Krajská správa silnic bude mít letos v Olomouckém kraji připravenu v záloze techniku, kterou v případě potíží se zajištěním zimní údržby vypomůže soukromým firmám starajícím se o sjízdnost silnic první třídy. Loni byly na některých hlavních silničních tazích zejména v horských oblastech v zimě problémy, na což si stěžovaly nejen obce, ale i podnikatelé a policisté. Řekl to náměstek hejtmana Jan Zahradníček.
„Odpovědnost za sjízdnost silnic první třídy bude na soukromých firmách, které zakázku na jejich údržbu získaly. Krajští silničáři jim budou v případě potřeby pomáhat," uvedl Zahradníček. Soukromé firmy se o zimní údržbu silnic 1. třídy v Olomouckém kraj starají od roku 2017, kdy dostaly na starost 400 kilometrů silničních komunikací.
Kvalita zimní údržby hlavních silničních tahů se ale podle Zahradníčka od té doby stává terčem kritiky zejména na Jesenicku. „V předchozích dvou letech se tam jasně ukazovalo, že sice pro soukromé společnosti není problém, aby nakoupily techniku na zimní údržbu, ale nejsou schopny ji provádět tak kvalitně," podotkl Zahradníček
Krajští silničáři by měli pomáhat například v oblasti Červenohorského sedla, kde v zimě často vznikají kalamitní situace. „Loni se jeden jízdní pruh při sněžení stával odkladištěm sněhu, což je pro nás nepřijatelné," řekl Zahradníček, podle kterého bude proto pro soukromou firmu připravena sněhová fréza.
Technika bude v záloze pro případný výpadek také v ostatních částech Olomouckého kraje. „Loni se to stalo na úseku mezi Šternberkem a Moravským Berounem, kdy tam měl soukromý subjekt dvě vozidla a v jeden den a v jednu hodinu se pokazila obě dvě. Pro tyto případy jsme připraveni zasáhnout tak, aby nedocházelo k nějakým vážnějším a zbytečným kalamitním stavům na komunikacích," podotkl Zahradníček. Krajská správa bude konsorciu firem také poskytovat posypové materiály.
Plán zimní údržby v Olomouckém kraji platí od 1. listopadu až do konce března příštího roku. Necelé 2000 kilometrů cest musí krajští silničáři ošetřovat chemicky a přibližně 840 kilometrů inertním posypem. Bez údržby zůstane 190 kilometrů vozovek. „Jde o komunikace, které jsou velmi málo využívané nebo vedou do míst, kam směřují ještě další silnice. Jejich údržba by byla neefektivní a nákladná," řekl vedoucí krajského odboru dopravy a silničního hospodářství Ladislav Růžička.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.