Počasí dnes31 °C, zítra27 °C
Pondělí 22. července 2024  |  Svátek má Magdaléna
Bez reklam

FOTOGALERIE: Ze zarostlé zahrady zpět na koleje. Olomoucí projela unikátní historická tramvaj

Mimořádně vzácný kousek má ve svém vozovém parku olomoucký dopravní podnik – s evidenčním číslem 16 je v nové hale poblíž vlakového nádraží ustájená tramvaj z roku 1914. Kompletně zrenovovaný vůz prošel potřebnými zkouškami a revizemi a může vyrazit i do ulic hanácké metropole. To se však kvůli citlivosti dřevěné skříně vozidla a další součástí stane jen za pěkného počasí a při výjimečných příležitostech.

Motorový vůz č. 16 je po dvou etapách rekonstrukce a sérii revizí i úspěšné technickobezpečnostní zkoušce připravený k projížďkám na trati v Olomouci. Jde o jediný dochovaný exemplář na světě, stroj byl vyrobený v roce 1914 ve Vagónce Studénka. Prázdná tramvaj váží devět tun a pro její provozování se v Olomouci kolem roku 1916 musely dokonce zpevňovat i mosty přes řeku Moravu a Bystřičku, které měly menší únosnost. Cestující vozily tyto tramvaje až do roku 1956. Vozů tohoto typu měla Olomouc celkem čtyři, společně s dalšími vyřazenými stroji zamířil na různá místa do zahrádek, zemědělských družstev a podobně. Lidé či organizace za manipulační poplatek získali vozovou skříň bez podjezdu a elektrické výzbroje.

Letitý úsek tramvajové trati v Olomouci projde rozsáhlou modernizací. Čeká se na potvrzení dotace

Zásadní opravou by měla v následujících měsících projít důležitá součást sítě tramvajových tratí v Olomouci – před zahájením je modernizace úseku v ulicích Brněnská a Hraniční v městské části Nová Ulice. Dopravní podnik čeká na potvrzení dotační...

Cenný kousek se podařilo objevit nadšencům v zahradě pod Svatým Kopečkem před více než 35 lety. S dalšími dvěma kolegy byl u důležitého nálezu také Tomáš Potěšil, dlouholetý řidič tramvají olomouckého dopravního podniku. „Když jsme ji našli, byla skříň ještě v dobrém stavu. Majitel tam nechal vše, jak bylo. Zůstaly tam cedulky, světla a tak dále. Jen nahoře na plošině si udělal díru na komín od kamínek, které v tramvaji měl,“ popsal Tomáš Potěšil.

Vůz stál na betonové podezdívce, ze které ho bylo potřeba vybourat. „Počkali jsme na zimu, pod tramvaj se navařila svodidla a odtáhla se jako sáňky pryč. Pak se naložila na lepším místě na auto a odvezla se pryč,“ popsal Potěšil. Dopravnímu podniku daroval tramvaj její tehdejší majitel v roce 1988. Doplněný chybějících součástí bylo dalším náročným úkolem, se kterým naštěstí pomohl další důležitý objev – v archivu se Tomáši Potěšilovi podařilo vyhledat výkresovou dokumentaci. Vůz prošel dvěma etapami renovace, které byly dokončené v roce 1999. Ale protože Olomouc neměla vhodné prostory pro její odstavení, byla uskladněna v depozitáři Technického muzea v Brně.

Sto deset let starý dopravní prostředek našel nový domov v objektu krytých tramvajových odstavů v Jeremenkově ulici, který slouží dopravnímu podniku od loňského roku. Odtud bude za vhodného počasí vůz se zářivou dřevěnou skříní vyjíždět při speciálních příležitostech do ulic Olomouce. „Veřejnost si bude moci vůz prohlédnout vždy v rámci dnů otevřených dveří a při podobných příležitostech. Budeme se snažit jednou za čas umožnit i jízdu, ale vůz č. 16 je unikátní kulturní památkou a do jeho provozu zasahuje řada omezení. V neposlední řadě tramvaj chceme předat nepoškozenou a funkční dalším generacím,“ komentoval předseda představenstva Dopravního podniku města Olomouce Jaroslav Michalík.

Motorový vůz č. 16
Výrobce: Vagónka Studenka
Rok výroby: 1914
Technické parametry
Rozchod - 1,435 m
Délka - 7,5 m
Šířka - 2,1 m
Rozvor - 2,7 m
Průměr kol - 85 cm
Hmotnost prázdného vozu - 9 tun
Míst celkem - 30 osob (14 míst k sezení, 16 míst ke stání v oddílu)
Výkon motorů - 2x25 kW
Elektrická výzbroj - odporová regulace - SIEMENS
Maximální rychlost - 25 km/h
Napětí troleje - 600 V stejnosměrných
Zdroj: DPMO

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Stanislav Heloňa

Štítky Doprava, tramvaj, historická tramvaj, renovace, oprava, Olomouc, Dopravní podnik města Olomouc, Olomoucký kraj

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

FOTOGALERIE: Ze zarostlé zahrady zpět na koleje. Olomoucí projela unikátní historická tramvaj  |  Doprava  |  Zprávy  |  Hanácká Drbna - zprávy z Olomouce a Olomouckého kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.