Spolek Děti Země podal žalobu na stavební povolení pro poslední úsek dálnice D1 u Přerova. V dokumentaci chybí například aktuální rozptylová studie nebo posouzení vlivu na veřejné zdraví. Stavba posledního úseku D1 začala před Vánocemi.
Na deseti kilometrech trasy D1 z Přerova do Říkovic se nyní rozbíhají úvodní zemní práce a terénní úpravy. Ekologická organizace Děti Země již dřív oznámila, že proti platnému stavebnímu povolení podá žalobu. Termín je podle předsedy spolku Miroslava Patrika do tohoto pátku.
"Zaměříme se zejména na zájmy ochrany přírody. To znamená krajinný ráz, ochrana vody a znečištění ovzduší. V dokumentaci chybí aktuální rozptylová studie a aktuální posouzení vlivu na veřejné zdraví. Vzhledem k tomu, že dálnice je umístěná do obytné zóny Dluhonic," popsal hlavní námitky šéf Dětí Země.
Informace o žalobě se dnes objevila na úřední desce ministerstva dopravy. "Je tam formální žaloba a doplňujeme ji. Čas máme do pátku," potvrdil Patrik.
Poslední úsek D1 u Přerova přinese úlevu přetíženému Přerovu, dálnici D46 u Olomouce a dalším silnicím. Výstavba je naplánována na 39 měsíců, předpokládané náklady dosahují takřka sedmi miliard korun. Součástí stavby jsou tři mimoúrovňové křižovatky, pět protihlukových stěn, tři opěrné zdi a několik mostů v celkové délce 1 907 metrů, termín uvedení do provozu připadá na jaro 2026.
Úterý, 20. prosince 2022, 17:34
Stavba posledního chybějícího úseku dálnice D1 z Přerova do Říkovic může oficiálně začít. Politici, zástupci Ředitelství silnic a dálnic i zhotovitelských firem se setkali u základního kamene a symbolickým poklepáním odstartovali budování dopravní...
S pokračováním soudních sporů počítá Ředitelství silnic a dálnic ČR. "Musíme doufat, že nás soudy podrží jako v minulosti. Doufám, že budou stejně rozhodovat i v budoucnu. Určité riziko si ale připouštět musíme," potvrdil při slavnostním zahájení stavby D1 ředitel ŘSD Radek Mátl.
Podle dosavadních poznatků z jiných staveb a soudních jednání se Mátl nedomnívá, že by případná žaloba měla odkladný účinek a zřejmě tak nehrozí, že by se stavební práce musely přerušit až do vynesení rozsudku.
"Zkušenosti máme takové, že odkladné účinky soud v těchto případech nedává. Stavba je povolená podle liniového zákona a soud má poměrně krátkou dobu na rozhodnutí. Měl by rozhodovat zhruba do dvou měsíců od podání žaloby. Díky tomu se odkladné účinky většinou nedávají. Komplikací pro stavbu by bylo rozhodnutí v neprospěch dálnice, tedy zrušení stavebního povolení. Ale chtěli bychom být optimisté a nevytvářet dopředu černé scénáře," komentoval situaci Mátl.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.