Vlaky jsou zpět. Trať na Přerovsku je po havárii s benzenem opět v provozu

Autoři | Foto Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje, Správa železnic

Železniční trať u Hustopečí nad Bečvou na Přerovsku je po havárii vlaku s jedovatým benzenem opět v provozu. Dnes odpoledne tudy projel první nákladní vlak, později večer sem Správa železnic pustí také první rychlík. Havárie se stala koncem února, dekontaminace přijde na stamiliony.

"Ještě dopoledne jsme dokončovali poslední práce na infrastruktuře, ve 14 hodin už obnoveným úsekem projel první nákladní vlak. V noci na pondělí se na trať mezi Hranicemi na Moravě a Valašským Meziříčím vrátí i osobní doprava. Po půl jedenácté večer ji jako první využije IC 521 Valašský expres," potvrdila dnes odpoledne Správa železnic na sociálních sítích.

Vlak, který převážel cisterny s více než tisícem tun karcinogenního benzenu, na konci února vykolejil a začal hořet. Jel dvakrát rychleji, než měl. Toxická látka zamořila půdu a podzemní vody, likvidace škod vyjde na stovky milionů korun. Chemikálii vyrobila DEZA z koncernu Agrofert z Valašského Meziříčí, přepravoval ji soukromý dopravce. Policie celou věc vyšetřuje pro podezření z obecného ohrožení z nedbalosti a z poškození a ohrožení životního prostřední z nedbalosti.

První etapa sanace v Hustopečích nad Bečvou zacílí na tuny benzenu na hladině podzemní vody

První etapa sanace oblasti znečištěné po obrovské havárii vlaku s benzenem je v Hustopečích nad Bečvou naplánovaná na půl roku. Odborníci se zaměří zejména na nerozpuštěnou toxickou chemikálii, která se ukrývá na hladině podzemní vody.

"Výluka v úseku Hranice na Moravě – Lhotka nad Bečvou skončí v noci na pondělí, kdy bude postupně ukončena veškerá náhradní autobusová doprava i odklony vlaků. Osobní vlaky budou nahrazeny autobusy do nedělní půlnoci. Vlaky linky Ex2, což jsou Valašské expresy, budou nahrazeny autobusy do nedělních 22:20 hodin. Prvním vlakem, který na trati projede bude IC 521 Valašský expres Praha – Vsetín s příjezdem do stanice Hranice na Moravě ve 22:23," sdělila mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová.

V poškozeném úseku ovšem vlaky pojedou pomaleji, v celé lokalitě nadále probíhají sanační práce. 

Z lokality museli hasiči nejprve odklidit za přísných bezpečnostních podmínek havarované cisterny, ze kterých odčerpali benzen. Poté z prostoru kvůli navazujícím sanačním pracím odstranili i koleje a odborníci odtěžili kontaminovanou zeminu. Nyní se sanace zaměří zejména na nerozpuštěnou toxickou chemikálii, která se ukrývá na hladině podzemní vody. Podle hasičů šlo o největší havárii s benzenem v Evropě a zřejmě i na celém světě, která si vyžádala jejich bezprecedentní nasazení.

Hodnocení článku

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky nehoda, benzen, provoz, obnova, vlak, rychlík, Hranice, Valašské Meziříčí, Správa železnic, Agrofert, Vsetín, České dráhy

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.