Po 140 letech mohou návštěvníci zámku v Čechách pod Kosířem na Prostějovsku vidět mimořádné dílo malíře Josefa Mánesa, který na zámku často pobýval a tvořil. Jde o obraz Utonulý, který vznikl v roce 1867, ale byl dlouho skrytý. Je to zároveň Mánesova poslední olejomalba. Obraz bude na zámku po celou letošní sezonu.
Olejomalbou o rozměrech 26,3 krát 21,3 centimetru Mánes v závěru svého života předběhl svoji dobu a ještě před nástupem impresionismu se dokázal vzepřít tehdy vládnoucímu stylu. Obraz byl navíc zhruba 140 let ukrytý před zraky odborníků i veřejnosti.
"Podnětem pro vznik obrazu byla zakázka na velký obraz Slavnost rusalek, který ale z důvodu Mánesovi nemoci už nikdy nevznikl. Mánes se začal velmi důkladně připravovat. Nechal se slyšet, že konečně může malovat z hloubi svého srdce nikým a ničím nesvazován," popsal vznik plátna jeho současný soukromý majitel.
V Mánesově době vládl tradiční akademický způsob malby. Až po jeho smrti se ve Francii začínají objevovat první avantgardní díla, později označovaná jako impresionismus. "Bohužel Mánes zemřel dříve, než stihl tento zcela revoluční způsob malby rozvinout. Utonulý je jediný dochovaný olej z posledního tvůrčího období tohoto geniálního malíře," vysvětlila v tiskové zprávě ředitelka Sbírky umění 19. století a klasické moderny Národní galerie Praha Veronika Hulíková.
Pátek, 14. května 2021, 06:50
Nově nalezený obraz namalovaný mecenášem Josefa Mánesa či repliky šperků hraběnky Gizely Silva Tarouca nabídne letos svým návštěvníkům zámek v Čechách pod Kosířem na Prostějovsku. Správci památky se chystají rozšířit i filmovou expozici Jana a...
Mánes obraz vytvořil přímo na zámku v Čechách pod Kosířem, kam často jezdil a stal se rodinným přítelem hraběcího rodu Silva Tarouců, jimž toto sídlo patřilo. Po malířově smrti zůstala drobná olejomalba v rukou Silva Tarouců, ti ji posléze coby poděkování za službu darovali svému vrchnímu komorníkovi Janu Pchálkovi.
V roce 1907 dílo u Prchálka vyfotografoval badatel, historik a publicista Emil Edgar, napsal o něm článek a snažil se přesvědčit ministerstvo kultury a Národní Galerii, aby obraz koupily. To se nepodařilo a dílo upadlo v soukromé sbírce v zapomnění. V roce 2004 umřel poslední potomek Jana Prchálka a plátno se dostalo do rukou současnému majiteli. Ten díky článku z roku 1907 zjistil, že jde skutečně o obraz Utonulý.
Experti z Národní Galerie olejomalbu detailně prozkoumali, rentgenové snímky potvrdily i Mánesovu bravurní podkresbu. "Nechtěli tomu uvěřit. Mysleli si, že je toto dílo už navždy ztracené," podotkl současný majitel obrazu.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.