HZS Olomouckého kraje, jeho příslušníci a zaměstnanci mají za sebou velmi náročný rok. Zaznamenali během něj bezmála 9 a půl tisíce událostí, kde byli hasiči potřeba. Meziročně se tak statistika zvýšila o 2200 událostí, což je nárůst o 32 procent. Za vysokým číslem je nejen zapojení hasičů do boje proti pandemii koronaviru, ale také vzrůstající čísla technických zásahů ve spojení s živelními pohromami. V přepočtu to znamená, že jednotky HZS vyjely každých 37 minut k zásahu na území kraje, při nichž zachránily téměř 2 tisíce lidí a 3,5 tisíce jich evakuovaly.
Technické pomoci a záchrany osob a zvířat jsou podle statistik nejčastějšími událostmi, které hasiči v kraji řeší. Loni jich HZS evidovali téměř 6 tisíc. A jejich počet rok od roku stoupá. Plošné mimořádné události během několika hodin v terénu zaměstnávají stovky profesionálních i dobrovolných hasičů a jsou tak pro naše jednotky velmi náročné. Loni řešili především vichřice na Jesenicku a Přerovsku, bleskové povodně na Uničovsku a Šumpersku a povodně na řece Bečvě. Mezi technické pomoci však také patří zásahy, jako je například otevření bytu, vyproštění osob z výtahu nebo likvidace obtížného hmyzu.
Více výjezdů zaznamenali i v případě úniků nebezpečných látek. Těchto událostí řešili 358 oproti 311 v předcházejícím roce. Počet dopravních nehod, které si vyžádaly zásah hasičů, loni klesnul díky menšímu provozu na silnicích. Celkový počet událostí na komunikacích činí 1175.
Loni HZS vyjeli k 827 požárům. Zachránili při nich 54 lidí, přes 1400 osob evakuovali. V přímé souvislosti s požárem loni zemřela jedna osoba, a to na konci září v hořícím bytě v Přerově. Naše jednotky na jaře zaměstnávaly rozsáhlé lesní požáry kvůli výraznému suchu. Požár s největší škodou řešili hasiči 21. října v Mikulovicích na Jesenicku, kde hořela skladovací hala s balíky slámy. Přímá škoda se vyšplhala na 18,5 milionů korun. Díky včasným zásahům se hasičům podařilo uchránit majetek v hodnotě přesahující 350 milionů korun.
Loni měla velký vliv na činnost Hasičského záchranného sboru Olomouckého kraje pandemie koronaviru. Příslušníci museli plnit mnoho nových úkolů: míchali dezinfekci, distribuovali ji po celém kraji, dekontaminovali zdravotnická zařízení, prováděli testování obyvatelstva, zajišťovali chod mobilního odběrového týmu, trasovali kontakty, pomáhali v nemocnicích. To vše za nejpřísnějších hygienických pravidel, která ovlivňovala nejen zásahy v souvislosti s řešením pandemie, ale také všechny ostatní. Příslušníci i zaměstnanci sboru museli dodržovat striktní režimová opatření, aby byla zajištěna akceschopnost výjezdových jednotek a ty mohly plnit úkoly v souvislosti s bojem proti pandemii koronaviru. V konečném součtu napočítali 694 takovýchto událostí.
Krajské informační a operační středisko během roku 2020 přijalo na tísňových linkách 112 a 150 téměř 123 tisíc hovorů, což v přepočtu znamená, že operátoři HZS odbavili každé 4 minuty jeden hovor. Nejvytíženější byli na jaře na začátku pandemie a poté při vichřicích a povodních, kdy se provoz na tísňových linkách zvýšil na stovky hovorů za hodinu.
Celou statistiku HZS Olomouckého kraje za rok 2020 si můžete přečíst zde.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.