Zhruba 3,8 miliardy korun má stát plánovaná elektrizace a modernizace železniční trati z Olomouce do Uničova, kterou chce letos zahájit Správa železniční dopravní cesty (SŽDC).
Stavební práce mají být hotovy do konce roku 2021. Díky elektrické trakci budou moci vlaky po této trati jezdit rychlostí až 160 kilometrů za hodinu, což výrazně zkrátí jejich jízdní dobu řekl mluvčí SŽDC Marek Illiaš. „Vyhodnocujeme soutěž na zhotovitele této zakázky a připravujeme žádost o vydání stavebního povolení. Zahájení stavby předpokládáme v polovině letošního roku. Stavba začne přípravou základů pro trakční vedení a snesením železničního svršku v úseku Uničov - vlečka Unex," uvedl Illiaš.
Náklady na elektrizaci a modernizaci železniční trati mezi Olomoucí a Uničovem SŽDC odhadla na 3,8 miliardy korun. Výše skutečné investice bude známa po vyhodnocení tendru a posouzení cenových nabídek. „Nová maximální traťová rychlost bude až 160 kilometrů za hodinu a dojde k odstranění většiny propadů traťové rychlosti na méně než 100 kilometrů za hodinu," uvedl Illiaš. Projekt podle něj sníží negativní vlivy železniční dopravy na životní prostředí, zvýší bezpečnosti železničního provozu i komfort cestování.
V letech 2020 až 2022 je plánována elektrizace navazujícího úseku trati mezi stanicemi Uničov a Libina u Šumperka. Má stát 1,4 miliardy korun. Po této trati pak budou moci jezdit vlaky až stokilometrovou rychlostí. Železniční trať z Olomouce do Šumperka je důležitým železničním spojením mezi střední Moravou směrem do podhůří Jeseníků. Trať je už zastaralá a neumožňuje zvyšovat frekvenci spojů a rychlost motorových vlaků. Odborníci vypočítali, že zatímco nyní cesta mezi Olomoucí a Šumperkem cestujícím zabere zhruba 90 minut, tak po opravě a elektrizaci trati by jízdní doba měla klesnout přibližně na 60 minut.