Počasí dnes2 °C, zítra3 °C
Pátek 22. listopadu 2024  |  Svátek má Cecílie
Bez reklam

Smrtelný let s lyžemi. Senior u Olomouce zemřel ve vrtulníku kvůli nezajištěnému nákladu

Příčinou loňské tragické nehody ultralehkého vrtulníku u olomouckého letiště bylo podle odborného ústavu pochybení jedenasedmdesátiletého pilota. Ten se rozhodl s malým strojem vyrazit na hory. Do kabiny umístil nevhodným způsobem lyžařské boty a pár lyží. Krátce po startu se snažil náklad zajistit. Tím zásadně ovlivnil průběh letu a vrtulník se zřítil na pole, kde byl při požáru zcela zničen.

11. března 2022 v dopoledních hodinách vyparkoval jedenasedmdesátiletý muž ultralehký vrtulník typu CH 77 Ranabot na letišti v Olomouci – Neředíně a za jasného počasí plánoval vyrazit do lyžařského areálu Dolní Morava. Podrobnosti o následné smrtelné nehodě zveřejnil v závěrečné zprávě z vyšetřování Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod.

Na pole u Olomouce se zřítil ultralehký vrtulník, pilot havárii nepřežil

Na pole poblíž obchvatu Olomouce se dopoledne zřítil ultralehký vrtulník, který začal hořet. Plameny uhasili hasiči, pilot havárii nepřežil. Případ si již převzala policie, která bude s leteckou inspekcí vyšetřovat, proč vrtulník spadl.

Pilot položil na podlahu pár lyžařských bot a na levou sedačku pár sjezdových lyží, jejichž konce zabalil do dvou mikin. Pozdější vyšetřovací pokus ukázal, že vzhledem k maximální upínací délce bezpečnostního pásu mohl upevnit pouze jednu lyži a druhá zřejmě zůstala volná. Krátce po startu se náklad v kabině začal pohybovat. „Pilot na nezvyklou situaci, kterou s velkou pravděpodobností byl samovolný pohyb nefixované lyže v prostoru nad levým sedadlem, reagoval nevhodným, pro let nebezpečným způsobem. Tím, že pravděpodobně pustil páku kolektivního řízení z ruky a věnoval se manipulaci s cizím předmětem v kabině, ztratil kontrolu nad pilotováním ultralehkého vrtulníku, který při náhlé změně parametrů hlavního rotoru a výkonu motoru přešel do extrémního motorového klesání, na které pilot reagoval nevhodným zásahem do řízení,“ konstatuje vyšetřovací zpráva.

Podle vyšetřovatelů se oddělil ocasní nosník a došlo ke kontaktu s listy nosného rotoru. Torzo vrtulníku se přetáčelo rotorem směrem k zemi, stroj byl neovladatelný. Ultralehký vrtulník se zabořil hlavou rotoru do země a začal hořet.

Nehodu vyšetřovala pro podezření z trestného činu usmrcení z nedbalosti také Policie České republiky, která pátrala i po svědcích nehody. Poznatky z očitého svědectví poskytl vyšetřovatelům také muž, který jel po dálničním přivaděči v autě společně se svými kolegy. „Nad polem po pravé straně za Neředínem jsem si povšiml menšího vrtulníku, který rotoval kolem svislé osy a následně spadl nekontrolovatelně na pole, kde začal hořet. Ihned jsme zastavili s vozidlem na krajnici a s kolegy jsme běželi vrtulník hasit. Toto se nám částečně podařilo a v následném dohašování pomohl přivolaný Hasičský záchranný sbor,“ stojí v dokumentu odborného ústavu.

Policisté odložili případ tragické nehody na olomouckém letišti. Zkušený parašutista nezvládl přistání

Policie a odborná inspekce ukončily vyšetřování květnové smrtelné nehody parašutisty na olomouckém letišti. Jedenasedmdesátiletý muž, který absolvoval několik stovek seskoků, nezvládl přistávací manévr a zemřel po dopadu na zem.

Jedenasedmdesátiletý pilot letecký výcvik absolvoval v letech 2007 a 2008. Toxikologická expertíza u něj neprokázala ovlivnění alkoholem, návykovými látkami nebo pro let zakázanými léčivy. Podle závěrů pitvy bylo bezprostřední příčinou smrti polytrauma, muž zřejmě zemřel při nárazu vrtulníku do země dřív, než začal stroj hořet. „Závěry komplexní soudně lékařské expertízy nesvědčí pro možnou zdravotní příčinu předmětné letecké nehody,“ uvádí Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod.

Ultralehký vrtulník senior provozoval pouze čtyři měsíce, předtím létal s o něco větším strojem R44. „Komisi se nepodařilo zjistit, kolik hodin pilot nalétal během čtyř měsíců provozování UL vrtulníku CH 77 Ranabot. S ohledem na roční období a informace od pilotovy známé lze předpokládat, že měl tedy malé zkušenosti s létáním na typu a lyžařskou výstroj přepravoval UL vrtulníkem poprvé. Naopak lze s jistotou potvrdit, že měl velké zkušenosti a pevné návyky s pilotováním vrtulníku R 44 a pravděpodobně si neuvědomil, jak nesprávné použití bezpečnostních pásů ovlivňuje centráž UL vrtulníku CH 77 Ranabot,“ uvedli vyšetřovatelé.

Hodnocení článku je 82 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje

Štítky Nehoda, letecká nehoda, pád vrtulníku, Olomouc, letiště Olomouc, ultralehký vrtulník, vyšetřování, Policie ČR

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Smrtelný let s lyžemi. Senior u Olomouce zemřel ve vrtulníku kvůli nezajištěnému nákladu  |  Zprávy  |  Hanácká Drbna - zprávy z Olomouce a Olomouckého kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.