Nejlepším českým filmem roku 2018 bylo podle filmových novinářů drama režiséra Roberta Sedláčka Jan Palach. Jeho producenti včera na slavnostním večeru v pražském Divadle Archa převzali Cenu české filmové kritiky. Ocenění za nejlepší režii dostal Olmo Omerzu díky road-movie Všechno bude. Nejlepší scénář napsali podle kritiků Tomáš Pavlíček a Lucie Bokšteflová ke komedii Chata na prodej. Celkem získalo cenu osm titulů ze 14 nominovaných.
Zatímco v nominacích na České lvy, jež se budou předávat 23. března, dominuje politický thriller Toman o vývoji v poválečném Československu, na Cenách české filmové kritiky nezískal tento film nominaci ani jednu. Jako nejlepší loňský film ohodnotili kritici snímek Jan Palach. Filmoví novináři ho nominovali také v kategorii režie, scénář, nejlepší herec, nejlepší herečka a objev roku, a byl tak favoritem dnešního večera.
Drama Jan Palach mělo premiéru loni 21. srpna na výročí srpnové okupace z roku 1968. Na rozdíl od trilogie Agnieszky Hollandové Hořící keř, jejíž děj začíná okamžikem studentova sebeupálení, Sedláčkův film sleduje poslední rok a půl Palachova života. Ukazuje, jak se změnila atmosféra v tehdejším Československu, jakým vývojem prošlo jeho vnímání společnosti a snaží se ukázat, co ho vedlo k jeho činu.
Další ocenění si mezi sebe dnes večer rozdělilo sedm snímků. Dvě sošky si nakonec odnesli tvůrci Hovorů s TGM. Debutující režisér Jakub Červenka byl vyhlášen Objevem roku a představitel Tomáše Garrigua Masaryka Martin Huba získal ocenění za nejlepší herecký výkon. Navázal tak na loňský úspěch Karla Rodena, který v biografickém dramatu Masaryk Julia Ševčíka ztvárnil Masarykova syna Jana. Z hereček českou filmovou kritiku nejvíce zaujala Jenovéfa Boková v debutu Beaty Parkanové Chvilky.
Cenu za režii převzal Olmo Omerzu, tvůrce filmu Všechno bude, který vznikl v česko-slovinsko-slovensko-polské koprodukci. Inspirací pro něj byla policejní zpráva o třináctiletém chlapci, kterého v autě zastavila policie. Omerzu natočil netradiční road-movie o dvou chlapcích, kteří se v ukradeném autě vydávají na cestu přes republiku. Cílem jejich útěku je pocit svobody a touha něco zažít. Akademici snímek nominovali i do boje o Oscara v kategorii cizojazyčných filmů, do užší nominace se však neprobojoval.
Nejlepším dokumentem byl loni podle kritiků snímek Až přijde válka, který natočil Jan Gebert.
V kategorii audiovizuální počin obdrželi cenu Jan a Václav Švankmajerovi za výtvarnou stylizaci posledního celovečerního snímku Jana Švankmajera Hmyz. Hokejový dokument Ondřeje Hudečka Nagano Tapes zvítězil v kategorii Mimo kino. Tou chtějí kritici upozornit na počiny mimo klasickou kinodistribuci, které vznikají pro televizi či internet a dělají českou audiovizuální kulturu rozmanitější, ale zároveň bývají méně vidět.
O cenách rozhodlo zhruba pět desítek novinářů ze Sdružení české filmové kritiky. Jejich hlasování je veřejné, výsledky jsou dostupné na webových stránkách www.filmovakritika.cz.