Na odstraňování následků mimořádně závažného požáru železničních cisteren v Hustopečích nad Bečvou pracovalo v úvodu týdne přibližně sto hasičů, v náročných podmínkách se zaměřují na odčerpávání a likvidaci škodlivého benzenu. V okolních oblastech probíhá stálý monitoring ovzduší i povrchových vod.
V pátek odpoledne hořelo na kolejích v katastru železniční stanice Hustopeče nad Bečvou 15 ze 17 cisteren vlakové soupravy směřující z chemičky DEZA, které převážely toxický benzen. Jedovaté a karcinogenní chemikálie shořelo přes 1000 tun, odhady hmotné škody se postupně zpřesňují, překračují již 220 milionů korun. V pátek působilo na místě 38 jednotek hasičů ze čtyř krajů, probíhalo i hašení z vrtulníku.
I v pondělí pokračovala likvidace následků požáru, hasičské sbory i další instituce se soustředí na minimalizaci dopadů události. „Zasahujeme v plné ochraně v přetlakových protichemických oblecích kvůli nebezpečným podmínkám, které na požářišti panují. Místo události máme rozděleno na nebezpečné a dekontaminační zóny, kde dochází k očistě zasahujících hasičů. Likvidační práce řídí štáb velitele zásahu. Využíváme týlových kontejnerů, kde jsme vytvořili zázemí pro velení a monitoring celé mimořádné události,“ popsala mluvčí Hasičského záchranného sboru Olomouckého kraje Lucie Balážová.
Hasiči měří koncentrace benzenu a dalších škodlivin v pravidelných intervalech na 13 různých místech v okolí. Měření i vysoce citlivými přístroji ale od pátku nezaznamenalo znečištění vzduchu spojené s únikem a hořením benzenu. „V pátek během požáru probíhalo kontinuální měření ovzduší na trase, která vedla v okolí požářiště na závětrné straně. Měření benzenu probíhala na speciálních přístrojích, na takzvaných fotoionizačních detektorech, které spolehlivě měří objemové koncentrace menší, než je jedna desetitisícina procenta. Výsledky byly negativní. Stejně tak dopadla měření na stacionárních měřidlech v Hranicích, ve Valašském Meziříčí a v Rožnově pod Radhoštěm,“ uvedla mluvčí Balážová a doplnila: „Přesto platí do odvolání preventivní opatření nevětrat, a to v obcích v bezprostředním okolí, tedy do pěti kilometrů od místa události, z důvodu zásahu v nebezpečném prostředí.“
Značné obavy panují z pohledu možných dopadů havárie na povrchové a podzemní vody. Hasiči, pracovníci Povodí Moravy i České inspekce životního prostředí (ČIŽP) řeší opatření pro vodní toky i nádrže. ČIŽP také preventivně monitoruje možná rizika spojená se spadem z kouře pro kvalitu povrchových vod, zatím taková zaznamenána nebyla. „Pozitivní zprávou je, že nadlimitní koncentrace benzenu v povrchových vodách zatím nebyly zaznamenány. Rovněž nebyl zaznamenán úhyn ryb. Podle dosavadních informací není ohrožen ani zdroj pitné vody, který se nachází ve vzdálenosti tři kilometry od místa nehody,“ sdělil v tiskové zprávě ředitel oblastního inspektorátu Olomouc David Petr.
Pondělí, 3. března 2025, 12:14
Toxický benzen z havarovaných cisteren u Hustopečí nad Bečvou na Přerovsku je schopen v podzemních vodách přetrvat řadu let. Jedovatá látka je karcinogenem první třídy. Při páteční havárii velká část benzenu shořela, zbývající látku z cisteren...
Problém může znamenat i pronikání benzenu do půdy a podzemní vody. „Obyvatelům nejbližších obcí je proto preventivně doporučeno nepoužívat vodu ze studní do doby, než proběhne podrobná analýza podzemních vod, kterou by měla zajistit odborně způsobilá osoba. Kontaminované zeminy by měla následně odstranit sanační firma. O způsobu jejich odstranění bude rozhodnuto po analýze odebraných vzorků, plán vzorkování se v současné době připravuje,“ doplnila mluvčí ČIŽP Miriam Loužecká.
Na Hranicko vyrazilo dnes nad ránem pásové rypadlo CAT 329E Záchranného útvaru Hasičského záchranného sboru ČR. „Na místě bude nasazeno na činnosti spojené s vytvořením kontrolní šachty, která poslouží pro monitoring případného znečištění podzemních vod,“ informovali zástupci ZÚ HZS ČR. „Pásové rypadlo máme na místě, za moment začne s hloubením sond poblíž přilehlého rybníka, které usnadní ČIŽP monitoring podzemních vod. Instalujeme norné stěny i sorpční hady na břeh rybníka k zamezení kontaminace,“ přiblížila v úterý kolem poledne mluvčí Balážová.
Hasiči v Hustopečích nad Bečvou využívají speciální techniku včetně například hasícího robota zapůjčeného ze Slovenska či až sedmi dronů. I s využitím těžké techniky Správy železnic postupně probíhá odvážení vagonů, odstraňování trakčního vedení a další úkony včetně náročného nakolejování poničených částí soupravy. „Zásah bude pokračovat postupným přečerpáním a odvětráním všech cisteren. Se všemi zainteresovanými složkami se připravuje postup odstraňování vagónů z místa mimořádné události. Bude následovat sanace a likvidace všech následků úniku nebezpečné látky,“ dodala Lucie Balážová. Podle zástupců SŽ bude obnovení provozu na železnici i přes maximální nasazení trvat několik týdnů.
Pátek, 28. února 2025, 13:16
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám