Loni na podzim se v Lipníku nad Bečvou a okolních obcích prakticky prověřovalo fungování poptávkové dopravy a zájem obyvatel o alternativu k běžným linkovým autobusům. Mikrobus jezdil podle objednávek z aplikace FlexOK, po pilotním provozu už Olomoucký kraj ve spolupráci s firmami tuto možnost nenabízí.
Od úvodu září jezdil mikrobus v menší oblasti na Přerovsku, kde zajišťoval dopravní spojení obcí Týn nad Bečvou, Dolní Újezd, Veselíčko, Bohuslávky a Lipník nad Bečvou. Lidé si mohli do závěru roku objednávat vyzvednutí vícemístnou dodávkou od 7 do 19 hodin každý pracovní den na přibližně 60 virtuálních zastávkách a v čase, který se jim hodil. V závěrečné části roku tato možnost s testovacím režimem skončila.
„Pilotní provoz byl úspěšný. Místní využili bezmála 500 jízd a nejčastěji pak z Lipníku do Týnu a zpět a z Lipníku do Bohuslávek a zpět. Rádi bychom samozřejmě v projektu pokračovali a hledali další místa v regionu, kde bychom maximálně využili potenciál poptávkové dopravy včetně mezikrajské spolupráce. V Olomouckém kraji spolupracujeme dále například s Šumperkem a bude záležet na kraji, jak přistoupí ke koncepční integraci v regionu,“ komentoval ředitel start-upu CITYA Dominik Janík, jehož firma poskytuje pro poptávkou dopravu i na dalších místech v České republice aplikace navázané na systém, který optimalizuje objednávky a podle tras a požadavků cestujících plánuje jízdy.
Novinka, kterou v závěru funkčního období zavedlo ještě předchozí vedení Olomouckého kraje, zaujala například v obci pod hradem Helfštýnem, tedy v Týně nad Bečvou. „Nebyla k tomu v úvodu nějaká rozsáhlejší prezentace, i já jsem byl na začátku skeptický. Jakmile se služba rozběhla a všichni pochopili, co může přinést, tak jsem říkal, že by bylo dobré zrušit i některé linky prázdných autobusů a nahradit je touto dopravou. Myšlenka poptávkové dopravy je určitě dobrá, ale chtělo by se nad tím ještě v kontextu potřeb dopravy dál zamyslet. Návrat bych uvítal, kdyby bylo možné jezdit i do Oseku nad Bečvou a Jezernice, což bylo při pilotním provozu vyčleněno,“ uvažoval starosta Týna nad Bečvou Antonín Ryšánek.
Podle náměstka hejtmana Olomouckého kraje pro dotace a dopravu Bohuslava Hudce (ANO) by si případné rozšíření pilotně otestované varianty vyžádalo zásahy do linkového vedení autobusů. „Aby byla poptávková doprava plnohodnotným doplňkem veřejné dopravy a směřovala z méně osídlených částí k přestupním terminálům, případně do centra služeb ve větších městech, nikoli drahou nástavbou. Máme v kraji vytipovaná místa právě k jejímu případnému zavedení, nicméně tento druh dopravy není stále legislativně ukotven,“ upozornil náměstek.
Pátek, 30. srpna 2024, 15:26
Možnost dostupnější a rychlejší přepravy mikrobusem testuje v pilotní verzi jako doplnění veřejné dopravy Olomoucký kraj. První vozidlo systému nazvaného FlexOK bude jezdit v okolí Lipníku nad Bečvou a zákazníci zatím zaplatí za jednu jízdu ve...
V první fázi objednával Olomoucký kraj dopravu od společnosti Arriva, ta si zase u IT společnosti CITYA platila systém, který vytváří objednávky a trasy. Podle databáze smluv platil Olomoucký kraj poskytovateli operativní přepravy od září do konce listopadu 155 tisíc korun měsíčně.
Poptávková doprava se v současnosti řadí do obdobné kategorie jako taxislužba, pro obce a kraje je zajištění této možnosti komplikovanější. Příslušnou novelu zákona o silniční dopravě schválila již loni vláda, úspěšně zvládnutý zákonodárný proces by pak měl vést ke vzniku nového druhu veřejné dopravy. „Přeprava bude probíhat na základě objednávek, a to jak mezi běžnými zastávkami, tak mezi předem určenými nástupními místy. Využívána budou vozidla od osobních až po autobusy a licence bude vydávána pro určitou územní oblast, nikoliv trasu,“ uvedl v tiskové zprávě ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
První poznatky si Olomoucký kraj již mohl analyzovat. „Vyhodnocení proběhlo, vyplynuly z něj do budoucna především zvýšené požadavky na stabilitu objednávkové aplikace, celkové zvýšení komfortu objednávání a úhrady cesty, zvážení možnosti platby ve vozidle a také vyvstaly otázky ohledně doby provozu,“ přiblížil zkušenosti z pilotního provozu náměstek hejtmana Hudec.
Jedna jízda mikrobusem vyšla cestující v okolí Lipníku nad Bečvou na jednotnou částku 20 korun, platba ale nebyla možná v hotovosti. Úhrada probíhala přímo v prostředí aplikace prostřednictvím digitálních možností – platební kartou, Apple Pay či Google Pay.
„Mikrobus se naučili využívat studenti, kteří cestovali do školy, do kroužků a za různými aktivitami přes den. Postupně se k tomu propracovávali i senioři, systém byl nastavený vyloženě přes chytré telefony. Ne každý důchodce je s tím hned tak ztotožněn. Poptávková doprava ale určitě měla ohlas, nyní musíme počkat, jaký pohled bude mít nové vedení Olomouckého kraje,“ poznamenal starosta Týna nad Bečvou Ryšánek.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.