Stavba důležité dálnice z Mohelnice do Čech se komplikuje. Ministerstvo dopravy chce pokračování D35 do Starého Města svěřit soukromé firmě, v prvním kole se však nepodařilo najít zatím ani poradce celého projektu. Starosta Mohelnice Pavel Kuba je z neustálých průtahů už zklamaný.
Pokračování dálnice z Mohelnice na Šumpersku do Starého Města v sousedním Pardubickém kraji by zrychlilo cestu do Čech a přineslo úlevu přetížené dopravě především v okolí Mohelnice a rovněž na nebezpečném mohelnickém kopci, kde jsou často velmi vážné nehody.
Starosta Mohelnice Pavel Kuba (Mohelnická demokracie) je přesvědčený, že některé klíčové úseky už mohly být dávno hotové. Jde například o jižní sjezd do průmyslové zóny, kruhový objezd u obchodní akademie nebo obchvat okolo Libivé.
"Chtěli jsme v minulosti oddělit některé části, abychom nejprve vyřešili místa, která nás nejvíce trápí a kde jsou stále nějaké nehody. Nikdo o tom však nechtěl slyšet a uváděly se pseudodůvody. U kruhového objezdu mám dokonce dopis, že se začne stavět v roce 2020, ale dodnes není vůbec nic. Některé stavby se už mohlo dávno zahájit a ty ostatní části dálnice, ať si řeší třeba dalších třicet let," nebral si servítky rozzlobený starosta.
Podle něho se sice v poslední době začíná situace lehce měnit, ale všechno jde pomalu. "Moc se neposouvají třeba výkupy pozemků. Přijedou, udělají vstupní jednání a potom to zhasne. Pak si zase vzpomenou za půl roku. Vypadá to, že když to nejde normálně, tak to dáme na PPP projekt," stěžuje si starosta.
Pondělí, 20. prosince 2021, 10:43
Za tragickou nedělní nehodu na mohelnickém kopci může dvaasedmdesátiletý řidič, který vjel do protisměru, kde smetl osobní vůz. Řidič tohoto automobilu náraz nepřežil, v nemocnici skončily i dvě děti. Proč senior nezvládl svůj vůz, vyšetřuje...
Úsek dálnice z Mohelnice do Staré Město a ze Starého Města do Opatovce za více než 36 miliard korun stát mezi PPP projekty, což je partnerství veřejného a soukromého sektoru, zařadil loni v létě. Vybraná stavební firma nebo konsorcium dálnici za svoje postaví a na své náklady ji po dobu zpravidla několika desítek let bude také provozovat a udržovat. Stát stavbu postupně splácí.
Přípravy se však zadrhly. Ministerstvu dopravy se zatím nepodařilo vybrat ani poradce. "Výběr poradce pro soutěž na stavbu D35 probíhá již podruhé. První řízení bylo zrušeno, důvodem byla skutečnost, že ani přes opakované dotazy na jednotlivé účastníky nebyly uspokojivě vyvráceny všechny obavy hodnotící komise ohledně splnění podmínek zadávací dokumentace," potvrdil mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.
V listopadu ministerstvo vypsalo nové zadávací řízení, které podle Jemelky pochybnosti o kvalifikaci uchazečů vyloučí. Ačkoliv je v současné době vykoupeno pouze 16 procent pozemků, ministerstvo stále počítá s termínem otevření dálnice v roce 2029. "Předpokládáme, že výkup se v nejbližším období budou razantně zvyšovat s ohledem na nabízené podmínky," ubezpečuje mluvčí ministerstva dopravy.
Stát počítá s tím, že koncesionář bude dálnici v rámci projektu PPP provozovat zhruba 25 let, poté komunikace přejde do vlastnictví státu. Placení mýta se nebude lišit od ostatních dálnic v zemi, začne se platit v momentě, kdy je dálnice v plném provozu, a je to příjem státu.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.