Nejstarší část hranických viaduktů začne znovu sloužit vlakům. Unikátní kulturní památka se v rámci budování vysokorychlostní trati v Moravské bráně dočká rekonstrukce. Rychlovlaky budou využívat hned dva hranické viadukty, vedle nejstaršího cihlového i ten mladší kamenný.
"První místní šetření se u hranických viaduktů uskutečnilo již v únoru tohoto roku. Národnímu památkovému ústavu a investorovi Správě železnic jsme nastínili možné způsoby opravy viaduktů s tím, že pro stanovení vhodného řešení je třeba provést diagnostický průzkum," vysvětlil Vladislav Šefl, hlavní inženýr společnosti AFRY CZ, která je projektantem vysokorychlostní železniční trati Moravská Brána I.
Místa pro průzkumné vrty, které mají zjistit stav zdiva, museli projektanti pečlivě vybírat. "S jádrovými vývrty jsme začali v květnu a stále probíhají. Podle požadavků památkářů dochází k navrtávání pouze v místech, kde je cihelné zdivo ve velmi špatném stavu, a je tedy zřejmé, že se v rámci rekonstrukce budou tato místa přezdívat," dodal Šefl.
Výsledky a následné výpočty ukážou, jak bude možné mosty zatížit. "Stanovení těchto parametrů je klíčové pro to, aby bylo možné most využívat k provozu železniční dopravy," popsal hlavní inženýr projektu.
Pátek, 8. dubna 2022, 19:10
Po vysokorychlostní trati směrem na Ostravu by v budoucnu měly vlaky jezdit rychlostí až 320 kilometrů za hodinu. Správci železnic nyní odstartovali práce na projektu pro dvacetikilometrový úsek mezi Prosenicemi a Hranicemi na Přerovsku. Součástí...
Z dvojice mostů je starší cihlový, vznikl během výstavby jednokolejné trati už v roce 1844. Tehdy trať spojovala Vídeň s Haličí. Viadukt však chátrá, první pilíř výrazně sesedl, zdivo je degradované a objevují se v něm trhliny. Doprava po mostě je proto vyloučená.
"V rámci rekonstrukce dojde na základě průzkumu buď k sanaci cihelné klenby, nebo k jejímu kompletnímu přezdění a doplnění o nosnou klenbu ze železobetonu a nasazenou železobetonovou desku," uvedl zástupce hlavního inženýra Petr Grivalský.
Kamenný most je na místě od roku 1873, kdy se železniční trať rozšířila o druhou kolej. V tomto případě projektanti počítají se sanací kamenných kleneb, na které nasadí železobetonovou desku.
Vysokorychlostní trať Moravská brána I mezi Prosenicemi a Hranicemi na Moravě je součástí nového železničního spojení mezi Brnem a Ostravou. Dvacetikilometrový úsek s provozní rychlostí přes 200 kilometrů za hodinu by měl podle plánů železničářů začít sloužit v roce 2029.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.