Olomoucký kraj oprášil ambiciózní plán postavit tunel pod Červenohorským sedlem, který by zajistil spojení odlehlého Jesenicka se zbytkem regionu. Hejtmanství preferuje železniční tunel a nechává si zpracovat studii, zda je mnohamiliardový projekt technicky proveditelný a za jakou cenu.
Podle hejtmana Josefa Suchánka (Piráti a STAN) by zlepšení dopravní dostupnosti Jesenicka výrazně pomohlo k dalšímu rozvoji horského regionu.
O stavbě tunelu pod Červenohorským sedlem se diskutuje od 90. let, hovořilo se tehdy hlavně o silniční variantě. Společnost Lesostavby Šumperk usilovala o jeho vybudování od roku 1998. O šest let později dalo projektu zelenou ministerstvo životního prostředí. Firmě se však nepodařilo získat status veřejně prospěšné stavby a jen u takové stavby zákon připouští vyvlastnění pozemků. S projektem od počátku nesouhlasili ochránci přírody, varovali před nárůstem automobilové dopravy v této části Jeseníků. Proti tomuto projektu byly i některé obce. Automobily nyní jezdí po opravené silnici přes Červenohorské sedlo, železnice končí na šumperské straně sedla v Koutech nad Desnou.
Studii tunelu pod Červenohorským sedlem, kterou si objednalo hejtmanství, odborníci už dokončují. "Studie řekne, jestli je to (stavba tunelu) technicky možné a jak je to technicky možné," uvedl hejtman, podle kterého je projekt zatím v ranném stadiu. Z dokončované studie by měl vzejít hrubý odhad nákladů na stavbu tunelu i časový harmonogram projektu.
Středa, 29. března 2023, 19:17
Především kvůli špatné dopravní dostupnosti si vláda pro své dnešní výjezdní zasedání vybrala Jesenicko. Premiér Petr Fiala řekl, že Jesenicko se tak začleňuje mezi znevýhodněné regiony, na které chce kabinet zaměřit svou pozornost. Premiér se při...
"Pro mě je to velmi důležité téma, protože propojení Jeseníku s Olomouci by se železniční dopravou mohlo díky tunelu zrychlit až na 55 minut. Zároveň je to oproti automobilové dopravě ekologické řešení," řekl Suchánek. Nyní cesta vlakem z Jeseníku do Olomouce zabere 2,5 hodiny.
Suchánek dává přednost stavbě železničního tunelu. "Vím, že ta silniční část v minulosti vyvolávala silné a podle mě oprávněné emoce starostů," uvedl Suchánek, který včera o záměru hovořil s ministrem dopravy Martinem Kupkou (ODS).
Odborníci podle ministra prověří a porovnají jednotlivé varianty tunelu, které v minulých letech vznikly, a posoudí jejich finanční náročnost a proveditelnost. "Podnět nyní přichází zejména ve vztahu k železničnímu tunelu, zatímco předchozí úvahy mířily ke kombinovanému železničnímu a silničnímu tunelu nebo jenom silničnímu tunelu," řek Kupka po včerejším výjezdním zasedání vlády v Jeseníku.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.