Počasí dnes27 °C, zítra27 °C
Čtvrtek 18. července 2024  |  Svátek má Drahomíra
Bez reklam

Spor o chodníky, sila a kamiony: část občanů Chomoutova peticí bojuje proti úpravě průmyslového areálu

Rozruch vzbudil v části Chomoutova, okrajové městské čtvrti Olomouce, záměr rozšíření kapacit v průmyslovém areálu na výrobu směsí pro lité podlahy. Lidé ze sousedství se obávají nárůstu nákladní dopravy a upozorňují na nedostatečnou šíři silnice i chybějící chodník. Proti projektu stavební firmy vznikla i petice, přes 130 místních občanů v ní apeluje na město, aby zamezilo navýšení dopravy. Podle majitele podniku ale úpravami v areálu nevznikne vyšší zátěž pro okolí.

Na jednom konci ulice Hrachoviska v Chomoutově se nachází před pár lety zbudovaná komunitní zelená náves zvaná Koperník, kousek od ní jsou rodinné domy a také menší průmyslový areál, ve kterém je stavební firma a také podnik zpracovávající kovový odpad. Související provoz nákladních aut či šíření hluku je trnem v oku lidem z rezidenční části ulice. Obavy u nich vzbudilo před nedávnem zjištění, že firma zaměřující se na výrobu litých podlah plánuje zvýšení svých kapacit.

„Občané se proto proti záměru dalšího zkapacitňování areálu vyjádřili formou petice, kterou předali na magistrát města Olomouce. Pro vyhodnocení dopadů na bezpečnost provozu v území provedli vlastní sčítání dopravy v ulici Hrachoviska a vyhodnotili soulad náplně obou areálů s podmínkami využití ploch dle platného územního plánu. Z těchto vyhodnocení vyplývá, že provoz uvedených areálů v souladu s územním plánem ploch není, a to s ohledem na narušování pobytové pohody a vlivy související obslužné dopravy,“ tvrdí jedna z iniciátorek petice Lenka Introvič z chomoutovského spolku Los Vesinos.

Jádrem úpravy má být přesunutí skladovacích sil potřebných pro výrobu litých podlah do jiné části areálu a navýšení jejich počtu ze dvou na čtyři. Na jednání Komise městské části Chomoutov prezentoval majitel firmy Moravská výrobní Petr Švarc záměr s tím, že nebude znamenat nárůst dopravy či hluku. KMČ vydala k záměru doporučující stanovisko, které z pohledu komise úpravu nevylučuje. „V horizontu, který nyní plánuji, tedy minimálně pěti let, k navýšení rozhodně nedojde. Zvětšení se bude týkat pouze zásob. Tyto bychom z důvodů provozních i ekonomických potřebovali navýšit. V současné době provozujeme dvě mobilní míchací zařízení, která se u nás naplní a výroba pak probíhá na stavbě. A toto je až až. Vytíženost je okolo 60 procent. To znamená, že vyráží jednou denně auto. K tomu maximálně ob den, někdy stačí i jednou týdně, jezdí cisterna s pojivem a přibližně třikrát týdně písek. To znamená, že přijedou a odjedou přibližně tři kamiony denně,“ popsal režim fungování této části areálu Petr Švarc.

Letitý úsek tramvajové trati v Olomouci projde rozsáhlou modernizací. Čeká se na potvrzení dotace

Zásadní opravou by měla v následujících měsících projít důležitá součást sítě tramvajových tratí v Olomouci – před zahájením je modernizace úseku v ulicích Brněnská a Hraniční v městské části Nová Ulice. Dopravní podnik čeká na potvrzení dotační...

Už v červnu petici projednala Rada města Olomouce. „Z pohledu informací, které máme, se v areálu nic nerozšiřuje, nahrazuje se starší verze výroby novější a nemá z toho vzniknout nějaký nárůst dopravy. Obyvatelé žádají o řešení chodníků v ulici, což se musí prověřit a vyhodnotit v jakém rozsahu by tam případně šlo chodník vybudovat,“ komentoval náměstek olomouckého primátora Tomáš Pejpek (ProOlomouc a Piráti). Podle důvodové zprávy k této problematice plánuje magistrát zjistit i možnost umístění sloupků či kamenů na okraj vozovky, což by zamezilo ničení zeleně u krajnic těžkými auty, k čemuž podle obyvatel Chomoutova také docházelo.

Část místních má ale o předkládané podobě záměru pochybnosti a hovoří o ohrožení bezpečnosti v klidové lokalitě. Podle Jana Mikulky z KMČ Chomoutov lidé na červencové schůzi komise přibližně hodinu řešili dotazy spojené se záměrem investora. „Občané zpochybňovali plán navýšení kapacity výroby ze dvou na čtyři sila a fakt, že zároveň investor jednoznačně neuvádí, že původní dvě sila zruší. Hrozí tudíž nikoliv zdvojnásobení ale až ztrojnásobení výrobní kapacity areálu a s tím souvisejícího provozu obslužné nákladní dopravy,“ podotkl Mikulka, podle kterého je záměr v případě nárustu dopravního zatížení v rozporu s územním plánem.

Místní podnikatel Švarc je z petiční akce, která spojuje žádost o úpravu dopravního řešení s výzvou k omezení úprav v areálu jeho firmy, v rozpacích. „Požadavek na zlepšení dopravní situace vnímám jako zcela legitimní. Absence chodníku a zúžený profil vozovky v místě napojení na křižovatku jsou nepříjemné. Sám bych tuto ideu rád podpořil. Co ale nepochopím je, proč má náš záměr – a dost možná celá firma – být rukojmím tohoto požadavku. Stavební činnost v tomto areálu bývalého JZD provozujeme již přes 20 let. Obdobně dlouho je v provozu sousední kovošrot, který má vyšší frekvencí dopravy,“ uvažuje Petr Švarc.

Jeho firma pro záměr v minulém týdnu podala projektovou dokumentaci k žádosti o vydání stavebního povolení. „Vzhledem k petici a další aktivitě počítáme se zdržením, nemůžeme nic plánovat, což je v podnikání samozřejmě komplikace. Především pro mě ale jde o zklamání v rovině lidské,“ řekl Švarc.

Olomouc testuje dotovaný nákup sociálních bytů, na trhu má složitější pozici

Na nové možnosti pro rozšíření městského bytového fondu v podobě dotovaného nákupu bytů pracuje olomoucká radnice. V hledáčku má v pilotní fázi záměru dvě bytové jednotky, které budou sloužit pro sociální bydlení. Pořízení bytu je pro samosprávu...

„Obavy občanů z navýšení provozu těžké nákladní dopravy v bezprostřední blízkosti dětského hřiště a komunitní plochy jsou zcela pochopitelné. Těchto obav se lze zbavit jedině transparentním projednáním záměru rozšíření výrobního areálu. Zodpovědnost za vliv dopravy do areálu nese investor a je zcela legitimním veřejným zájmem vyžadovat garance, že se z veřejných zdrojů nebudou muset později řešit infrastrukturní nedostatky,“ vyjádřil se v tiskové zprávě k situaci olomoucký zastupitel David Novák (Piráti a ProOlomouc).

Podle důvodové zprávy pro Radu města Olomouce by nejasnosti a případné nedostatky měl postihnout právě povolovací proces, kterým projekt musí projít a splnit všechny normy. „Dle všech předložených podkladových materiálů vyplývá, že oproti stávajícímu stavu nedojde k žádnému znatelnému navýšení dopravy a zhoršení kvality bydlení v dané lokalitě. Nicméně pokud samospráva dozná nějakých pochybností v rámci dalšího projednávání záměru, může v rámci povolovacího řízení podat námitku. Následně bude na stavebním úřadu, aby oprávněnost této námitky vyhodnotil,“ stojí v dokumentu Odboru strategie a řízení Magistrátu města Olomouce.

Ohodnoť článek

Foto Stanislav Heloňa

Štítky Doprava, bezpečnost, silnice, chodníky, podnikání, stavební firma, petice, Chomoutov, petice Chomoutov, Olomouc, Olomoucký kraj

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Spor o chodníky, sila a kamiony: část občanů Chomoutova peticí bojuje proti úpravě průmyslového areálu  |  Společnost  |  Zprávy  |  Hanácká Drbna - zprávy z Olomouce a Olomouckého kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.