Pozoruhodný příběh se skrývá za obrazem Josefa Mánesa s názvem Podobizna dětí hraběte A. A. Silva-Taroucy. Zrestaurované dílo se nyní vrátilo na zámek do Čech pod Kosířem na Prostějovsku, kde malíř často pobýval. Obraz zde v roce 1867 vznikl, kromě dětí zachycuje i předměty, které jsou na zámku dodnes k vidění.
Mánesův obraz se do Čech pod Kosířem vrátil po dvou letech z Národní galerie, kde ho experti zrestaurovali. Klečící chlapec na obraze je mladý František Josef II. Silva-Tarouca, který jako malý Mánesa na zámku zažil.
"Neměl na něj příliš dobré vzpomínky. V době vzniku obrazu již malíř trpěl psychickou chorobou, po jeho smrti a proslavení se panu hraběti do zámku dobývali rádoby Mánesologové, které musel neustále odhánět. A v neposlední řadě, což byl asi největší vroubek, kdykoli se na zámeckém stole objevily jahody, Mánes si je všechny přivlastnil a hraběcím dětem nic nenechal," popisuje s mírnou nadsázkou kastelán zámku Martin Váňa.
Malíř se ovšem svým šlechtickým mecenášům bohatě posmrtně odvděčil. Když Silva-Taroucové po pozemkové reformě a nešťastných podnikatelských pokusech zchudli, prodejem Mánesových děl dokázali odvrátit bankrot a ztrátu rodového sídla. "Tímto způsobem se dílo dostalo do rukou Národní galerie, která obraz zapůjčila zpět na místo jeho vzniku," podotkl kastelán.
Úterý, 5. července 2022, 19:12
Po 140 letech mohou návštěvníci zámku v Čechách pod Kosířem na Prostějovsku vidět mimořádné dílo malíře Josefa Mánesa, který na zámku často pobýval a tvořil. Jde o obraz Utonulý, který vznikl v roce 1867, ale byl dlouho skrytý. Je to zároveň...
Stojící chlapec uprostřed je mladší Františkům bratr Arnošt Emanuel Silva-Tarouca. "Neměl nárok na významnější dědictví, a proto se musel poohlédnout po bohaté nevěste, což se mu vskutku zadařilo. Za ženu si vzal dědičku panství s centrem v Průhonicích u Prahy, hraběnku Nostic-Rieneckovou. Díky bohatému věnu mohl nejen podporovat kulturní život v Čechách, ale hlavně vybudovat Průhonický park, který je v současnosti na seznamu památek UNESCO," přiblížil kastelán.
Dívka na obraze je starší sestra obou chlapců, Marie Henrietta Silva-Tarouca. Přestože byla velmi pěkná, nikdy se nevdala. Josef Mánes k ní choval vřelé city patrně z toho důvodu, že se nemohl podílet na výchově své vlastní dcery. K narození dívky malíř daroval její mamince, hraběnce Gizele, slavnou kresbu s názvem Ukolébavka. Marie Henrietta zemřela v ústavu šlechtičen v Brixenu.
"Na obraze jsou také dva předměty, které v současnosti mohou návštěvníci vidět zrestaurované v dětském pokoji na zámku. Jedná se o barokní bohatě intarzovanou skříň a obrázek Svaté rodiny, který vznikl podle renesanční rafaelovské kresby. Portrét uprostřed obrazu by měla být svatá Agáta, podle našich informací v současnosti visí na slovenském zámku v Bojnicích," dodal kastelán.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.