Jaký bude osud tramvajové trati v Hodolanech? Olomouc nechá prověřit i autobusovou variantu

Autoři | Foto Dopravní podnik města Olomouce, MAAUS

Podrobnější přehled možné podoby rozsáhlé rekonstrukce tramvajové trati v městských částech Hodolany, Bělidla a Pavlovičky si nechala zpracovat olomoucká radnice. Vedení města se seznámilo se studií, která řeší modernizaci technicky dosluhující trasy a souvisejících prvků. Náklady na nutnou opravu se v této verzi předpokládají na úrovni takřka 600 milionů korun.

Možností zachování provozu tramvají na ramenu trati od autobusového nádraží do Pavloviček se zabývá olomoucký magistrát ve spolupráci s Dopravním podnikem města Olomouce (DPMO) a dalšími odborníky. Architektonické studio MAAUS vytvořilo urbanistickou studii, s výsledky se v úvodu týdne seznámila Rada města Olomouce.

„Nyní jde o zmapování situace, co by obnášelo trať hospodárně zrekonstruovat. Zaměřovali jsme se na rekonstrukci vlastní tramvajové trati, což je nutné do budoucna řešit. Souvisí s tím další dopravně-bezpečnostní záležitosti jako jsou ostrůvky, křižovatky či přechody pro chodce. Cílem studie bylo mít návrh, který přinese i cenový propočet a zjištění souvisejících informací v území,“ vysvětlil náměstek olomouckého primátora pro rozvoj a strategie Tomáš Pejpek (ProOlomouc a Piráti).

POLITICKÁ KORIDA: Olomouc zdražuje jízdné v MHD. Co na to říkáte?

V dalším díle Politické koridy předsedové politických klubů v olomouckém zastupitelstvu nebo jejich zástupci odpovídali na otázku: Olomouc zdražuje jízdné v MHD. Jak tento krok vnímáte a jsou i jiné možnosti, jak pomoci rozpočtu Dopravního podniku?

Značná část úseku tramvajové trati v Hodolanech vede mezi jízdními pruhy rušné silnice I/46, která je spojnicí Olomouce a Šternberku či Opavy a řady dalších sídel. Pokud dojde k dotažení složitých příprav východního obchvatu města, mělo by se dopravní vytížení oblasti výrazně zmírnit, což při strategickém rozhodování již vedení radnice zohledňuje při určování rozsahu chystané modernizace trati. „Důvodem tohoto pojetí jsou zaprvé finance a zadruhé až dojde k vybudování východní tangenty, tak se změní využití této komunikace, která je nyní silnicí I. třídy. Do budoucna to bude běžná sběrná komunikace, po realizaci východní tangenty lze čekat, že se do proměny této ulice bude vstupovat razantněji,“ říká architekt a náměstek primátora Pejpek.

Jedním z klíčových aspektů je nákladnost obnovy letitého úseku, která je podle studie nyní vyčíslena na 580 milionů korun. „Vzhledem k velikosti běžného ročního investičního rozpočtu města jde o opravdu velkou částku. Město bude muset obecně u tramvajových tratí řešit financování z externích zdrojů,“ říká primátorův náměstek.

Radnice počítá i se zásadní proměnou městské třídy blíže centru města v ulicích Litovelská a Palackého, kudy také vede tramvajová trať a chystaný zásah by zde měl postihnout celý uliční profil. V kontextu této rekonstrukce se zřejmě zařadí hodolanský projekt do pořadníku. „Dělali jsme již jako první studii na ulici Litovelská a Palackého, předpoklad je, že jako první se bude zadávat projektová dokumentace pro tuto lokalitu, z hlediska obsluhovaného množství obyvatel a částí města je tato trať významnější. Hodolanská se bude řešit následně,“ dodal Tomáš Pejpek.

ANKETA: Pěší zóna v Palackého? Do konce října mohou Olomoučané podávat svoje připomínky a náměty

Už jen do konce října mohou obyvatelé Olomouce podávat svoje náměty a připomínky k plánované rekonstrukci důležité Palackého ulice v centru města, která by se mohla proměnit v pěší zónu. Projekt zahrnuje také Litovelskou a třídu Míru, přibylo by zde...

V závěru roku 2023 se hovořilo i o možnosti zajišťování dopravy v této části města s využitím autobusů, šéf dopravního podniku ale tuto alternativu vyvrátil. „O nahrazení tramvajového provozu autobusy v rámci dopravního podniku v této oblasti vůbec neuvažujeme. Trať můžeme opravovat v rámci nějakých havarijních zásahů třeba dalších deset nebo dvacet let, ale bylo by to spíše vyhazování finančních prostředků. Domníváme se, že je lepší v horizontu pěti let provést zásadní rekonstrukci,“ uvedl před časem předseda představenstva DPMO Jaroslav Michalík.

Po seznámení se s výsledky urbanistické studie radní nicméně uložili magistrátní kanceláři architekta města vypracování variantní studie se zajištěním autobusového provozu. „Požadavek rady města se odvinul od úvahy, že rada města by měla při rozhodování o investici v řádu 600 milionů korun mít studií prověřené i to, jaké dopravní a finanční parametry by měla varianta zajištění MHD prostřednictvím autobusové dopravy v úseku od autobusového nádraží do Pavloviček,“ objasnil východisko pro zadání další analýzy náměstek Pejpek.

Vadilo by vám nahrazení tramvají do Hodolan či Pavloviček autobusy?

 
 
Celkem hlasovalo381 čtenářů
 

Hodnocení článku je 88 %. Ohodnoť článek i Ty!

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky Doprava, investice, stavba, oprava, modernizace, tramvajová trať, tramvaj Hodolany, modernizace trati, Olomouc, ŘSD

Komentáře

Zatím zde nejsou vloženy žádné komentáře.

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.