Dlouhodobý proces přípravy vybudování dálnice D35 od Mohelnice do východních Čech postoupil do fáze posuzování pěti přihlášených investorů, kteří mají zájem více než 35 kilometrů klíčové komunikace postavit ve spolupráci se státem. Ministerstvo dopravy z pěti potenciálních koncesionářů podle referencí vybere čtyři, kteří se budou moct zúčastnit soutěžního dialogu zadávacího řízení. Zahájení výstavby obřího projektu předpokládá ŘSD v roce 2026.
Podle zástupců ministerstva dopravy podali do zadávacího řízení na výstavbu dvou úseků dálnice D35 žádost o účast renomovaní světoví hráči na poli PPP projektů, přičemž v jednotlivých konsorciích jsou zastoupené významné české i zahraniční stavební firmy, stejně jako renomované mezinárodní investiční fondy.
Financování formou PPP projektu zvolil stát u chystaných částí D35 Opatovec – Staré Město v délce 16,6 kilometru a také navazující více než osmnáctikilometrové trasy Staré Město – Mohelnice. „Vybraný koncesionář bude rovněž zodpovědný za provoz a údržbu úseků mezi Litomyšlí a Opatovcem v délce 17 kilometrů, které jsou, respektive budou stavebně realizovány mimo model PPP,“ sdělil mluvčí resortu dopravy František Jemelka.
„Naším cílem je dokončit dálnici D35, která propojí Čechy a Moravu, do roku 2029. Poslední dva úseky o celkové délce 35 kilometrů budou realizovány a financovány ve spolupráci veřejného a soukromého sektoru. Náklady na výstavbu těchto úseků se odhadují na přibližně 35 miliard Kč,“ komentoval v tiskové zprávě ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Náročná příprava dvou dlouhých liniových staveb pokročila přes získané stavební povolení také k výběrovým řízením na úpravu území pro záchranný archeologický výzkum. Podle informačního letáku stavby D35 Staré Město – Mohelnice se chystá také zahájení tendru, ve kterém bude ŘSD hledat zhotovitele archeologického výzkumu.
Sobota, 19. října 2024, 06:25
V místě budoucí trasy dálnice D35 u Olomouce nedaleko Křelova objevili archeologové při záchranném výzkumu význačné nálezy ze starší doby bronzové i dalších historických období. Návrší, jehož podobu nyní proměňují stavbaři s těžkou technikou, bylo v...
Orientační termín zahájení stavby připadá na rok 2026, ke zprovoznění klíčové silnice má pak dojít o tři roky později. „Dálnice D35 je nejen jednou z nejdůležitějších dopravních tepen v České republice, spojující východní a západní část země, zároveň je součástí sítě TEN-T a mezinárodních „E“ silnic. Po dostavbě uleví nejen obcím, kterými prochází současná silnice I/35, ale také přetížené dálnici D1,“ upozornil mluvčí Jemelka.
Zástupci ministerstva dopravy zároveň dodávají, že D35 se stane nejrozestavěnější dálnicí v České republice. „Do konce roku bude ze strany ŘSD zahájeno šest úseků o celkové délce 35,7 kilometrů. Celkem bude ve výstavbě najednou 64 kilometrů. V následujících letech je plánováno zahájení a dokončení zbývajících 52,7 kilometrů,“ doplnil mluvčí.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.