Počasí dnes3 °C, zítra2 °C
Čtvrtek 21. listopadu 2024  |  Svátek má Albert
Bez reklam

Strážníkům v Olomouci uvolnilo ruce auto kontrolující parkování. Město chystá další změny

, aktualizováno 25. července 2024, 8:29

Další úpravy v režimu placeného parkování v centru města připravuje olomoucká radnice, přívětivější má být systém pro osoby se zdravotním postižením či pro řidiče, kteří pro úhradu parkování používají mobilní aplikace. Olomouc zároveň dál připravuje komplexní proměnu parkovací strategie a velké rozšíření zón s poplatkem.

Spor o chodníky, sila a kamiony: část občanů Chomoutova peticí bojuje proti úpravě průmyslového areálu

Rozruch vzbudil v části Chomoutova, okrajové městské čtvrti Olomouce, záměr rozšíření kapacit v průmyslovém areálu na výrobu směsí pro lité podlahy. Lidé ze sousedství se obávají nárůstu nákladní dopravy a upozorňují na nedostatečnou šíři silnice i...

 

Ve dvou dosud placených zónách pro parkování v centru Olomouce kontroluje úhradu poplatků od letošního února skenovací elektromobil. Ten po určené trase projíždí dvakrát za sebou v přibližně čtvrthodinovém intervalu, načítá registrační značky zaparkovaných aut a porovnává je s databází zaplacených dlouhodobých či krátkodobých parkovacích kupónů. Vůz olomoucké městské policie stihl automaticky zkontrolovat už 80 tisíc aut, řidiči se v šest tisících případů dopustili přestupku. Podle Lenky Jedličkové z marketingového oddělení olomoucké radnice se pokuta pohybuje zpravidla na úrovni 600 korun. „Jakmile jsme začali používat skenovací vozidlo, celý proces kontroly parkovného se zautomatizoval. Ubylo zejména administrativy, která s ním byla spojena. Strážníci jsou tak více v terénu, čemuž odpovídá i počet odhalených ostatních přestupků,“ komentoval na webu města ředitel Městské policie Olomouc Pavel Skalický.

„V porovnání se stejným obdobím loňského roku se u některých typů přestupkového jednání jedná o nárůst v rámci jednotek procent, ovšem jinde až několik stovek procent. Například počet přestupků v pěší zóně se zvýšil o 1 600 zjištěných případů, stání v křižovatce o 10 procent, přestupky chodců o 47 procent,“ vyjmenoval Skalický.

Do databáze uhrazených poplatků se zapisují i SPZ z aplikace MPLA, kterou mohou zájemci využít k placení parkování v Olomouci. V průběhu srpna se bude postupně přecházet na nový program, původní možnost bude ještě několik měsíců v provozu. „Uživatelé si mohou aplikaci EasyPark stáhnout už nyní. Bude to pro ně mít tu výhodu, že ji lze použít i v řadě dalších českých i zahraničních měst,“ podotkla Lenka Jedličková. Loni došlo ke změně majitele společnosti provozující aplikaci MPLA, kterým se stal právě EasyPark a dochází k transformaci. Zatímco služby MPLA byly bezplatné, podle webových stránek systému EasyPark si provozovatelé účtují kromě ceny samotného parkování také servisní poplatek ve výši 15 procent hodnoty parkovného, maximálně do výše 9,9 koruny. Druhou variantou je tarifní platba za využívání aplikace ve výši 69 korun měsíčně, která je podle firmy vhodná pro pravidelné uživatele aplikace.

Jak platíte za parkování v Olomouci?

 
 
 
 
 
 
Celkem hlasovalo191 čtenářů
 

Další změna se týká držitelů průkazů ZTP či ZTP/P, kteří v centru města pracují nebo podnikají. Nově budou moct po vyřízení dodatečného oprávnění parkovat v placených zónách na všech místech zadarmo. Žádosti vyřizuje olomoucký magistrát v budově Namiro. „Týká se to vždy jednoho vozidla, které mohou zdarma zaparkovat na běžných placených parkovacích místech,“ přiblížil náměstek olomouckého primátora Tomáš Pejpek (ProOlomouc a Piráti). Dosud mohou hendikepovaní lidé bezplatně nechat vozidlo jen na místech vyhrazených pro osoby se zdravotním postižením.

Rozsáhlé změny parkovací politiky jsou v Olomouci v plánu několik let, v hanácké metropoli mají vzniknout další placené zóny v širším centru a na sídlištích, což má pomoci rezidentům s dlouhodobým parkovacím oprávněním najít volné stání u jejich bydliště. Naopak složitější bude situace pro osoby, které do krajského města dojíždějí. První rozšíření o zóny C či D bylo v plánu letos, kvůli problémům se zpracováním informačního systému a dalším komplikacím vedení města nakonec pilotní fázi posunulo a celý záměr prochází přepracováním. Podle zástupců města ke vzniku nových zón nedojde dříve než ke konci roku 2025.

„Informační systém musí projít úpravou mimo jiné proto, aby zvládl navýšení počtu placených parkovacích míst v budoucnu, ale také proto, aby byl schopen lépe evidovat změny v dopravě, jako jsou například uzavírky. Kromě toho by měl být upraven také webshop, aby byl uživatelsky příjemnější,“ vysvětlil na webu Olomouce náměstek primátora Tomáš Pejpek, který má parkovací politiku na starosti.

Magistrát eviduje i podněty od občanů, které se pojí se současným nastavením. Zóna B je rozdělená na tři oblasti B1, B2 a B3, rezidenti či abonenti mohou parkovat pouze v oblasti, do které je začleňuje jejich dlouhodobá parkovací karta. Jinde musí uhradit krátkodobý poplatek. Například při uzavírkách a omezení počtu stání se tak mohou řidiči dostat do svízelné situace. „To potvrzuje i právě dokončené dopravní posouzení od společnosti CDV Brno, jehož experti navrhli dva způsoby rozšíření oblastí pro parkování rezidentů,“ doplnila Lenka Jedličková z olomouckého magistrátu.

Hodnocení článku je 70 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Město Olomouc

Štítky Doprava, parkování, poplatky, zóna parkování, oblast parkování, analýza, posudek, parkovací automat, parkovací karty, parkovací politika, parkování Olomouc, Olomouc, městská policie

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Strážníkům v Olomouci uvolnilo ruce auto kontrolující parkování. Město chystá další změny  |  Doprava  |  Zprávy  |  Hanácká Drbna - zprávy z Olomouce a Olomouckého kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.