Technologie dnes nabízí mladým umělcům možnosti skládání hudby, vytvářet obrazy nebo psát povídky. Moderní nástroje vtrhly do uměleckého světa jako divoká voda, ale podle pedagožky ze základní umělecké školy v Žerotíně to nikdy nenahradí talent.
Speciální programy umožňují mladým muzikantům nahrávat i upravovat hudbu a tvořit tak jedinečné skladby, nebo nalézat inspiraci v dalších on-line výukových programech. Podle olomoucké pedagožky Hany Švajdové ale technologie nikdy nenahradí talent, ten podle ní totiž činí člověka jedinečným.
Podobný postoj má i k osobnímu kontaktu mezi učitelem a žákem, který je podle odborníků při výuce hudby potřeba a moderní technologie je nahradit neumí. „Z použití nových technologií v hudbě prosperují především pokročilejší žáci, kteří tak mohou doplňovat a kombinovat dosažené znalosti,“ vysvětlila Švajdová. Dodala, že pro děti, které se na nástroj teprve učí, je důležitý individuální přístroj, při kterém mu má učitel předat základy a dohlédnout na to, aby si nevytvořili špatné návyky.
Proto nedoporučuje pro mladší začátečníky výuková videa. „Je možné je použít jako doplněk výuky, ale je nutná zpětná vazba a osobní přístup učitele, který by měl žákům umožnit emocionální prožitek z hudby, který k ní neodmyslitelně patří,“ objasnila pedagožka. Videa, podle kterých se může člověk učit hrát na nástroj, doporučuje spíše začátečníkům z řad dospělých, kteří nemají možnost navštěvovat lekce s učitelem.
Za trochu jinou kategorii považuje aranžovací a notové programy, které práci s hudbou mohou urychlit. „Ale i tady platí, že technika talent nenahradí,“ doplnila.
Pondělí, 6. března 2023, 06:57
Rozsáhlá rekonstrukce Červeného kostela z přelomu 18. a 19. století vstoupila do závěrečné fáze, probíhají dokončovací práce v interiérech. Vědecká knihovna v Olomouci a další instituce v olomouckém regionu budou mít od 17. května k dispozici nové...
Kromě klasické hry na klavír vyučuje Švajdová také autorskou tvorbu. „Improvizaci jsem se začala postupně věnovat teprve před patnácti lety. Do té doby mi přišlo nemyslitelné jen tak si sednout ke klavíru a zahrát si pro radost.“ popsala Švajdová. Improvizaci a skládání vlastní hudby považuje za velmi osvobozující a nyní se v tom snaží podporovat i své studenty.
Moderní technologie, k nimž by běžně neměli přístup, využívají žáci, kteří jsou součástí programu Akademie MenArt pro nadané děti, kam se klavíristka již potřetí zapojila se svým studentem. „Mentoři z řad profesionálních umělců sdílí svou zkušenost a osobní doporučení a zároveň žáky učí, jak se orientovat ve zdrojích a on-line nástrojích, kterých je nyní takřka neomezené množství,“ vysvětlila v tiskové zprávě ředitelka MenARTu Dana Syrová.
Zároveň potvrdila tvrzení pedagožky, že základem je znalost teorie a ovládnutí techniky. „Na to kladou důraz všichni mentoři bez výjimky. Moderní technologie jsou následně v některých oborech velmi vítaným pomocníkem, který celý proces tvorby usnadňuje nahrát, předávat a dále na díle pracovat,“ dodala Syrová.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.