům příznivců soupeře?

Uvědomujeme si, že je to stav, který nemá jednoduché řešení. Potěšila mě slova Ondry Navrátila, který řekl, že klub dnes nemá zájem tribunu soupeři dávat, aby tady měli domácí prostředí. Klub na tom není tak, aby potřeboval peníze ze čtyř tisíc vstupenek, které by takto prodal hostům. Otázkou je, jak to řešit. Pragmaticky si musíme přiznat, že jinak nezabráníme třeba čtyřem tisícům lidí třeba z Ostravy, aby si koupili vstupenky na všechny ostatní tribuny, rozptýlili se po stadionu a problémy by mohly být ještě větší. Jediná cesta je, abychom si stadion vyprodali sami jako fanoušci z Olomouce, což může znít teď jako utopie, ale do budoucna to tak být nemusí. Jako fanoušci jsme nyní potěšení přístupem klubu. Můžeme chtít tam cizí fanoušky nechtít, ale jiné řešení to asi zatím nemá. Nyní je to pro nás výzva, ať jsme i my vidět na jižní tribuně, abychom se objevili i my na fotkách. Při finále poháru jsme bojovali se severní tribunou Sparty, stejně jako hráči na hřišti.

Kromě zápasů v lize čekají Sigmu i utkání v evropských soutěžích. V čem budou specifická z pohledu fanoušků a SLO?

Netrpělivě čekám na los, těším se na to. Jako fanoušci musíme být ale mnohem hodnější než na lize. Na evropských zápasech jsou pravidla ještě striktnější. Uvidíme, kam pojedeme. Kdybychom dostali třeba Rapid Vídeň nebo Budapešť, tak bychom mohli jet z Olomouce vlakem. Každý výjezd budeme chystat podle soupeře, abychom se tam dokázali přepravit v co nejvyšším počtu a udělat tam dobré jméno Olomouci a Sigmě. Zároveň budeme chtít být dobrými hostiteli, ale na tribuně se budeme chtít taky ukázat a nenechat se soupeřem převálcovat. Stejně jako pro hráče jsou i pro fanoušky evropské zápasy výzva, závazek a obrovská příležitost.

Hodnocení článku

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky Sport, fotbal, první liga, Sigma Olomouc, SLO, fanoušci, fotbaloví fanoušci, podpora, kotel, Olomouc, Olomoucký kraj

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.