Klíčový verdikt pro východní obchvat Olomouce. Přerovský úřad ruší mlékárně právo veta

Autoři | Foto Studio třiarchitekti

Vleklý spor o možnost výstavby vytouženého obchvatu Olomouce označovaného jako I/46 - východní tangenta, se dočkal významného posunu. Kvůli možné podjatosti olomouckého úřadu rozhodoval o pravidlech ochranného pásma vodního zdroje přerovský magistrát. I tento orgán potvrdil úpravu dokumentu tak, že by potravinářská společnost Olma nemohla odmítat realizaci úprav v lokalitě.

Více než sedmikilometrová přeložka silnice I/46, která má odvézt tranzitní dopravu z vytížených okrajových částí města Olomouce ve směru na Šternberk či Opavu, se dlouhodobě potýká s problémy při přípravných procesech. Jedním z hlavních důvodů je ochranné pásmo vodního zdroje mlékárenského podniku Olma.

V takzvaném opatření obecné povahy je uvedeno, že terénní či další úpravy v lokalitě jsou možné jen s kladným stanoviskem provozovatele vodního zdroje, tedy společnosti Olma. Tuto pasáž před nedávnem Odbor životního prostředí olomouckého magistrátu na základě metodického pokynu z Ministerstva životního prostředí vyškrtl. Následovalo ovšem další rozhodování v Přerově, kam krajský úřad záležitost kvůli možnosti systémové podjatosti.

Magistrát města Přerova zveřejnil v těchto dnech dokument, podle kterého se má rovněž odstranit část o potřebném souhlasu Olmy k úpravám v oblasti, kterou má procházet východní tangenta. „Řízením z moci úřední ve věci změny ochranného pásma dochází pouze k odstranění podmínky, která je prokazatelně nad rámec zákona,“ stojí ve vyjádření úřadu.

Jaký bude osud tramvajové trati v Hodolanech? Olomouc nechá prověřit i autobusovou variantu

Podrobnější přehled možné podoby rozsáhlé rekonstrukce tramvajové trati v městských částech Hodolany, Bělidla a Pavlovičky si nechala zpracovat olomoucká radnice. Vedení města se seznámilo se studií, která řeší modernizaci technicky dosluhující...

Jaký dopad má aktuální rozhodnutí na možnosti přípravy a samotné realizace výstavby zatím Ředitelství silnic a dálnic, které má být investorem stavby, nekomentovalo. „Vyhlášku vydanou magistrátem analyzujeme. Aktuálně běží lhůta 30 dnů pro podání námitek a připomínek. Konečné stanovisko můžeme poskytnout po uplynutí zmíněné lhůty, kdy budeme zároveň znát způsob jejich vypořádání,“ sdělil mluvčí ŘSD Miroslav Mazal.

Záměr projektu důležitého obchvatu Olomouce schválily příslušné organizace v roce 2015, o sedm let později následovalo posouzení vlivu na životní prostředí EIA. V roce 2027 by chtělo Ředitelství silnic a dálnic získat stavební povolení a vybrat stavební firmu.

Představitelé přerovského odboru životního prostředí připomněli, že v lokalitě se střetávají dva veřejné zájmy a to na úseku ochrany podzemních vod a úseku dopravní obslužnosti území.

Mlékárna OLMA patřící do holdingu Agrofert předsedy ANO Andreje Babiše jakékoliv změny ochranného pásma odmítá. „Společnost OLMA bude i nadále plnit své veřejnoprávní povinnosti za účelem ochrany tohoto vodního zdroje. Bližší podrobnosti nebude společnost dále komentovat," reagoval už dříve mluvčí Agrofertu Pavel Heřmanský.

Hodnocení článku je 62 %. Ohodnoť článek i Ty!

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky obchvat, východní tangenta, Olomouc, OLMA, ochranné pásmo, vodní zdroj, voda, podjatost, magistrát, silnice, Holice, Přerov

Komentáře

Jindřich Štěpánek

Ochrana vod musí mít prioritu před silnicí

Pátek, 16. května 2025, 18:33Odpovědět

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.