Na železniční trať z Hranic na Přerovsku do Valašského Meziříčí, na které se zastavil provoz po únorovém požáru cisteren s toxickým benzenem u Hustopečí nad Bečvou, se v neděli zřejmě vrátí vlaky. Obnovení provozu povolil krajský úřad a potvrdila také Správa železnic.
Obnovení provozu na trati u Hustopečí nad Bečvou k 15. červnu povolil svým nařízením hejtman Ladislav Okleštěk (ANO). Správa železnic nyní finišuje s opravou trati, podle mluvčího Dušana Gavendy by vlaky měly začít jezdit v neděli. Dopravu mezi stanicemi Hranice na Moravě a Valašské Meziříčí od února zajišťují místo vlaků autobusy.
Do okolí místa havárie cisternového vlaku a přilehlého jezera je kvůli likvidaci následků nehody od začátku dubna zakázaný vstup, zákaz se vztahoval i na železniční dopravu. Hejtman tento týden své nařízení upravil a ze zákazu vyjmul posádky a cestující osobní a nákladní železniční dopravy projíždějící touto oblastí. Podle nařízení vedení SŽ budou moci vlaky třísetmetrovým úsekem projíždět bez zastavení maximální rychlostí 50 kilometrů za hodinu.
"Při průjezdu zónou zajistí dopravce zamezení přístupu vnějšího vzduchu do prostor pro cestující a služebních prostor vlaku například vypnutím klimatizace," stojí v rozhodnutí SŽ. Podle údajů z on-line měření kvality ovzduší hodnoty benzenu přímo v Hustopečích kolísají. Odborníci ubezpečili, že neohrožují zdraví obyvatel.
Středa, 21. května 2025, 09:08
První etapa sanace oblasti znečištěné po obrovské havárii vlaku s benzenem je v Hustopečích nad Bečvou naplánovaná na půl roku. Odborníci se zaměří zejména na nerozpuštěnou toxickou chemikálii, která se ukrývá na hladině podzemní vody.
Mohutný požár cisteren s benzenem ve stanici Hustopeče poškodil koleje, výhybky i trolejové vedení. Experti po nehodě původně předpokládali, že vlaky se na trať vrátí podstatně dříve. Z místa kontaminovaného toxickou látkou ale museli hasiči nejprve odklidit za přísných bezpečnostních podmínek havarované cisterny, ze kterých odčerpali benzen. Poté z prostoru kvůli navazujícím sanačním pracím odstranili i veškerou železniční infrastrukturu a odborníci odtěžili kontaminovanou zeminu. SŽ následně obnovila železniční spodek a svršek a opravila trolejové vedení i zabezpečovací zařízení.
Nákladní vlak převážející v cisternách 1020 tun toxického benzenu vykolejil v Hustopečích nad Bečvou 28. února. Většina cisteren s touto extrémně toxickou látkou se při havárii poškodila a benzen z nich začal nekontrolovaně unikat do půdy. Následně se vzňal a intenzivně hořel. Podle hasičů šlo o největší popsanou mimořádnou událost s benzenem v Evropě a zřejmě i na celém světě, která se navíc odehrála mimo průmyslový areál a vyžádala si jejich bezprecedentní nasazení.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám