Historická lokomotiva, která byla roky umístěná na podstavci před vchodem do prostějovského hlavního nádraží, dostane nový domov. České dráhy se technickou památku rozhodly skrýt před vandaly a vlivy počasí a historický klenot tak zachovat k dalšímu vystavování. Jediný zachovaný exemplář této řady lokomotiv tak bude umístěn v ČD Muzeu v Lužné u Rakovníka, kde bude na přelomu roku 2017 a 2018 zrenovován a vystaven v expozici.
Před prostějovské nádraží byl stroj umístěn v září roku 1980. Za téměř 40 let, kdy se lokomotiva stala už zažitým symbolem přednádražního prostoru, byla ale několikrát cílem útoků vandalů. Naposledy loni v červenci na místo, kde dříve stával topič, někdo hodil zapálený hadr a naštěstí došlo jen k malému požáru. Stroj, který je sice nepojízdný, ovšem jeho historická hodnota je nevyčíslitelná, je jediným zachovalým exemplářem této řady a nejen proto se České dráhy rozhodly, že stojí za záchranu. Nově tak najde místo mezi řadou dalších unikátních klenotů v muzeu ČD v Lužné u Rakovníka.
„V muzeu Českých drah v Lužné u Rakovníka se specializujeme na staré historické stroje a útočiště u nás našla řada technických unikátů. Mezi ně lokomotiva řady 310.127, která byla řadu let umístěná v Prostějově, určitě patří. Už od roku 1999 se zabýváme renovací, údržbou i provozem historických kolejových vozidel, která po dlouhých letech ve službě dělají teď pro změnu radost železničním nadšencům. Momentálně máme ve svém držení přes 30 parních lokomotiv. I „prostějovskou“ mašinku chceme opravit alespoň do vystavovatelného stavu, tak aby i ona mohla brzy sloužit pro potěchu všem zájemcům o historii dopravy,“ přibližuje nejbližší osud mašinky vrchní přednosta Depa historických vozidel a ČD Muzea v Lužné u Rakovníka Miloslav Kothera.
Jedná se o malou původně lokálkovou lokomotivu vyrobenou v roce 1889 a charakteristickou pro vedlejší tratě na Moravě a ve Slezsku. Stejný typ lokomotivy „hrál“ například ve filmu Páni kluci, i když se jedná o jiný kus. Maximální rychlost lokomotivy byla 40 km/h. Po ukončení provozu na veřejné síti sloužila ještě v cukrovaru v Bedihošti. Stroj absolvoval svou poslední jízdu v roce 1968. Poté lokomotivu určenou k sešrotování zrenovovali v sedmdesátých letech nadšení železničáři. Na její opravu finančně přispěla v roce 2008 i prostějovská radnice.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.