Jedna ze strategických investic Olomouce postupuje v přípravném procesu, radnice bude hledat projektanta finální etapy tramvajové trati na pomezí městských částí Nové Sady, Povel a Slavonín. Záměr už má územní rozhodnutí, pokročily také náročné výkupy pozemků. Samotná výstavba by mohla přijít na řadu přibližně za dva roky.
Olomoučtí radní minulý týden schválili vyhlášení výběrového řízení na projektanta III. etapy tramvajové trati, která se na Schweitzerově ulici napojí na úsek končící zastávkou U Kapličky nedaleko prodejny Billa.
„Vybraný projektant bude navazovat na již existující projektovou dokumentaci ve stupni dokumentace pro územní rozhodnutí. Územní rozhodnutí na tuto finální část tratě již máme. Projektová dokumentace bude zpracována ve stupních dokumentace pro povolení záměru a dokumentace pro provedení stavby,“ přiblížil náměstek olomouckého primátora pro oblast investic Miloslav Tichý (ANO).
Od listopadu 2022 projíždějí tramvaje přes Nové Sady po 1,2 kilometru dlouhé nové části trati, která i s rozsáhlou rekonstrukcí silnic, chodníků a křižovatek vyšla na takřka půl miliardy korun. Protažení dráhy tramvají až k ulici Jižní na okraji Slavonína už bude menším dílem, přesto se hodnota zakázky před necelými dvěma lety podle zástupců města předpokládala na úrovni 130 milionů korun. Významnou část nákladů mají pokrýt prostředky z evropských fondů.
Čtvrtek, 10. dubna 2025, 18:56
Podrobnější přehled možné podoby rozsáhlé rekonstrukce tramvajové trati v městských částech Hodolany, Bělidla a Pavlovičky si nechala zpracovat olomoucká radnice. Vedení města se seznámilo se studií, která řeší modernizaci technicky dosluhující...
„Součástí dokumentace bude mimo samotnou trať, její potřebné napájení, trolejové vedení a objekt měnírny také začlenění trati do uličního profilu s respektováním současné cyklostezky, řešení zastávek s přístřešky, komunikací pro pěší, autobusového zálivu včetně nástupiště, dále řešení dvoukolejného koncového obratiště s výhybkami, oplocením a sociálním zařízením řidičů včetně napojení na potřebnou infrastrukturu, řešení odstavení a otáčení autobusů v obratišti i umístění liniové zeleně jako součást systému sídelní zeleně,“ popsal úkoly pro projektanty přibližně 250 metrů dlouhého úseku zakončeného důležitou smyčkou náměstek Tichý. Na Nové Sady po dokončení stavby už nebudou muset jezdit obousměrné tramvaje, do kterých musel v uplynulých letech dopravní podnik investovat.
Obdobně jako u předchozího úseku či nedávno modernizované trati na Nové Ulici se i ve Schweitzerově ulici budou řešit varianty umístění zeleně například v podobě rozchodníkových koberců do kolejiště. „Dále bude v projektové dokumentaci zpracována přeložka stávající autobusové zastávky, nové přechody pro chodce, potřebné sjezdy například k budoucímu parkovišti, veřejné osvětlení, nutné světelné signalizační zařízení, napojení na optickou síť města, případný kamerový systém, odvod srážkových vod, mobiliář a vyhodnocení vlivu stavby z hlediska emisní situace a negativních vlivů,“ specifikoval náměstek.
Pro podání žádosti o stavební povolení podle něj město počítá s termínem do března 2026. Samotná výstavba by mohla probíhat v letech 2027 a 2028. Klíčovým aspektem příprav je také dokončení majetkoprávní přípravy, tedy odkupu potřebných pozemků v oblasti chystané výstavby. „Jde sice o náročnou a zdlouhavou záležitost, ale díky úsilí našich lidí na odboru investic a dosavadnímu vstřícnému přístupu vlastníků pozemků, za což jim patří poděkování, se nám výkupy daří. Zbývá už jen pár posledních pozemků. Věřím, že všechny nutné výkupy dotáhneme ke zdárnému konci tak, abychom tuto veřejně prospěšnou stavbu mohli úspěšně realizovat,“ zakončil Miloslav Tichý.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám