Dnes, 14:49
Dvacet let po schválení záměru projektu D1 Říkovice – Přerov se řidiči nejen v regionální ale zejména tranzitní dopravě a také obyvatelé Přerova dočkají vytoužené úlevy. V pátek 19. prosince se bude odpoledne autostráda postupně zprovozňovat. Dopravní zátěž odvede nejen z okresního města se zubrem ve znaku, ale i z dálnice D46 mezi Olomoucí a Prostějovem. Zahájení stavby brzdila řada sporů i soudních tahanic.
Už mnoho kapitol čítá historie dálnice D1, která započala v roce 1939. Původní plány se postupně měnily a v nové podobě se začala stavět v roce 1967. Kompletní bude páteřní komunikace České republiky 19. prosince 2025, kdy se po 58 letech slavnostně otevře poslední chybějící úsek 0136 Říkovice – Přerov.
Chybějící část dálnice kolem Přerova tížila město už v 90. letech. „V roce 1998 poslali zastupitelé dopis ministru dopravy s urgencí, aby stavba dálnice byla co nejdříve zahájena, neboť město trápí katastrofální dopravní situace. Ministr tehdy přislíbil zahájení stavby v roce 2002,“ zavzpomínal před třemi lety vedoucí odboru rozvoje přerovského magistrátu Pavel Gala.
Právě v prosinci 2022 se totiž stavba vytoužené autostrády oficiálně rozběhla. Celý záměr se mnoho let potýkal s odporem části obyvatel dotčených stavbou a také ekologických aktivistů, kteří využívali širokou škálu námitek, odvolání, rozkladů, žalob a dalších nástrojů, aby stavbě deseti kilometrů dálnice zabránili.
Pátek, 11. dubna 2025, 13:05
Kompenzace za stavbu dálnice D1, která zasáhla přerovskou místní část Dluhonice, jdou občas pomalu. Díky inflaci se tak možná nedostane na všechny slíbené akce. Hlavní body se však podle představitelů Dluhonic plní, letos například začne stavba...
Pravomocné stavební povolení získal klíčový úsek právě v úvodu prosince 2022, kdy se ministerstvo dopravy vypořádalo s námitkami hnutí Děti země, spolků Krajina Dluhonice, Voda z Tetčic a několika obyvatel Dluhonic. Právě v přerovské části se nakonec demolovalo několik stavení a za posledními domy na okraji obce už se tyčí obrovitá stavba estakády s protihlukovými stěnami.
„Stejně jako je velký přínos D1, velké a táhlé byly i problémy s její výstavbou kolem Přerova. ŘSD absolvovalo přes 20 soudních sporů, těm předcházely různé námitky, soudní spory končily až u Nejvyššího soudu. Muselo se zpracovat množství různých stanovisek, podkladů a právních posudků,“ připomněl v podcastu Ředitelství silnic a dálnic generální ředitel Radek Mátl, jehož organizace stojí v pozici investora za výstavbou sedmimiliardového díla.
Pátek, 14. listopadu 2025, 15:07
Poslední asfaltování na hlavní trase a více než deset kilometrů vytouženého dálničního úseku D1 Říkovice – Přerov bude mít hotovou vozovku. Na položení poslední vrstvy ještě navazuje celá řada činností, které musejí stavbaři stihnout v průběhu...
I v průběhu stavby ještě panovala určitá nejistota, proti stavebnímu povolení odpůrci podali i stížnost k ústavnímu soudu, který ji ale v roce 2024 zamítl. Ještě v současnosti upozorňují Děti Země na nedostatky spojené s kácením a náhradní výsadbou dřevin v lokalitě dálnice u Přerova.
„Nebyl to masivní odpor, byli to jednotlivci, ale bohužel napadali prakticky veškerá vydaná rozhodnutí. Podobně jako u D49, kde si většina lidí stavbu přeje, ale pár jednotlivců to blokuje. Demolovali jsme i některé nemovitosti. Seděl jsem s lidmi někdy i několik hodin doma, abychom se byli schopni domluvit, a nakonec třeba své nemovitosti i dobrovolně prodali, aby mohla ta nejvýznamnější mostní estakáda vzniknout. Odpor, který zde byl, jsme dokázali zdolat díky neskutečnému úsilí celé státní správy a úřadů. Mám z toho neskutečnou radost a datum 19. prosince 2025 si zapamatuju asi do konce svého života,“ prohlásil generální ředitel ŘSD.
D1 Říkovice – Přerov se dočká slavnostního otevření v pátek kolem poledne. Samotná úprava dopravního značení, které umožní veřejnosti průjezd novým úsekem, bude probíhat postupně později odpoledne. Poté se už budou moct projevit přínosy kompletního dálničního tahu D1 od polských hranic přes Ostravu, kolem Přerova, Kroměříže, Brna až k Praze.
„Ten význam je obrovský. A když půjdeme do detailu, tak hlavně pro lidi: když dnes tranzitní doprava projíždí zastavěným územím města Přerov, je to příšerné, když lidé mají kamiony a osobní auta v těsné blízkosti svých obydlí. A jen dostavbou tohoto desetikilometrového úseku D1 zmizí z města Přerov 70 procent kamionů. To je obrovské číslo a pro lidi obrovská úleva. Ekonomické přínosy jsou nezpochybnitelné, ale stavíme to hlavně pro lidi, kteří bydlí v blízkosti komunikací, a pro řidiče, aby se bezpečně a dobře dostali ke svým domovům,“ popsal Radek Mátl.
Pozitivní dopad bude mít nová dálnice i pro oblast Olomouce a Prostějova či Vyškova. Takzvaná hanácká dálnice D46 mnoho let sloužila jako provizorní alternativa právě za chybějící úsek D1 u Přerova. „Tato dálnice byla obrovsky zatížená a svými parametry tomu ani nebyla přizpůsobená, procházela Prostějovem skrz město. Přínos tohoto úseku D1 pro střed Moravy je obrovský,“ dodal šéf ŘSD.
Kromě dopravního aspektu bude mít dálnice svůj přínos zřejmě i v rozvoji podnikatelského prostředí a zaměstnanosti v regionu. Už nyní připravují díky dobré dostupnosti investoři v oblasti kolem dálnice u Přerova několik developerských projektů zaměřených na logistická centra či lehkou výrobu.
„Velké poděkování všem, kteří se na stavbě podílejí – projektantům, dělníkům, technikům i vedení stavby. Odvádíte práci, která zásadně ovlivní dopravu a život v celém regionu. Prosím, dávejme na sebe pozor a buďme k sobě ohleduplní – hlavně v prvních dnech provozu,“ napsal na sociálních sítích přerovský náměstek primátora pro oblast dopravy Tomáš Navrátil (ANO).
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám