Po neúspěchu s výběrem soukromého partnera pro stavbu dálnice z Mohelnice směrem do Čech silničáři alespoň zrychlili výkupy pozemků. Pro důležité pokrčování dálnice D35 by už letos chtěli mít stavební povolení, otevření komunikace je ovšem v plánu až na konci tohoto desetiletí.
Středa, 29. listopadu 2023, 13:09
Stavba důležité dálnice z Mohelnice do Čech se komplikuje. Ministerstvo dopravy chce pokračování D35 do Starého Města svěřit soukromé firmě, v prvním kole se však nepodařilo najít zatím ani poradce celého projektu. Starosta Mohelnice Pavel Kuba je z...
"Příprava stavby dálnice D35 mezi Mohelnicí a Starým Městem plynule pokračuje. Aktuálně se podařilo vykoupit 39 procent pozemků trvalého záboru, letos předpokládáme vydání stavebního povolení, máme podanou žádost," potvrdil Miroslav Mazal z olomoucké pobočky Ředitelství silnic a dálnic. Loni v listopadu bylo vykoupeno pouze 11 procent potřebné půdy.
Pokračování dálnice z Mohelnice na Šumpersku do Starého Města v sousedním Pardubickém kraji by zrychlilo cestu do Čech a přineslo úlevu přetížené dopravě v Mohelnici a rovněž na nebezpečném mohelnickém kopci, kde jsou často velmi vážné nehody. Na hranici svých kapacit a bezpečnosti je nicméně celá silnice I/35 do Moravské Třebové. Ministerstvo dopravy chce stavbu svěřit soukromé firmě, v prvním kole se však nepodařilo najít zatím ani poradce celého projektu.
"Bude záležet na tom, jak se podaří najít poradce a následně koncesionáře. Máme územní rozhodnutí v právní moci, úspěšně vykupujeme pozemky a jsem přesvědčen, že v roce 2024 výkupy dokončíme. Věřím, že na konci roku budeme mít stavební povolení a pak to bude o tom, jak rychle stát vybere koncesionáře. Věřím, že se zahájení stavby povede nejpozději do roku 2026," doufá šéf Ředitelství silnic a dálnic ČR Radek Mátl.
Dálnice bude dlouhá přes 18 kilometrů, bude mít jeden více než kilometr dlouhý tunel, téměř třicítku mostů a přes dvacet protihlukových stěn. Přijde na více než 17 miliard korun.
Úsek z Mohelnice do Staré Město a následující část ze Starého Města do Opatovce celkem za více než 36 miliard korun stát zařadil mezi PPP projekty, což je partnerství veřejného a soukromého sektoru. Vybraná stavební firma nebo konsorcium dálnici postaví a na své náklady ji po dobu zpravidla několika desítek let bude také provozovat a udržovat. Stát stavbu postupně splatí. Poté komunikace přejde do vlastnictví státu. Placení mýta se nebude lišit od ostatních dálnic v zemi.
Ministerstvo dopravy již podruhé hledá poradce pro celou PPP soutěž. První řízení muselo zrušit kvůli obavám hodnotící komise ohledně splnění podmínek zadávací dokumentace.