Nebezpečí mlhy na silnicích. Zásadní je nepodceňovat svícení, radí expert BESIPu

Autoři | Foto Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje

Špatná viditelnost a mokrá vozovka. V první polovině listopadu se řidiči v Olomouckém kraji zejména v ranních hodinách potýkali s mlhavým počasím, což přináší zejména při jízdě mimo obec řadu rizik. V regionu došlo v úvodu týdne z různorodých příčin k několika nehodám se zraněním, krajský koordinátor BESIPu připomíná důležité zásady při řízení za mlhy.

Za husté mlhy došlo na začátku týdne k tragické nehodě na dálnici D35 u Olomouce, další nehody se nad ránem za snížené viditelnosti staly na stejné dálnici o několik kilometrů blíže Litovli. Příčina nehody se smrtelným zraněním je stále v šetření policie. „Co se týká dalších dopravních nehod na D35, tak řidiči nepřizpůsobili rychlost jízdy především povětrnostním podmínkám a narazili do vozidel před nimi,“ sdělila policejní mluvčí Ivana Skoupilová. Při srážkách vznikla nejen hmotná škoda, ale došlo také ke zranění účastníků jedné z havárií.

Na opatrnost za volantem apelovali záchranáři, hasiči i policisté. „Rada je velmi jednoduchá. Spousta řidičů podceňuje předepsané osvětlení vozidla. Někdo svítí i ve městě a nemusel by a někdo zase jede po dálnici a použije denní svícení. Když je mlha a nevidím auta před sebou ani za sebou, tak mlhovky prostě rozsvítit musím, nelze zcela spoléhat na automatické režimy. Vždycky se objeví někdo, kdo třeba bude spěchat a dojede mě,“ upozorňuje krajský koordinátor BESIPu Miroslav Charouz.

Tragédie na D35 u Olomouce: mladý šofér dodávky zemřel po čelním střetu s kamionem

Ze zatím neznámých příčin došlo za mlhavého počasí v úterý nad ránem k čelnímu střetu dodávky a kamionu v dokončovaném novém úseku dálnice D35 u Olomouce. V místě s provizorní úpravou provozu se jedno z vozidel dostalo protisměru, což bylo osudné...

Dalším důležitým aspektem je bezpečný rozestup mezi vozidly a to nejen na dálnici. „Tento jev řešíme už hrozně dlouho a je to už bohužel takové klišé. Čím máme modernější auta, tak tím víc musíme řidičům připomínat tyto základní věci. Je potřeba upravit rychlost. Počasí je v posledních dnech typicky dušičkové. Chování některých řidičů je ale nepochopitelné. Kolikrát za mnou jede auto tak nalepené, že ani nevidím jeho přední světla,“ posteskne si odborník na bezpečnost silničního provozu.

Mimo obec i na dálničních tazích je pak důležité přizpůsobit rychlost vzdálenosti, na kterou je přes mlhu vidět. „Z mého pohledu jakákoliv rychlost vyšší než 80 kilometrů v hodině už je riskantní. Dosvit světlometů neumožňuje dodržet bezpečnou vzdálenost a zastavit v případě potřeby. Pak vznikají řetězové nehody, kdy řidiči přecení rychlost a parametry vzdálenosti, na které vozidlo dokáže zastavit,“ dodává dopravní expert.

„Jsou různé nehodové děje, někdo třeba spoléhá i na adaptivní tempomat, jeho auto sice začne v případě potřeby prudce brzdit, ale auto za ním to třeba nečeká a dojde k nehodě. Stane se to během vteřiny, která už nejde vzít zpět. Kouzlo bezpečné jízdy je ve snížení rychlosti, dodržování rozestupů a hlavně svícení tak, abychom se všichni navzájem viděli,“ shrnuje Miroslav Charouz.

Hodnocení článku

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky Doprava, nehoda, dopravní nehoda, mlha, mlhavé počasí, podzim, zima, Olomouc, BESIP, Olomoucký kraj

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.

Pošli tip na kulturní akci

Publikace zaslané kulturní či sportovní akce není garantována a vždy o publikaci rozhoduje redakce.
Zasláním tipu do redakce zároveň deklaruji, že mám svolení s užitím fotografie.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Odesláním formuláře souhlasím s obchodními podmínkami, etickým kodexem a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.