Úseky plánované vysokorychlostní trati na území Olomouckého kraje nazvané Moravská brány I a II jsou v pokročilé etapě příprav, naopak v úvodní fázi je navazující část s označením Haná. Ta má vést kolem Přerova a Vyškova do Brna. Občané z přerovských místních částí Čekyně a Vinary by podle náměstka primátora Přerova ocenili budoucí vedení trasy tunelem pod Čekyňským kopcem.
Obrovský projekt výstavby vysokorychlostní trati na území České republiky prezentoval ministr dopravy Martin Kupka (ODS) společně se zástupci Správy železnic na zastupitelstvu Olomouckého kraje. Důležitá liniová stavba má regionem procházet v několika úsecích. Nejdále v přípravě jsou části vedoucí z Ostravy přes Hranice k Prosenicím poblíž Přerova nazvané Moravská brána I a II. Ty budou v příštím roce zřejmě usilovat o získání územního rozhodnutí.
Pondělí, 11. prosince 2023, 12:41
Krásný vánoční dárek dostanou motoristé, kteří cestují z Olomouce na Šumperk a do Jeseníků. Už příští čtvrtek se otevře důležitý obchvat Bludova, který značně urychlí cestování na severu Olomouckého kraje. Obchvat měl být původně dokončen až na...
Naopak projekt VRT Haná je ve fázi studií. Krajský zastupitel a investiční náměstek přerovského primátora Vladimír Lichnovský (ANO) na jednání zastupitelstva a prezentaci záměru vysokorychlostní trati tlumočil požadavek některých obyvatel Přerova. „Naše místní části Vinary a Čekyně, kterých se trasa bezprostředně týká, žádají, zda by mohla být zachována varianta tunelu pod Čekyňským kopcem, který odfiltruje hlukovou zátěž, vibrace a další dopady provozu budoucí vysokorychlostní trati,“ obrátil se na ministra dopravy a představitele Správy železnic při zasedání krajského zastupitelstva Lichnovský. Současně poukázal na přínosné dřívější diskuze s aktéry rozsáhlého záměru a také příklady změn tras podle požadavků měst a obcí v případě již více rozpracovaných tratí Moravská brána I a II. „Z prezentace bylo zřejmé, že úpravy jsou možné. Vím, že se nyní v okolí místních částí Vinary a Čekyně uvažuje spíše o takzvaném hlubokém zářezu, což není úplně ideální. Území je už zatížené dálnicí D1,“ upozornil přerovský náměstek.
Na jeho apel reagoval ministr dopravy Martin Kupka přislíbením dalších jednání a důsledného posouzení všech variant. „S jednotlivými zástupci obcí a městem Přerov budeme řešit jakým způsobem co nejlépe projít územím. Jsme si vědomi citlivosti celé krajiny v místě Čekyňského kopce s kótou 307 metrů i toho, jak dlouhý by tunel musel být. Vnímáme také i to, co bude výhodnější z hlediska životního prostředí a okolní zástavby. Je na nás, abychom společně zhodnotili variantu, která bude nejen ekonomicky únosná, ale i vhodná z hlediska lidí žijících v okolí a zároveň zásahu do hydrogeologických poměrů. To je také jeden z velmi významných faktorů,“ uvedl na zastupitelstvu Kupka a doplnil: „Musíme logicky sledovat i to, aby to stát byl schopen zaplatit. Primární zájem ale je, hledat co nejvíc shodu v území a potom jít do technikálií a řešit, jaká bude konkrétní podoba,“ komentoval ministr.
Pondělí, 11. prosince 2023, 14:14
Nejen finanční dopad, ale také důsledky v kvalitě silnic a dalších dopravních staveb může mít kauza nezákonného ovlivňování zakázek v Olomouckém kraji. Podle hejtmana Josefa Suchánka (STAN) měli aktéři z organizované skupiny prospěch zejména díky...
Podle Marka Pinkavy ze Správy železnic bylo částečné vedení trasy v tunelu v minulosti prověřované, stavba pod povrchem by měla délku přibližně tři kilometry. „Vícenáklady na tunelové řešení oproti vedení trasy po povrchu jsou řádově miliardy korun. Je to však vždy otázkou konkrétní kalkulace v konkrétním případě. Při výrazných zemních pracích u povrchové varianty může být vedení trati v tunelu srovnatelné. Prověření různých možností se budeme v novém roce věnovat a nejpozději v únoru obce seznámíme s možnostmi vedení trasy,“ sdělil náměstek pro přípravu oblasti jih ze Stavební správy vysokorychlostních tratí.
Zatímco se zahájením výstavby Moravské brány počítá Správa železnic v roce 2026 a se zprovozněním o zhruba šest let později, úsek mezi Přerovem a Brnem je hudbou vzdálenější budoucnosti. Předpokládaný termín zahájení stavby připadá podle webu SŽ na období po roce 2040.