Počasí dnes13 °C, zítra13 °C
Neděle 6. října 2024  |  Svátek má Hanuš

Recenze: Film V srdci moře vás zavede až do nitra Moby Dicka

Režisér Ron Howard umí diváka dostat na unikátní místa, což ukázal už v Apollu 13 nebo nedávno ve filmu Rivalové. Tentokrát s ním vyrazíte na velrybářskou výpravu a budete žasnout.

Tento film by neměl ujít vaší pozornosti, protože si na jeho konci uvědomíte, čeho všeho jsou lidé schopni s vidinou bohatství. I když by se mohlo zdát, že půjde hlavně o akční podívanou, zejména krásné záběry s hejny delfínů a velryb, ještě umocní pocit fascinace nad těmito úžasnými stvořeními.

Téma filmu V srdci moře je prosté – v době, kdy byl lov největších mořských savců na vrcholu, vyrážela jedna výprava za druhou na širé moře, aby domů přivezla co nejvíce velrybího oleje, kterým se svítilo ve městech, topilo v továrnách a mazaly se jím stroje. V předvečer blížící se průmyslové revoluce tak tento olej dosahoval podobné důležitosti, jako dnes ropa.

Příběh je inspirovaný románem Bílá velryba, ve kterém gigantický tvor zabíjí námořníky a potápí velké lodě. Ano, dočkáte se jej, ale naštěstí nejde jen o jakési čekáním na Moby Dicka, protože už i přípravy na plavbu a následný lov obyčejných normálně vzrostlých velryb na otevřeném moři patří k největším zážitkům, které v kině vůbec můžete prožít. Budete překvapeni, jakým způsobem se velryby lovily a bude se vám to zdát až neuvěřitelně kruté a zároveň nebezpečné pro samotné velrybáře. A pak se zjeví ona bílá velryba, větší než samotná loď a začíná boj o přežití, pro který je velikost filmového plátna tím pravým rozměrem. Scény točené nad i pod hladinou si v každém případě náramně užijete.

Jediné, co se dá filmu vytknout, je lehce předvídatelný konflikt mezi kapitánem lodi a jeho prvním důstojníkem. Kapitán je dosazeným do funkce, jak bychom slušně řekli přes „tlačenku“, protože je synem majitele společnosti, který výpravu financuje, zatímco první důstojník, v podání Howardova současného dvorního herce Chrise Hemswortha, musí kapitánský post oželet, protože nepochází z urozené rodiny. Mezi těma dvěma to samozřejmě moc neklape, ale čert to vem, i tak jde o skvělý film.

Olomoucká Drbna hodnotí: 82 %

Na film můžete zajít třeba do olomouckého Premiere Cinemas, program najdete zde.

Autoři