Dvě hodiny, dvě komise, šest otázek. Zástupci komisí městských částí Hejčína a Řepčína se v pondělí 27. ledna sešli, aby prodiskutovali s vedením města nejpalčivější problémy. Hejčínské nejvíce zajímá budoucnost Erenburgovy ulice, Řepčínské třeba havárie vodovodu.
Omezení tonáže nákladních aut na šest tun na Erenburgově ulici by si přáli lidé z Hejčína. Město Olomouc však uvádí, že dle dopravních odborníků něco takového není v současnosti možné.
„Omezení dvanáctitunových vozidel jsme původně chtěli pro mnohem větší území než jen pro Foerstrovu ulici, toho jsme ale nedosáhli. Dokud nevznikne na kruhovém objezdu u Globusu páté rameno, které je záležitostí krajského úřadu, ne města, nelze ani počítat s omezením tonáže pro Erenburgovu,“ odpověděl Martin Luňáček z odboru strategie a řízení. Podle něj není uskutečnitelný ani odklonlon dopravy na Litovelskou, která představuje páteřní komunikaci pro městskou hromadnou dopravu. „Mnohem více se o provozu dozvíme po otevření mostu Komenského, kdy v se Erenburgově uskuteční sčítání dopravy,“ podotkl Luňáček. Ani s případným zjednosměrněním dopravy to ale nevypadá dobře, už teď s ním předběžně nesouhlasí Policie ČR.
„Vím, že to není odpověď, kterou byste chtěli slyšet. Vlastně ani nevíme, co páté rameno skutečně vyřeší. Město nyní nemá alternativu, jak to vyřešit, nepomůžou ani občanské protesty, protože není k dispozici technické řešení. Možná bude důležitější křelovská spojka,“ naznačil primátor Žbánek (ANO). Ta má být hotova v roce 2024. Náměstek primátora Martin Major (ODS) dodal, že nejjednodušším řešením v krátké době je použití tichého asfaltu na další části Erenburgovy ulice.
Podobně patová je situace i v Horní hejčínské. Jako problém se jeví parkování a průjezdnost autobusů. Ani tam se však dle vedení města nedá v budoucnosti počítat se vznikem jednosměrky. „Vím, že situace je kritická, ale v této chvíli si musíme vybrat buď parkování, nebo hromadná doprava. Obojí dohromady není možné,“ řekl primátor za ANO. Jako alternativní řešení prý přichází do úvahy zřízení zóny s třicetikilometrovou rychlostí.
Co se týče přecházení žeelzniční trati poblíž ulice Václavkova, primátor uvedl, že se město snaží vrátit do hry tzv. úrovňový přechod. „Po snesení lávky, která byla v kritickém stavu, odmítli místní vybudování podchodu. Přes trať nyní lidé přecházejí nelegálně,“ stojí v oficiální tiskové zprávě města.
„Situaci komplikuje sdělovací a signalizační kabeláž, která by se k úrovňovému přechodu musela vést z hlavního nádraží. Navíc tento projekt neprošel ani investiční komisí na ministerstvu dopravy,“ popsal situaci Žbánek. Za možné řešení považuje vybudování „inteligentních zastávek“ na železnici. „Vlaková doprava může být alternativou k autobusům a tramvajím. Pro chytré zastávky by se pak musela vést stejná kabeláž jako pro přechod,“ naznačil primátor.
O něco rychleji postupovala debata se zástupci Řepčína, kteří chtějí především vybudovat chodníky a vyřešit vjezd k ZŠ Svatoplukova. „Vím, že je zpracována projektová dokumentace, ale zatím to nebylo zařazeno do plánu investic,“ odpověděl k problému Major. Řepčínským řekl, aby projekt ještě jednou zvážili a našli v něm možné úspory. Překvapením bylo pro vedení města, že mají problémy s častými haváriemi vodovodu. Na to primátor reagoval slovy, že si ničeho takového není vědom a že nic takového ani není v plánu vodohospodářské infrastruktury.
Shodu však komise s městem našla v debatě o osvětlení cyklostezek. Předsed komise Václav Kryl požadoval tři lampy, na což vedení přikývlo.
Na závěr připomněli, že město do budoucna připravuje i participativní rozpočet, kdy si právě samotné komise městských částí bude individuálně určovat, kam a na co peníze půjdou.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.