Podporu sdílených kol na úrovni jednoho milionu korun schválili pro letošní rok olomoučtí radní, následovat má uzavření smlouvy s poskytovatelem služby. Společnost nextbike do ulic rozmístí 150 kol, která budou moct lidé využívat za cenu jedné koruny za každou minutu výpůjčky. Firma už dříve bikesharing ve městě provozovala bez finančního zapojení radnice, na konci roku své bicykly z Olomouce stáhla.
„Schválili jsme návrh smlouvy s naší strany, kterou nyní můžeme s provozovatelem uzavřít. Hodnota objednávky je jeden milion korun plus DPH. Předdomluvený je příspěvek Univerzity Palackého ve výši 250 tisíc korun,“ informoval náměstek olomouckého primátora Tomáš Pejpek (ProOlomouc a Piráti).
Ještě v loňském roce měla společnost nextbike Czech Republic v Olomouci dvě stě svých kol, u kterých registrovala přes 16 tisíc uživatelů. Ti za půlhodinové vypůjčení platili 30 korun. V listopadu se firma rozhodla provozování bikesharingu v hanácké metropoli ukončit s odůvodněním, že podpora ze strany města je nedostatečná. „V Olomouci jsme sdílená kola pod značkou nextbike představili v roce 2020. V tomto městě totiž máme centrálu, ze které řídíme provoz ve všech městech, ve kterých v Česku působíme. Po celou dobu provozu vedeme se zástupci radnice jednání a snažíme se konstruktivně přispívat k rozvoji mikromobility ve městě. V průběhu letošního roku město opět zvažovalo možnosti podpory v podobě 15 minutových jízd zdarma na sdílených kolech pro své občany a návštěvníky. Nakonec se však zástupci vedení města rozhodli finanční podporu směřovat na jiné klíčové projekty, což naprosto respektujeme,“ uvedl tehdy Lukáš Luňák, ředitel nextbike Czech Republic.
Neděle, 6. dubna 2025, 16:09
Volání své dobrodružné duše vyslyšel v závěru loňského roku kapitán turistických Ololodí Šimon Pelikán. Z Olomouce vyrazil na dlouhou cestu na jih Argentiny, aby si splnil obrovský sen poznat na vlastní kůži prostředí ledové Antarktidy. V závěru...
Po několika jednáních a blížícím se podpisu kontraktu by se bicykly k zapůjčení měly vrátit do ulic Olomouce za několik týdnů. „Vzhledem k procesům se budeme snažit, aby byla kola připravená k 1. květnu, ale může nastat i mírné zpoždění,“ sdělil náměstek Pejpek.
Jedna z předchozích nabídek tarifu bikesharingu nabízela i možnost patnáctiminutového vypůjčení kol zdarma, ale za vyššího finančního zapojení města. Radní nakonec zvolili úspornější variantu. Letošní rok je pro službu v Olomouci přechodným obdobím, pro další tři roky chce radnice vybírat dodavatele bikesharingu ve veřejné soutěži. „Označujeme tuto fázi jako pilotní projekt. Ve druhé polovině roku by se mělo vypsat výběrové řízení na následující období, při kterém se mohou podmínky zase nastavit odlišně,“ doplnil Tomáš Pejpek.
Zapůjčení kola na 15 minut zdarma mají k dispozici lidé například v Přerově či Prostějově, kde radnice za bikesharing platí částky v řádech milionů korun ročně. Pro letošní rok uzavíral Prostějov novou smlouvu, která zahrnuje i rozmístění sdílených elektrokol ve městě.
Ve stotisícové Olomouci je služba sdílených kol důležitá i pro Univerzitu Palackého, která má přibližně 23 tisíc studentů a čtyři tisíce zaměstnanců. „Univerzita Palackého klade velký důraz na udržitelný rozvoj a podporu ekologických způsobů dopravy. Máme zpracovaný strategický plán, který zahrnuje opatření na podporu cyklistiky, jako je zajištění bezpečných parkovacích míst pro kola nebo spolupráce s poskytovateli bikesharingových služeb. Cílem je motivovat studenty a zaměstnance k využívání udržitelných forem mobility. V rámci našich aktivit sledujeme možnosti rozvoje infrastruktury podporující cyklistiku a další formy udržitelné dopravy, a to jak pro studenty a zaměstnance, tak i pro širokou veřejnost,“ komentovala před nedávnem Miroslava Zavadil, referentka udržitelného rozvoje Univerzity Palackého v Olomouci.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám