Projekt instalace radarů na Červenohorském sedle přibrzdil. Města a ŘSD obtížně hledají kompromis

Autoři | Foto Policie České republiky

Dlouho připravovaný záměr automatizovaného měření rychlosti na klikaté silnici přes Červenohorské sedlo na pomezí Šumperska a Jesenicka se před samotnou realizací pozastavil. Ředitelství silnic a dálnic má stavební povolení, před přikročením k instalaci technologie ale jedná s obcemi s rozšířenou působností, které budou samotné měření zajišťovat o rozdělení budoucích nákladů na údržbu. Strany zatím nenašly vhodný model spolupráce a dlouhý úsek, který je oblíbenou destinací příznivců rychlé a někdy i riskantní jízdy na motorkách či v autech, nadále zůstává bez stálé kontroly.

Silnice I/44 prošla před osmi lety komplexní rekonstrukcí, opravený povrch a série horských serpentin přes Červenohorské sedlo láká k projížďkám motorkáře i řidiče aut z tuzemska i ze zahraničí. Při hezkém počasí se lokalita mění v neoficiální závodní dráhu. Negativními důsledky se pak mohou stát nehody, které mají i tragický konec. Naposledy vyhasnul na Červenohorském sedle v polovině června život jedenačtyřicetiletého motorkáře. Kromě rizika nehod je takřka stálým efektem i rámus ze silných a často upravených strojů, který se nese oblastí a trápí místní prakticky po celý den. „Hluk obtěžuje šíleným způsobem obyvatele, chataře i návštěvníky našich krásných hor. Víkendy jsou zde v létě extrémní a máme obrovské množství stížností na hluk, který přehlušuje vše hezké,“ uvedla již dříve na sociálních sítích starostka Loučné nad Desnou Petra Harazímová.

Zklidnění dopravy má přinést také soustava radarů, pro kterou si nechalo Ředitelství silnic a dálnic zpracovat odborný projekt, který už také prošel stavebním řízením a získal v úvodu roku potřebná povolení. K dalšímu kroku v podobě vysoutěžení dodavatelské firmy a následné instalaci už se ale nepřikročilo.

Provoz v Kokorách nově stráží radar. Ranaři obcí projíždí i devadesátkou, upozorňuje starostka

Motoristé na značně vytíženém silničním tahu mezi Olomoucí a Přerovem budou v obci Kokory nově pod dohledem automatického radaru. Zařízení zajistí kontrolu dodržování rychlosti v obydlené zóně, kterou protíná rušná silnice I. třídy.

Přestupkové agendě by se měly v budoucnu věnovat města – obce s rozšířenou působností – Šumperk a Jeseník, mezi která se území Červenohorského sedla administrativně dělí. Jenže první návrhy Ředitelství silnic a dálnic na spolupráci se ani v jednom z okresních sídel nejevily jako adekvátní. „Zpracování přestupků jsme připraveni se věnovat. Na odbor dopravy byl v tomto směru přijat nový zaměstnanec. Připravujeme se a snažíme se proces zpoloautomatizovat. Vybrali jsme i software, který náročnost zpracování eliminuje,“ sdělila mluvčí šumperské radnice Jana Kaněvová a pokračovala: „Není však přijatelné, abychom převzali veškerou správu a servis radarů na město. Tato odpovědnost by měla být na ŘSD. Přestože peníze z přestupků zůstávají tomu, kdo zpracovává přestupek, tedy městu, tak tento výběr pokryje pouze náklady na zaměstnance a potřebný software. Navíc zkušenosti z jiných měst potvrzují, že v průběhu času se výběr sníží na přibližně deset procent,“ upozornila mluvčí Šumperku.

Vyznačení měřených úseků na šumperské straně Červenohorského podle dokumentace AŽD Praha. Zdroj: Ředitelství silnic a dálnic ČR

Podobný názor zaznívá i z Jeseníku. „Co se týče finančních nákladů, město by muselo hradit nejen úředníka, který by se věnoval agendě přestupků, ale také náklady na údržbu samotného zařízení – ŘSD požadovalo uzavření servisních smluv s vítěznou firmou, přičemž náklady na údržbu by pro Jeseník činily zhruba půl milionu korun ročně,“ informovala mluvčí Jeseníku Markéta Kaniová.

Kdo by měl platit za údržbu a provoz radarů na silnici I. třídy přes Červenohorské sedlo?

 
 
 
 
Celkem hlasovalo65 čtenářů
 

„Radní města Jeseník neschválili návrh smlouvy, který zaslalo Ředitelství silnic a dálnic. Navržené měření na jesenické straně sedla se podle našeho názoru jeví jako neefektivní a zároveň pro Jeseník finančně nákladné. Konkrétně šlo na jesenické straně sedla o jedno úsekové měření v délce přibližně 4,5 kilometru, a to v úseku kde se nachází velmi ostré zatáčky, z nichž některé mají až 180°. V takových podmínkách není předpoklad, že by řidiči v průměru překračovali povolenou rychlost 90 km/h,“ doplnila pohled zástupců lázeňského města na severu Olomouckého kraje mluvčí Kaniová.

Vyznačení měřeného úseku na jesenické straně Červenohorského podle dokumentace AŽD Praha. Zdroj: Ředitelství silnic a dálnic ČR

Pro instalaci radarů tak bude zřejmě potřeba najít kompromisní řešení. „Situace je složitá, proto skutečně stále jednáme a hledáme schůdná řešení. Výhrady obcí s rozšířenou působností respektujeme, pracujeme se všemi podmínkami tak, abychom nemuseli přistoupit k nezvyklým závěrům celého projektu zaměřeného na zvýšení bezpečnosti provozu silnice I/44 přes Červenohorské sedlo,“ reagoval mluvčí olomouckého pracoviště ŘSD Miroslav Mazal.

Po uzavření potřebných dohod by měl následovat proces výběrového řízení zhotovitelské firmy a poté samotné stavebně-technické úpravy v horské lokalitě. Kdy se stacionární měřící přístroje na Červenohorském sedle skutečně objeví, tak není jasné. „Slíbili jsme obcím, kterých se hluk z provozu týká, že tuto situaci budeme řešit a jsme nachystáni tento slib splnit,“ podotkla mluvčí Šumperku Jana Kaněvová.

Hodnocení článku

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky Doprava, měření rychlosti, radary, radary Červenohorské sedlo, Olomoucký kraj, ŘSD, Kouty nad Desnou, Loučná nad Desnou, Jeseník, Šumperk

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.