Projekt stavby východního obchvatu Olomouce, který z města odvede automobilovou dopravu od Přerova na Šternberk a zpět, nepočítá se zachováním silnice z olomouckého předměstí Chválkovice do nedaleké obce Samotišky.
Obchvat bude tuto frekventovanou komunikaci křížit a rozdělí ji na dvě samostatné části, vyplývá z dokumentace, která byla zveřejněna v databázi EIA. Zachování hojně využívané silnice, která vede z Chválkovic do Samotišek a dál na oblíbené výletní místo Svatý Kopeček, požadují zástupci místních obyvatel.
"Stávající silnice III/4432 bude za Chválkovicemi, v místě křížení s novou silnicí I/46 přerušena, doplněna obratištěm a nahrazena lávkou pro cyklisty a pěší," stojí v dokumentaci zpracované pro proces EIA. Variantu vybudování podjezdu pod novým obchvatem prověřoval magistrát i krajský úřad a nakonec byla podle autorů dokumentace zamítnuta. "Především kvůli vysokým nákladům spojeným s touto stavbou," uvedli.
Odborníci před zahájením procesu EIA vypočítali, že vybudování podjezdu pod novým obchvatem by jeho stavbu prodražilo zhruba o půl miliardy korun. Většinu těchto nákladů by musel zaplatit krajský úřad.
Předseda komise městské části Chválkovice Bohumil Šíp řekl, že pokud bude silnice spojující Olomouc s obcí Samotišky opravdu rozpůlena na dvě samostatné části, tak to zkomplikuje život 20.000 až 30.000 lidem z Olomouce, Samotišek či Lošova, kterým by se výrazně prodloužily dopravní trasy. Šíp upozornil, že v případě mimořádných událostí nebudou mít obyvatelé Chválkovic k dispozici objízdnou trasu do Olomouce přes nedaleký Droždín.
Zástupci místních samospráv proto podle Šípa jednají s městským úřadem i hejtmanstvím, zda by křížení obchvatu se silnicí nemohlo být dodatečně upraveno například nadjezdem tak, aby silniční spoj mezi Samotiškami a Olomoucí zůstal po stavbě obchvatu zachován.
Starosta Samotišek Luboš Gloser potvrdil, že se vedou jednání o dopravním řešení křížení tangenty se silnicí od Olomouce. "Snažíme se v tom udělat nějaké kroky, aby nás to neodřízlo. Pokud by se našlo elegantní řešení na překonání tangenty, tak by to pro nás byla velice pozitivní zpráva," řekl Gloser.
Příprava východního obchvatu byla zahájena před deseti lety, radnice ale původní variantu nakonec zamítla, protože vedla blízko obytné zástavby. Nová trasa obchvatu je plánována ve větší vzdálenosti od domů a stát má více než tři miliardy korun. Z dokumentace EIA vyplývá, že zahájení stavby východní tangenty je naplánováno na rok 2020. Obchvat má být dokončen o dva roky později.
Plánovaný obchvat má omezit hustý automobilový provoz v městských čtvrtích Holice, Hodolany, Bělidla, Chválkovice a Týneček, na kterém má hlavní podíl tranzitní doprava. Například Chválkovicemi denně projede až 20.000 aut. V dopravních špičkách se na silnicích tvoří dlouhé kolony a časté jsou dopravní nehody.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.