Možnost dostupnější a rychlejší přepravy mikrobusem testuje v pilotní verzi jako doplnění veřejné dopravy Olomoucký kraj. První vozidlo systému nazvaného FlexOK bude jezdit v okolí Lipníku nad Bečvou a zákazníci zatím zaplatí za jednu jízdu ve vymezené oblasti 20 korun. Odvoz si cestující objednají prostřednictvím aplikace.
Olomoucké hejtmanství se během několika měsíců dohodlo na pilotním testování projektu veřejné operativní dopravy. Ta podle hejtmana Olomouckého kraje Josefa Suchánka (STAN) rozšíří a doplní současné dopravní služby, které kraj u autobusových či železničních dopravců objednává. Koordinátor Integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje (KIDSOK) a český dopravní start-up CITYA provedli společně analýzu lokalit vhodných pro zkoušení novinky, ze čtyř variant nakonec volba padla na oblast Lipníka nad Bečvou a okolních obcí Týn nad Bečvou, Dolní Újezd, Veselíčko a Bohuslávky. Kromě standardních autobusů, které nemusejí jezdit příliš často a také se potýkají i s menších obsazeností, bude obyvatelům od pondělí 2. září k dispozici i takzvaná poptávková doprava.
„Bude zajištěna pomocí mikrobusů. Lidé si je objednají přes jednoduchou a přehlednou aplikaci. Chceme tak docílit toho, aby se veřejná doprava stala četnější a dostupnější, a to hlavně v okrajových částech kraje, kde tomu tak dosud nebylo,“ podotkl hejtman Suchánek.
Úterý, 27. srpna 2024, 19:33
Významnou obnovou projdou rybníky a další vodníky prvky v okolí zámku v Čechách pod Kosířem. Odborná firma se zaměří na Malý i Velký rybník, který musel být kvůli havarijnímu stavu dva roky vypuštěn. I to urychlilo kroky k revitalizaci, jejíž...
V praxi lze podle Dominika Janíka, ředitele start-up CITYA, objednat mikrobus i třeba minutu před jízdou, když zrovna v době hledání spoje přijíždí po příhodné trase. Vícemístná dodávka bude v okolí Lipníku nad Bečvou jezdit každý pracovní den od 7 do 19 hodin, lidé si ji mohou na některou z přibližně 60 virtuálních zastávek objednat maximálně 24 hodin předem. Systém naplánuje trasu podle požadavků dalších cestujících a sdělí čas, kdy je jízda možná. „Díky chytrým algoritmům se upravuje trasa i provoz tohoto spojení v průběhu cesty. Mám velkou radost, že můžeme inovaci ve veřejné dopravě zajistit cestujícím i v Olomouckém kraji, kteří mohou začít využívat poptávkovou dopravu stejně jako lidé v Pardubickém a Libereckém kraji,“ uvedl Dominik Janík ze start-upu CITYA.
Pro první fázi se za každou jízdu bude platit jednotné jízdné 20 korun, a to přímo v prostředí aplikace prostřednictvím digitálních možností – platební kartou, Apple Pay či Google Pay. Vozidlo je v úvodní fázi provozu vybavené dětským podsedákem, později se počítá i s dětskými sedačkami. Ředitel Janík dodává, že podle simulací by měl mikrobus vyzvedávat cestující v regionu kolem Lipníku nad Bečvou přibližně do sedmi až osmi minut od objednání jízdy.
V případě, že si dva lidé objednají na stejný čas jízdy po trase, které jsou opačným směrem, sofistikovaný systém jim nabídne alternativy před či po zvoleném termínu.
Pilotní provoz bude probíhat do doby přijetí potřebných legislativních úprav, cílem je podle hejtmana Suchánka nyní ověřit funkčnost a užitečnost systému. Pak by se mohla novinka plně začlenit do systému veřejné dopravy a rozšířit se o další lokality s horší dopravní obslužností v Olomouckém kraji. V první fázi objednává dopravu mikrobusem Olomoucký kraj za 270 tisíc korun měsíčně od společnosti Arriva, ta si zase u IT společnosti CITYA platí systém, který vytváří objednávky a trasy.
„Snažíme se, aby byla služba spolehlivá a komfortní, pak ji lidé využívají rádi. Například v Říčanech u Prahy je průměrná vytíženost jízdy mezi čtyřmi až pěti lidmi cestujícím společně. Denně absolvují vozidla této služby po úvodním období, kdy si zákazníci zvykají, několik desítek jízd,“ podotkl Dominik Janík.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.