Vládní konsolidační balíček přinesl změny v oblasti daní z nemovitých věcí. Konkrétně se jedná o zvýšení sazeb v průměru o 1,8násobek. S touhle a dalšími změnami mohou pomoct nově zřízené infolinky a také výjezdy do obcí ve všech krajích České republiky. Některým totiž vznikla povinnost podat do 31. ledna daňové přiznání.
„Celý leden budou v úředních hodinách k dispozici konzultační telefonní linky ve všech krajích, kde občanům poradí naši specialisté. Ti navíc ve druhé polovině ledna vyjedou zejména do obcí, ve kterých bylo uzavřeno pracoviště finančního úřadu, a pomohou přímo na místě občanům nejen vyplnit daňové přiznání, ale rovnou jej i odevzdat,“ uvedla v tiskové zprávě generální ředitelka Finanční správy Simona Hornochová.
Jednou z největších změn je povinnost podat daňové přiznání. To se týká všech, kteří mají například garáž zapsanou v katastru nemovitosti, pronajímají byt v bytovém domě nebo jednotce, případně vlastní pozemek se stavebním povolením.
„Důvodem je zejména zavedení pravidla danění některých nemovitostí podle zápisu v katastru, nikoliv podle skutečného využívání,“ dodává Hornochová.
Provoz informačních telefonních linek bude po celý leden stejný. Lidé se svými dotazy mohou volat od pondělí do čtvrtka vždy od 8:00 do 17:00 a v pátek od 8:00 do 14:00. Telefonní čísla se mohou lišit podle místa, pod které občan spadá. V Olomouckém kraji funguje telefon 585 541 115.
Takzvané výjezdy do obcí se budou konat hned v několika dnech. Ve většině případů půjde o schůzku na místě bývalého finančního úřadu, úřadu práce nebo v budově radnice. A to vždy od 8:00 nejčastěji do 17:00. Kompletní rozpis výjezdů je na internetových stránkách Finanční státní správy.