Se dvěma variantami překřížení silnice vedoucí z Olomouce na Svatý Kopeček vstupuje do dalšího kola schvalování východní tangenta krajského města. Klíčový sedmikilometrový úsek z Holice do Týnečka má ulevit tranzitní dopravou vytíženým Chválkovicím a dalším čtvrtím. Návrh nyní čeká posouzení z hlediska vlivu na životní prostředí (EIA).
Pokud Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) získá všechna potřebná povolení, chce stavbu východní tangenty zahájit v roce 2026 a dokončit o dva roky později. Nový úsek silnice I/46 bude měřit 7350 metrů a z Olomouce odvede velkou část automobilové dopravy. Podle dřívějších propočtů má stát zhruba tři miliardy korun. O posudek EIA žádalo ŘSD už v roce 2019, tehdy však obdrželo záporné stanovisko od Národního památkového ústavu.
Plánovaný obchvat Olomouce bude křížit frekventovanou silnici z olomouckého předměstí Chválkovice do Samotišek a rozdělí ji na dvě samostatné části. V dokumentaci EIA jsou uvedeny dvě varianty řešení. První počítá s přerušením silnice v místě křížení s dálnicí, vybudování obratiště a lávky přes obchvat pro pěší a cyklistky. Druhá varianta obsahuje stavbu silničního mostu přes obchvat s pásem pro pěší a cyklisty. Technické řešení mostu nad obchvatem splňuje podmínky ochranného pásma kulturních památek Klášterní Hradisko a Svatý Kopeček.
ŘSD se už s Národním památkovým ústavem dohodlo na podobě přemostění budoucího východního obchvatu Olomouce. Zachová přímé dopravní spojení mezi městem, nedalekou obcí Samotišky a okolními městskými částmi. Dohoda počítá se stavbou středně dlouhého mostu. „Jedná se o řešení s nejmenšími negativními dopady z pohledu zachování kontinuity poutní aleje. Tato varianta byla doporučena pro zapracování do dokumentace EIA," uvedlo ŘSD.
Pondělí, 9. května 2022, 20:38
Za dvaadvacet měsíců má být hotovo. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dnes zahájilo stavbu čtyřkilometrové přeložky silnice I/11 z Postřelmova do Chromče na Šumpersku. Nový úsek pomůže provoz z Bludova, kolem kterého povede také nový obchvat ve...
Při přípravě projektu museli odborníci vyřešit také možný dopad stavby obchvatu na podzemní zdroje pitné vody, které využívá mlékárna Olma. V dokumentaci EIA je zmínka o návrhu náhradního vodovodu pro mlékárnu, do kterého by proudila voda z vytipovaných nových vrtů. „V rámci procesu EIA byl proveden hydrogeologický průzkum, který řeší ochranu podzemních zdrojů pitné vody,“ konstatuje ŘSD v informačním dokumentu plánované stavby.
Budování obchvatu by nemělo výrazně zkomplikovat dopravu v této části Olomouce. Problematická bude pouze stavba okružní křižovatky a mostu přes Lipenskou ulici, kvůli které bude nutné převést dopravu na provizorní komunikaci.
Zahájení stavby východní tangenty bylo v původní dokumentaci naplánováno na rok 2020, nakonec se ale nejméně o šest let opozdí. Obchvat má omezit hustý automobilový provoz v městských čtvrtích Holice, Hodolany, Bělidla, Chválkovice a Týneček, na kterém má hlavní podíl tranzitní doprava. Například Chválkovicemi denně projede až 20 tisíc aut. V Týnečku obchvat naváže na chystanou přeložku silnice I/46 spojující Olomouc se Šternberkem. Tento projekt už získal územní rozhodnutí, začít stavět se má v roce 2024.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.