Prostějovští radní tento týden schválili návrh hejtmanství na více než zdvojnásobení příspěvku města na zajištění dopravní obslužnosti v Olomouckém kraji. Zatímco od roku 2015 samosprávy přispívaly na veřejnou autobusovou a železniční dopravu ročně 70 korunami za každého obyvatele ročně, tak záměr krajského úřadu počítá od příštího roku se zvýšením poplatku na 150 korun. Dodatek ke smlouvě s krajem musí ještě schválit prostějovské zastupitelstvo. Sdělil to primátor František Jura (ANO).
Prostějov letos na dopravní obslužnost v kraji přispěl zhruba třemi miliony korun a pokud dodatek ke smlouvě schválí zastupitelstvo, tak v příštím roce se částka podle propočtů radnice zvýší na 6,5 milionu korun.
„Město Prostějov je součástí Integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje a jako takové má jistá práva a výhody, ale také i povinnosti. Takovou povinností je každoroční vklad příspěvku na zmíněné zajištění dopravní obslužnosti Olomouckého kraje," uvedl Jura.
Zastupitelé budou hlasovat o dodatku ke smlouvě, na jejímž základě Prostějov přispívá na dopravní obslužnost v Olomouckém kraji. „Jde vlastně o jakýsi princip solidarity s menšími obcemi, které by si sami dopravní obslužnost zajistit nedokázaly. Proto jsou tu příspěvky větších měst, které možnost dopravní obslužnosti malým obcím takto umožňují," podotkla primátorova náměstkyně Alena Rašková (ČSSD), podle které je Prostějov přirozeným centrem okolního regionu.
Zvýšení příspěvku na dopravní obslužnost v Olomouckém kraji v září schválilo krajské zastupitelstvo. Hejtman Ladislav Okleštěk (ANO) návrh zdůvodnil tím, že dopravní obslužnost kraje se v posledních letech "extrémně navýšila" a hejtmanství na ni ročně přispívá částkou 1,1 miliardy korun. „Dnes je velké množství spojů, které obce vyžadují pro své občany zajistit. To jsme poznali při změně jízdných řádů," uvedl.
Více než zdvojnásobení příspěvku na dopravní obslužnost budou postupně schvalovat také radní a zastupitelstva v Olomouci, Přerově a dalších městech a obcích. Hejtmanství vypočítalo, že díky zdvojnásobení poplatku by se součet ročních příspěvků měst a obcí na veřejnou linkovou dopravu zvýšil o 42,5 milionu na téměř 80 milionů korun. „Chceme dopravní obslužnost pro lidi udržet, ale potřebujeme, aby se trochu podělily obce," řekl Okleštěk.
Návrh dodatku ke smlouvám s městy a obcemi o příspěvku na dopravní obslužnost obsahuje i bod, díky kterému bude moci Olomoucký kraj roční příspěvek každoročně jednostranně zvýšit o tolik procent, kolik činila meziroční inflace za uplynulý kalendářní rok.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.