Počasí dnes3 °C, zítra2 °C
Čtvrtek 21. listopadu 2024  |  Svátek má Albert
Bez reklam

Devatenáct miliard. Studie naznačila náklady na novou železnici s tunelem do Jeseníku

Další aspekty rozsáhlého projektu výstavby železničního tunelu pod Červenohorským sedlem na pomezí Šumperska a Jesenicka již znají zástupci Olomouckého kraje. Jedním z nejzásadnějších je předpokládaná výše nákladů na nové vlakové propojení s odlehlejší severní částí regionu. Podle analýzy se má částka pohybovat okolo 19 miliard korun.

Ambiciózní projekt nového železničního spojení měst Zábřeh a Jeseník, tedy trať z Koutů nad Desnou do lázeňského okresního města, před časem obnovilo olomoucké hejtmanství. To si nechalo zpracovat studii, která přiblíží technickou proveditelnost, náklady i přínosy záměru. Klíčovou součástí má být tunel pod Červenohorským sedlem, přes které nyní vede klikatá horská silnice. Železnice v této oblasti končí v Koutech nad Desnou, přibližně patnáct kilometrů vzdušnou čarou od Jeseníku.

Kompletní studii má Olomoucký kraj obdržet podle hejtmana Josefa Suchánka (Piráti a STAN) v průběhu měsíce září. S částmi dokumentu se již ale zástupci Olomouckého kraje mohli předběžně seznámit. „Zaujala mě cena celého díla. Nejde o částku jen za tunel, ale za celý úsek od Zábřehu, respektive Koutů nad Desnou až po Jeseník a dále na polskou hranici. Počítá se s propojením evropské železniční sítě. Cena podle studie je 18 až 19 miliard korun,“ prozradil hejtman.

Dopravní úleva pro severozápad Olomouce? Novou krajskou silnici brzdí jednání o pozemcích

Významnou investici do nového úseku silnice napojující se do kruhového objezdu nedaleko Globusu v Olomouci plánuje Olomoucký kraj. Stavba za přibližně 110 milionů korun má přinést citelnou úlevu severozápadní části města, která je vytížená nákladní...

Pokud by se podařilo nové dopravní spojení uskutečnit podle studie, měla by se cesta vlakem z Olomouce do Jeseníku zkrátit ze dvou a půl hodiny na 55 minut. „To je velmi významný ukazatel, který by vyřešil mnoho záležitostí. Nejen dopravu, ale třeba také ochotu lidí z Jesenicka dojíždět za prací. Ne nutně do Olomouce, ale i do dalších měst. Analýza neřeší pouze otázku, kolik by záměr stál, ale vypočítává také benefity, které by přinesl. Podle prvotních informací by se peníze mohly ve střednědobém horizontu vrátit. Je to další významný aspekt,“ přemítá Josef Suchánek s tím, že kraj zamýšlí ve prospěch tunelu měnit například zásady územního rozvoje a další potřebné dokumenty.

Reálnost celého záměru a termín případného budování železnice a tunelu bude záviset na dohodě s vládou, Olomoucký kraj nemá na obří stavbu dostatek prostředků. „My samozřejmě jako kraj dvacet miliard korun nejsme schopni dát ze svého rozpočtu dohromady. S významným přispěním státu by se o tom dalo uvažovat, u takových staveb je to vždy potřeba. S vládou o projektu hovoříme už několik měsíců. S ministerstvem dopravy máme dohodu, že studii použijí a budou ji analyzovat a bude podkladem pro naše další jednání,“ řekl Suchánek.

Diskuze o tunelu pod Červenohorským sedlem probíhaly od 90. let, ale i s variantou pro automobilovou dopravu. Proti byli zástupci obcí i ochránci přírody. Alternativa pouze se železniční tratí má být pro životní prostředí šetrnější. „Projekt je nadčasový, ale připravujeme ho do bližší fáze než kdykoliv předtím,“ dodal hejtman.

Hodnocení článku je 84 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Ministerstvo dopravy České republiky

Štítky Doprava, tunel, Červenohorské sedlo, investice, projekt, záměr, Jesenicko, Jeseník, železnice, Olomoucký kraj

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Devatenáct miliard. Studie naznačila náklady na novou železnici s tunelem do Jeseníku  |  Doprava  |  Zprávy  |  Hanácká Drbna - zprávy z Olomouce a Olomouckého kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.