Počasí dnes28 °C, zítra27 °C
Středa 26. června 2024  |  Svátek má Adriana
Bez reklam

Den D1 pro Přerov i celou Moravu: začala stavba vytoužené dálnice

Stavba posledního chybějícího úseku dálnice D1 z Přerova do Říkovic může oficiálně začít. Politici, zástupci Ředitelství silnic a dálnic i zhotovitelských firem se setkali u základního kamene a symbolickým poklepáním odstartovali budování dopravní stavby, která má výrazně ulevit nejen Přerovu. Záměr má od dnešního dne platné stavební povolení, ale podle šéfa ŘSD je takřka jisté, že odpůrci stavbu znovu napadnou u soudu.

„Stavba dálnice D1 začala v roce 1939, kdy ji ale přerušila válka. Ale je jasné, že úvahy a plány na vybudování komunikace napříč Československem, musely vznikat na začátku třicátých let. Novodobá stavba začala před pětapadesáti lety. Po mnoha a mnoha škobrtnutích a velkých problémů jsme konečně na začátku stavby posledního úseku,“ řekl na úvod slavnostního zahájení stavby ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Za zhruba 39 měsíců by měla D1 konečně nabídnout nepřerušenou spojnici mezi Prahou, Brnem a Ostravou až k hranicím s Polskem. Souvislá trasa bude mít 377 kilometrů. „Bude to v pravém slova smyslu klíčová dopravní tepna České republiky,“ podotkl ministr.

Kvůli chybějící části D1 u Přerova trpí pod náporem dopravy nejen město, ale také okolní obce či dálnice D46 mezi Olomoucí a Vyškovem, která je vysoce přetížená tranzitní dopravou. Úleva se očekává po dokončení desetikilometrového úseku Přerov – Říkovice.

Dálnice kolem Mohelničáku získala důležité rozhodnutí. Hotovo má být v roce 2029

Další posun hlásí Ředitelství silnic a dálnic v přípravě více než osmnáctikilometrového úseku D35 z Mohelnice do Starého Města nedaleko Moravské Třebové. Plánovaná dálnice získala od olomouckého krajského úřadu územní rozhodnutí a státní...

 

„Venku je zamračeno a je zima, ale já si myslím, že je to krásné odpoledne. Příprava stavby je extrémně složitá. Například při majetkoprávní přípravě bylo potřeba uzavřít 929 kupních smluv, přes 500 věcných břemen, skoro 900 nájemních smluv. Šlo o obrovské množství lidí, se kterými jsme se museli dohodnout, a nakonec jsme našli společnou řeč. S některými bohužel ne, to mě mrzí, ale i vyvlastňování k takovým stavbám patří,“ přiblížil generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

V zimě budou probíhat přípravné práce týkající se například kácení dřevin či skrývky zeminy, se startem stavební sezony se pracovní ruch rozběhne naplno. Nejen pro obyvatele Přerova to na čas bude podle Mátla znamenat další zátěž. „Uděláme všechno pro to, aby byla stavba postavená co nejrychleji. Občany bych rád požádal o trpělivost. Tři a půl roku se bude vozit spoustu materiálu. Musíme přivézt asi pět milionů tun materiálu do násypů a konstrukčních vrstev nebo třeba dvacet tisíc tun oceli. To samozřejmě vyvolá zvýšenou nákladní dopravu. Přečkáme to společně a nakonec si všichni oddechneme,“ prohlásil Jan Hýzl, ředitel odštěpného závodu Morava společnosti STRABAG.

Ten jako zástupce jedné z firem zhotovitelského sdružení STRABAG, Doprastav a IDS Olomouc aktuálně nepředpokládá výraznější komplikace v provádění díla za takřka sedm miliard korun. „Stavba je velká a významná, ale určitě již máme zkušenost z podobných projektů napříč Evropou. Takže by tam nemělo být nic, co bychom neočekávali,“ poznamenal Hýzl.

Modernizace za půl miliardy: D46 u hranice kraje projde sérií úprav

Dálniční tah D46 z Olomouce na Brno čeká v příštím roce další rozsáhlá investice. ŘSD plánuje u Vyškova přestavbu mimoúrovňové křižovatky a další úpravy za více než půl miliardy korun. Současně bude v této lokalitě probíhat hned několik...

 

Naopak potíže mohou přijít ještě při dalším pokračování soudních rozepří, se kterými investor již nyní počítá. „S pravděpodobností hraničící s jistotou odpůrci ještě napadnou stavební povolení na hlavní i dílčí stavby u soudu. Musíme doufat, že nás soudy podrží jako v minulosti. Doufám, že budou stejně rozhodovat i v budoucnu. Určité riziko si ale připouštět musíme,“ potvrdil šéf ŘSD Mátl.

Podle dosavadních poznatků z jiných staveb a soudních jednání ale nedomnívá, že by měla žaloba odkladný účinek a zřejmě tak nehrozí, že by se stavební práce musely přerušit do vynesení rozsudku.

„Zkušenosti máme takové, že odkladné účinky soud v těchto případech nedává. Stavba je povolená podle liniového zákona a soud má poměrně krátkou dobu na rozhodnutí. Měl by rozhodovat zhruba do dvou měsíců od podání žaloby. Díky tomu se odkladné účinky většinou nedávají. Komplikací pro stavbu by bylo rozhodnutí v neprospěch dálnice, tedy zrušení stavebního povolení. Ale chtěli bychom být optimisté a nevytvářet dopředu černé scénáře,“ komentoval ředitel Mátl.

První auta se po dálnici D1 u Přerova projedou podle aktuálních plánů na jaře 2026. Stavba čítá deset kilometrů a sto metrů, její součástí jsou tři mimoúrovňové křižovatky, pět protihlukových stěn, tři opěrné zdi a několik mostů v celkové délce 1 907 metrů.

Hodnocení článku je 98 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Stanislav Heloňa

Štítky Doprava, dálnice, stavba, D1, silnice, ŘSD, Ředitelství silnic a dálnic, Přerov, Dluhonice, Děti země

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Den D1 pro Přerov i celou Moravu: začala stavba vytoužené dálnice  |  Doprava  |  Zprávy  |  Hanácká Drbna - zprávy z Olomouce a Olomouckého kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.