Klíčový verdikt pro východní obchvat Olomouce. Přerovský úřad ruší mlékárně právo veta

Autoři | Foto Studio třiarchitekti

Vleklý spor o možnost výstavby vytouženého obchvatu Olomouce označovaného jako I/46 - východní tangenta, se dočkal významného posunu. Kvůli možné podjatosti olomouckého úřadu rozhodoval o pravidlech ochranného pásma vodního zdroje přerovský magistrát. I tento orgán potvrdil úpravu dokumentu tak, že by potravinářská společnost Olma nemohla odmítat realizaci úprav v lokalitě.

Více než sedmikilometrová přeložka silnice I/46, která má odvézt tranzitní dopravu z vytížených okrajových částí města Olomouce ve směru na Šternberk či Opavu, se dlouhodobě potýká s problémy při přípravných procesech. Jedním z hlavních důvodů je ochranné pásmo vodního zdroje mlékárenského podniku Olma.

V takzvaném opatření obecné povahy je uvedeno, že terénní či další úpravy v lokalitě jsou možné jen s kladným stanoviskem provozovatele vodního zdroje, tedy společnosti Olma. Tuto pasáž před nedávnem Odbor životního prostředí olomouckého magistrátu na základě metodického pokynu z Ministerstva životního prostředí vyškrtl. Následovalo ovšem další rozhodování v Přerově, kam krajský úřad záležitost kvůli možnosti systémové podjatosti.

Magistrát města Přerova zveřejnil v těchto dnech dokument, podle kterého se má rovněž odstranit část o potřebném souhlasu Olmy k úpravám v oblasti, kterou má procházet východní tangenta. „Řízením z moci úřední ve věci změny ochranného pásma dochází pouze k odstranění podmínky, která je prokazatelně nad rámec zákona,“ stojí ve vyjádření úřadu.

Jaký bude osud tramvajové trati v Hodolanech? Olomouc nechá prověřit i autobusovou variantu

Podrobnější přehled možné podoby rozsáhlé rekonstrukce tramvajové trati v městských částech Hodolany, Bělidla a Pavlovičky si nechala zpracovat olomoucká radnice. Vedení města se seznámilo se studií, která řeší modernizaci technicky dosluhující...

Jaký dopad má aktuální rozhodnutí na možnosti přípravy a samotné realizace výstavby zatím Ředitelství silnic a dálnic, které má být investorem stavby, nekomentovalo. „Vyhlášku vydanou magistrátem analyzujeme. Aktuálně běží lhůta 30 dnů pro podání námitek a připomínek. Konečné stanovisko můžeme poskytnout po uplynutí zmíněné lhůty, kdy budeme zároveň znát způsob jejich vypořádání,“ sdělil mluvčí ŘSD Miroslav Mazal.

Záměr projektu důležitého obchvatu Olomouce schválily příslušné organizace v roce 2015, o sedm let později následovalo posouzení vlivu na životní prostředí EIA. V roce 2027 by chtělo Ředitelství silnic a dálnic získat stavební povolení a vybrat stavební firmu.

Představitelé přerovského odboru životního prostředí připomněli, že v lokalitě se střetávají dva veřejné zájmy a to na úseku ochrany podzemních vod a úseku dopravní obslužnosti území.

Mlékárna OLMA patřící do holdingu Agrofert předsedy ANO Andreje Babiše jakékoliv změny ochranného pásma odmítá. „Společnost OLMA bude i nadále plnit své veřejnoprávní povinnosti za účelem ochrany tohoto vodního zdroje. Bližší podrobnosti nebude společnost dále komentovat," reagoval už dříve mluvčí Agrofertu Pavel Heřmanský. Aktuální stanovisko ke změně zatím není k dispozici.

Hodnocení článku je 76 %. Ohodnoť článek i Ty!

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky obchvat, východní tangenta, Olomouc, OLMA, ochranné pásmo, vodní zdroj, voda, podjatost, magistrát, silnice, Holice, Přerov

Komentáře

Pavel Gabriel

A co zdraví lidí , bydlící na trase silnice z Holice do Chválkovic? Jakou ti mají prioritu? Kolika lidem zhoršil přetížený provoz zdraví?

Sobota, 17. května 2025, 18:36Odpovědět

Jindřich Štěpánek

Ochrana vod musí mít prioritu před silnicí

Pátek, 16. května 2025, 18:33Odpovědět

Bara Solc

Takže zbouráte tu spalovnu mazutu, co je poblíž? Ale no tak. Ty vody tam ohrožuje spousta dalších věcí v blízkém okolí, které jim nevadí. Pokud by jim šlo o čistou vodu, řešili by i ostatní věci.

Sobota, 17. května 2025, 18:54Odpovědět

Jindřich Štěpánek

Ne. Doteď spalovna zdroje nepoškodila. Proč ji likvidovat ?

Neděle, 25. května 2025, 12:18Odpovědět

Milan Kudela

Chránit vodu lze i bez blokace výstavby komunikace.

Sobota, 17. května 2025, 10:26Odpovědět

Jindřich Štěpánek

Někdy jo. Když to nejde, musí mít voda prioritu.

Neděle, 18. května 2025, 06:23Odpovědět

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.