Olomoucký krajský úřad opět potvrdil změnu územního rozhodnutí na stavbu posledního úseku dálnice D1 u Přerova. Příprava veledůležité stavby tak může pokračovat. Poslední úsek totiž odvede automobilovou dopravu z věčně ucpaného a přetíženého Přerova.
Řidiči v Přerově nyní denně čekají v kolonách desítky minut. Stavba musí začít nejpozději letos na podzim, kdy pro projekt končí výjimka z posuzování vlivu na životní prostředí.
Informace o změně územního rozhodnutí se objevila na úřední desce hejtmanství. Krajský úřad potvrdil změnu na stavbu D1 u Přerova už loni v červnu, avšak soud jeho rozhodnutí na podzim zrušil.
Hejtmanství v novém verdiktu potvrzujícím změnu územního rozhodnutí doplnilo několik podmínek, které se týkají zejména vodních doků v okolí chystaného úseku D1 a zimní údržby. Kvůli okolním zásobám podzemní vody bude nutné navrhnout vhodný způsob zimní údržby dálniční komunikace, který sníží použití posypových solí.
Ředitelství silnic a dálnic na začátku ledna zahájilo výběrové řízení na stavbu tohoto úseku dálnice D1. Zároveň požádalo o vydání stavebního povolení. Podmínkou pro pokračování přípravy stavby byl vyřešený spor ohledně změny územního rozhodnutí.
Podle ředitele ŘSD Radka Mátla změna územního rozhodnutí nyní nabude právní moci. "Bude tak umožněno pokračovat ve stavebním řízení a dokončení majetkoprávní přípravy stavby," komentoval Mátl na twitteru rozhodnutí krajského úřadu.
Mátl upozornil, že proti novému rozhodnutí krajského úřadu lze podat opět žalobu. "A bohužel, dá se to očekávat," podotkl.
Podle senátorky Jitky Seitlové (KDU-ČSL), která přípravu stavby D1 u Přerova dlouhodobě sleduje, však proti novému verdiktu krajského úřadu nesmí být použity stejné námitky jako v předchozím řízení.
Pokud stavební povolení nabude právní moci, chce ŘSD stavbu úseku D1 u Přerova zahájit už v létě. "Budeme samozřejmě čekat, jak dopadne stavební povolení. Bohužel na 99 procent bude podán rozklad proti tomuto stavebnímu povolení," řekl loni na podzim Mátl.
Změnu územního rozhodnutí na D1 mezi Přerovem a Říkovicemi předloni povolil stavební odbor olomouckého magistrátu, proti tomu bylo ale podáno devět odvolání. Krajský úřad loni odvoláním nevyhověl a změnu potvrdil. Následovalo několik žalob, které neměly odkladný účinek a příprava stavby D1 u Přerova mohla pokračovat.
Žalobu na verdikt hejtmanství loni podala organizace Děti Země se spolkem Krajina Dluhonice.
"Soud předně uznal námitku, že požadavek závazného stanoviska EIA o vyřešení zimní údržby na dálnici při jejím průchodu ochranným pásmem vod až při kolaudačním řízení je nezákonný, neboť je to nutné doložit již při jejím umístění," sdělil tehdy Miroslav Patrik z Dětí Země.
Soud podle něj potvrdil, že všechny požadavky závazných stanovisek na ochranu vod, významných krajinných prvků a krajinného rázu měly být zahrnuty do podmínek územního rozhodnutí.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.