Počasí dnes3 °C, zítra2 °C
Čtvrtek 21. listopadu 2024  |  Svátek má Albert
Bez reklam

ANKETA: OIomouc rozšiřuje zóny 30. Úprava rychlosti a předností v křižovatkách je i terčem kritiky

Značnou část území města Olomouce pokrývají zóny s označením 30, číslovka odkazuje k maximální povolené rychlosti projíždějících vozidel. Úprava organizace provozu má přispět ke zklidnění dopravy a zvýšení bezpečnosti zejména v rezidenčních oblastech. I tato změna se ale setkává s kritikou.

Pilotní projekt zón 30 se rozběhl v Olomouci v roce 2021. V současnosti jsou lokality se sníženou rychlostí a změnou dopravního režimu například v městských částech Hejčín, Lazce, Neředín, Hodolany, Bělidla, Povel, Nové Sady, Nemilany, Nový Svět, Holice a také v centru města. „Obecně vzato se v zónách se sníženou rychlostí užívá toho, že sejmutím dopravního značení upravujícího přednost v křižovatkách se upřednostní obecná ustanovení zákona o provozu na pozemních komunikacích, tedy přednost vozidel přijíždějících zprava a přednost protijedoucích vozidel při odbočování vlevo,“ doplnil k fungování zón Lukáš Klevar, vedoucí oddělení Dopravního inženýrství a MHD Magistrátu města Olomouce.

Od konce května je zónou snížené rychlosti také oblast ohraničená ulicemi Foerstrova, tř. Míru, Litovelská, Krapkova a Štítného. Na třídě Svornosti a na Krapkově ulici, které oblastí procházejí a jsou poměrně využívanými silničními spojnicemi u centra města, ale zůstaly křižovatky značené, přednost zprava se zde nezavedla.

Na dodržování rychlosti dohlížejí s mobilním radarem ve vymezených lokacích strážníci městské policie. Ti v zónách 30 zaznamenávají výrazně více přestupků než v místech, kde je vyšší povolená rychlost. Městská policie navýšila v květnu tohoto roku aktivitu měření oproti předchozím měsícům. Celkem eviduje ve statistikách za pátý měsíc roku 235 porušení rychlosti, z nich 172 naměřili na místě, kde je limitem rychlost 30 kilometrů v hodině.

Olomouc chystá parkoviště pro dodávky. V dalších zónách zakáže jejich noční odstavování

Po třech letech od určení první zóny se zákazem nočního parkování dodávek v Olomouci by se zóny s touto regulací měly rozšířit do dalších částí města, konkrétně na sídliště Povel a Nové Sady. Opatření připravuje olomoucký magistrát, který zároveň...

Část veřejnosti nová pravidla vyžadující zpomalení kritizuje zejména na sociálních sítích. Podle mluvčí olomoucké radnice Jany Doleželové má město na zóny 30 v úvodních letech jejich zavádění kladné reakce a počítá se s dalším rozšiřováním. „Negativní ohlasy na zklidňování dopravy nemáme, naopak, zvýšení bezpečnosti většinou komise i místní obyvatelé vítají,“ říká mluvčí s tím, že v příštím roce se mezi zóny s upraveným dopravním režimem zařadí ještě lokality Klášterního Hradisko a Chválkovic a pravděpodobně také část Nové Ulice.

Předseda KMČ Nové Hodolany a olomoucký zastupitel Svatopluk Binder (ANO) ale názor na výrazný přínos zón 30 nesdílí. „Bezesporu se shodneme na tom, že při nižší rychlosti je případný střet automobilu se zranitelnějšími účastníky silničního provozu méně závažný. Fakticky by ale zavádění zón 30 mělo reflektovat realitu. U nás v Nových Hodolanech byla zavedena třicítka na Masarykově třídě. Jedná se o přehlednou širokou třídu, kde chodec, pokud přechází vozovku, má naprostý přehled o blížících se vozidlech. Bezpečnost chodců byla i na základě požadavků komise městské části významně zvýšena instalací poptávkového semaforu u nebezpečného přechodu pro chodce u ulice Dukelská a také tramvajovou zastávkou vídeňského typu na zastávce U Bystřičky. Dalším faktorem, který významně přispěl ke zvýšení bezpečnosti je snížená hustota dopravy, kdy naprostá majorita aut dnes jezdí po Pasteurově, ne po Masarykově třídě. Osobně se domnívám, že na Masaryčku by se měla vrátit padesátka,“ upozorňuje Binder.

Na jiném místě v této městské čtvrti je pak komplikací úprava přednosti v křižovatce. „Se zavedením zóny 30 byla zrušena hlavní ulice vedoucí od Dr. Milady Horákové dál na Kpt. Nálepky. Ani po roce a půl auta netuší, že zde platí pravidlo pravé ruky a v křižovatce Kaštanová-Dr. Milady Horákové- Kpt. Nálepky nejsou sto dát přednost v jízdě, když jedou od myší díry dál do centra. To vede k neustálému troubení a vzniku nebezpečných situací. My jsme v komisi městské části na popud občanů požadovali alespoň instalaci značky Pozor, změna přednosti v jízdě, ale nebylo nám doposud vyhověno,“ uvedl předseda KMČ Nové Hodolany.

Stávající trvalá úpravu provozu na ulici Dr. Milady Horákové byla podle zástupců magistrátu součástí projektu Zóna 30 na ul. Masarykova a jejích přilehlých částí. „Tato zóna s předností zprava byla zrealizována ve vymezeném kvadrantu ohraničeným komunikacemi Pasteurova, Jeremenkova, Tovární a ul. 17. listopadu. Dopravní značení bylo navrženo a zrealizováno v souladu se všemi právními předpisy. Touto úpravou se docílí přirozeného zklidnění dopravy v obytných městských částech bez dalších úprav, což má pozitivní vliv na snížení nehodovosti. O dalších případných změnách či úpravách v tuto chvíli neuvažujeme,“ sdělil Lukáš Klavar z odboru dopravy.

V Holici jen podle pravidla pravé ruky. Striktní plán úpravy předností v jízdě místní zaskočil

Snížení maximální rychlosti na 30 kilometrů v hodině ve vybraných částech Olomouce je aktuálním trendem, který se rozšiřuje také do čtvrti Holice. Cílem je zklidnění dopravy, do zóny budou mít také omezený vjezd nákladní auta. Dalším opatřením je...

Také v městské čtvrti Holice vnímá komise městské části jednu z úprav zóny 30 jako spornou, nový dopravní režim je v této části Olomouce platný přibližně dva roky. „Celkově se zónou 30 problém není. Pozitivně bych řekl, že se doprava v některých částech Holice zklidnila. Ale spíše máme problémy s tím, že zóna 30 je i v rámci Návsi Svobody, kde odjakživa byla hlavní silnice a do ní se zpoza kostela připojovala jednosměrka za kostelem. Teď je tam ale přednost zprava a z jednosměrky mají vozidla přednost. Je to takové paradoxní a nelogické, máme na to stížnosti. Jedete po široké cestě a musíte dávat přednost z jednosměrky, která je někde za křovím. Není to úplně to pravé ořechové,“ upozorňuje předseda KMČ Holice František Ryšánek a dodává: „Přemýšlíme, co s tím, zóna je rozlehlá a značek se víc nedává, aby nebyly duplicitní a podobně. Troubení, klepání na čelo a podobné záležitosti jsou tam hodně časté. Někteří řidiči si na to těžko zvykají.“

„Obdobně jako na ulici Dr. Milady Horákové o změnách či úpravách v Holici v současnosti neuvažujeme,“ doplnil zástupce příslušného odboru olomouckého magistrátu.

Jsou zóny 30 v Olomouci přínosem?

 
 
 
 
Celkem hlasovalo394 čtenářů
 

Hodnocení článku je 60 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Stanislav Heloňa

Štítky Doprava, zóna 30, dopravní situace, bezpečnost, omezení rychlosti, Olomouc, Olomoucký kraj

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Pavel Hajek

Keci nikdo nic neměří

Čtvrtek, 25. července 2024, 21:38Odpovědět

Petr Loveček

A co takhle měřit v ulici Farského kolem hřiště.

Sobota, 15. června 2024, 19:17Odpovědět

Ivo Studený

Aha. Tak nesmí zde být odkazy jinam. Takže nic. Na autozive cz pod heslem rychlosti limit 30 najdete studie odborníků k tomuto nebezpečnému nesmyslu.

Úterý, 11. června 2024, 17:04Odpovědět

Ivo Studený

Něco málo o nesmyslu zvaném zóna 30.

Úterý, 11. června 2024, 17:02Odpovědět

ANKETA: OIomouc rozšiřuje zóny 30. Úprava rychlosti a předností v křižovatkách je i terčem kritiky  |  Doprava  |  Zprávy  |  Hanácká Drbna - zprávy z Olomouce a Olomouckého kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.