V okolí Olomouce budou do čtyř let jezdit první elektrické bateriové vlaky, které nahradí motorové soupravy i na tratích bez elektrifikace. Krajští radní nyní rozhodli o nákupu jedenácti souprav za necelé 2,2 miliardy korun. Dotace by mohla být až 70 procent.
Elektrické bateriové vlaky by měly začít jezdit v roce 2029. Cestující se s nimi setkají na tratích z Olomouce přes Senici na Hané do Drahanovic a Prostějova, z Olomouce do Senice na Hané, Litovle a Červenky a také na trati z Olomouce do Prostějova a Dzbelu a z Olomouce do Hrubé Vody.
"Důvodů, proč jsme se rozhodli pro elektrické bateriové vlaky, je více. Na soupravy, které jezdí dnes, se postupně zvyšují požadavky na zabezpečovací systém, který se bude rozšiřovat z hlavních tratí i na vedlejší. Samozřejmě je tam i otázka životního prostředí. Elektrický a bateriový vlak má smysl, protože když jede na trati s trakcí, tak se může dobíjet. Není potřeba budovat nějaké další dobíjecí stanice," vysvětlil náměstek hejtmana Pavel Jelínek (SPD).
Sobota, 22. března 2025, 09:57
V souladu s harmonogramem probíhá podle zástupců Fakultní nemocnice Olomouc náročná výstavba nového centrálního pavilonu, který se má stát jedním z milníků historie největšího zdravotnického zařízení střední Moravy. Tento týden na staveniště...
Olomoucký kraj hodlá pořídit 11 souprav, každý za 200 milionů korun. Vlaky pro 140 cestujících mohou jezdit i po úsecích, kde dosud jezdí motorové soupravy, lidé by tak nemuseli přesedat.
Hybridní vlak může jet maximální rychlosti až 120 kilometrů v hodině a na baterie ujede asi 80 kilometrů. Krajští radní nyní posvětili dvoukolové výběrové řízení. "První kolo slouží k výběru kraji, druhé kolo souvisí se sjednáním smlouvy o veřejných službách. Vše směřuje k tomu, aby vybraný dopravce začal jezdit od prosince roku 2029," dodal náměstek hejtmana.
Hybridní vlakové jednotky vyrábí například společnost Škoda Group, patnáct těchto vlaků objednaly České dráhy už loni v létě pro Moravskoslezský kraj.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám